Programul de guvernare presupune, printre altele, și evaluarea activităţii MAI şi a structurilor din subordine în vederea eficientizării, măsuri prioritare.
Evaluarea activităţii Ministerului Afacerilor Interne (MAI) şi a structurilor din subordine în vederea eficientizării şi desecretizarea documentelor MAI necesare în ancheta Dosarului 10 august sunt primele măsuri prevăzute în Programul de guvernare al Cabinetului Orban pentru acest minister ce pot fi operaţionalizate pe termen scurt, citează Agerpres.
Următoarele măsuri vizează întărirea capacităţii administrative a structurilor de ordine şi siguranţă publică prin corelarea numărului personalului angajat cu necesităţile operative din cadrul Jandarmeriei şi al Poliţiei Române şi îmbunătăţirea cadrului legislativ care reglementează activitatea Jandarmeriei şi a Poliţiei Române, astfel încât acestea să redevină instituţii aflate în slujba cetăţeanului, construite pe criterii de competenţă.
Reorganizarea Poliţiei Române constituie, de asemenea, o prioritate pentru MAI, iar această măsură vizează: organizarea concursurilor/examenelor pentru ocuparea funcţiilor de conducere la toate nivelurile şi în toate structurile MAI în vederea stabilizării conducerii acestora; limitarea mandatelor de conducere pentru şefii de inspectorat judeţean, poliţie municipală, orăşenească, pentru directorii de direcţii şi introducerea principiului mobilităţii pentru ofiţerii cu funcţii de conducere; reducerea perioadei de împuternicire în funcţii de conducere la maximum trei luni, cu posibilitatea prelungirii împuternicirii o singură dată; creşterea numărului de poliţişti prezenţi în stradă şi redefinirea atribuţiilor poliţistului de proximitate, astfel încât să revină la rolul iniţial, acela de cunoaştere în detaliu a zonei arondate; modificarea statutului poliţistului care să permită posibilitatea mutării de la o secţie la alta a poliţistului, în funcţie de situaţia operativă, măsură care se impune în special în mediul urban.
Alte măsuri prinse în Programul de guvernare urmăresc dezvoltarea programelor de pregătire teoretică şi practică a angajaţilor MAI, regândirea programelor de pregătire la nivelul şcolilor de subofiţeri/agenţi de poliţie respectiv a Academiei de Poliţie, astfel încât viitorii angajaţi ai MAI să facă faţă noilor realităţi din societatea românească, mai ales în ceea ce priveşte activitatea infracţională, diminuarea deficitului de personal la nivelul ministerului sau consolidarea autorităţii poliţistului aflat în misiune în vederea limitării cazurilor de ultraj sau de poliţişti ucişi la datorie.
Totodată, se acordă importanţă demarării iniţiativelor legislative care să aibă ca scop definirea clară a atribuţiilor poliţiei locale, pregătirii şi creşterii eficienţei personalului acestor structuri de poliţie, precum şi aspectelor ce privesc colaborarea cu structurile MAI, facilitării intervenţiilor pentru protejarea vieţii şi a integrităţii fizice a cetăţeanului prin eliminarea barierelor birocratice inutile, precum şi eliminării suprapunerilor de competenţe între instituţiile şi structurile din subordinea ministerului.
În vederea creşterii siguranţei în spaţiile şcolare sau adiacente acestora, se are în vedere iniţierea şi aplicarea unor programe de colaborare cu Ministerul Educaţiei.
În documentul menţionat se acordă importanţă întăririi colaborării cu structurile europene în materia controlului şi diminuării fenomenului infracţional, al menţinerii şi restabilirii ordinii publice, adoptării de măsuri urgente pentru modernizarea punctelor de control ale trecerii frontierei în zonele cu trafic ridicat, terestru şi aerian sau îmbunătăţirii serviciilor oferite către cetăţeni de structurile MAI în domeniile documentelor de identitate, de călătorie sau în ceea ce priveşte atribuţiile DRPCIV.
Măsurile în cazul situaţiilor de urgenţă vizează continuarea şi îmbunătăţirea dotărilor la nivelul structurilor ISU, armonizarea cadrului legislativ cu incidenţă în situaţiile de urgenţă în acord cu cerinţele europene şi nevoile crescânde ale societăţii, modernizarea sistemului de monitorizare a situaţiilor de urgenţă şi de coordonare/conducere a intervenţiei şi dezvoltarea componentei aeriene pentru intervenţia în situaţii de urgenţă, concomitent cu operaţionalizarea de noi Puncte de Operare Aeriană în zonele neacoperite la nivel naţional în raport cu autonomia aparatelor de zbor (Nord-Vest, Nord-Est, Sud).
Pentru acelaşi domeniu de activitate, în program sunt prevăzute măsuri pentru dezvoltarea, perfecţionarea şi valorificarea resurselor umane, concomitent cu perfecţionarea metodelor de pregătire şi asigurarea în permanenţă a echilibrului de resursă umană între personalul care iese şi cel care intră în sistem, dezvoltarea sistemelor alternative de alarmare, înştiinţare, avertizare a populaţiei ori de informare sistemică, transparentă a deciziilor eficiente şi sigure şi implementarea sistemului Alertă copil, precum şi implicarea activă în realizarea dezideratelor UE şi NATO privind acordarea de asistenţă tehnică statelor aflate în dificultate şi participarea în structurile de urgenţă euroatlantice.
Conform Programului de guvernare, măsurile menţionate sunt necesare în contextul "evenimentelor dramatice din ultimii ani, care au pus în lumină o serie de disfuncţionalităţi ale Jandarmeriei şi Poliţiei Române, instituţii care au eşuat în îndeplinirea funcţiei principale, cea de protecţie a cetăţeanului".
"Astfel, în cazul Jandarmeriei, uzul disproporţionat sau nejustificat de forţă tinde să devină regulă pe întreg teritoriul ţării, în timp ce structuri din Poliţia Română sunt incapabile să se organizeze profesionist pentru a preveni infracţiuni şi a acorda sprijin victimelor care solicită ajutor. Scăderea accentuată a încrederii populaţiei în aceste instituţii esenţiale ale statului a evidenţiat necesitatea iniţierii unei reforme care să le reaşeze în serviciul public, prin depolitizare, reprofesionalizare şi transparentizare", se arată în document.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu