Gheorghița Badea, profesoară la Școala Gimnazială nr. 81 din București, a analizat subiectele de la Limba Română pe care elevii le-au primit la Evaluarea Națională de anul acesta.
"Textele de la Evaluarea Naţională mie mi se pare că au fost accesibile copiilor şi frumoase, şi relevante - din romanul Cireşarii şi textul al doilea non-literar, de o frumuseţe aşa aparte, care a adus informaţii frumoase pe care să le afle şi elevii de clasa a opta. Din punct de vedere al textelor, mi se pare că a fost inspirat subiectul. În ansamblul său, subiectul este de nivel mediu. Noi ne aşteptam, că această structură se păstrează de câţiva ani şi, sigur că da, examenul este şi pentru copilul cu rezultate mai slabe şi pentru cel cu rezultate bune.
Primele exerciţii, care sunt despre receptarea textului scris, sunt foarte simple, dar poate că şi acolo copiii uneori greşesc sub imperiul emoţiilor, pentru că, de fapt, ei nu înţeleg că primul şi cel mai important lucru este să îţi citeşti foarte bine cele două texte. Nu înseamnă că pierzi timpul dacă stai mai mult asupra lor şi le citeşti o dată, de două ori şi eventual faci şi nişte conexiuni imediate, pentru că ştii că îţi trebuie mai departe această conexiune. Prin urmare, cine s-a grăbit şi a parcurs textele rapid sau din avion a greşit - şi la primele cinci exerciţii unde nu are decât de corelat din grilă cu textul respectiv şi să bifeze. Doar atenție îţi trebuie şi puţină concentrare.
Mai departe, exerciţiile se duc către figurile de stil. Nu a fost un text greu din care copilul să nu poată să extragă. Celelalte - 7, 8 şi 9 de la punctul A - sunt nişte exerciţii care implică redactarea unui text din partea copilului, nu are ce să înveţe. Copilul trebuie să îşi redacteze propriul răspuns, trebuie să gândească. Dar faptul că ei au exersat, probabil, pe parcursul întregului an astfel de teste, că ministerul a pus la dispoziţie teste de antrenament, a desfăşurat simularea, presupun că aceia care şi-au citit bine textele au înţeles ce înseamnă un element comun între cele două texte date.
La exerciţiul 8, au avut de exprimat propria părere în legătură cu întrebarea de aici şi motivarea. Aici, la motivare, sunt unii care uită sau ignoră faptul că trebuie să motiveze răspunsul dat şi să mai şi valorifice textul - aici era textul al doilea. Valorificarea asta te trimite înapoi la text şi selectezi de acolo, extragi informaţia care îţi este necesară în motivarea răspunsului tău", a spus Gheorghița Badea, în emisiunea DC Edu, de la DCNews TV.
"Dacă mă uit la exercițiul B, unde sunt itemi care se referă la fonetică, vocabular, morfologie şi sintaxă, primele cinci exerciţii sunt din clasele a şasea, a şaptea. Verbul, modurile verbului, acestea se încheie în clasa a şasea. Odată învăţate, trebuie să le ştii toată viaţa, nu poţi să le mai uiţi. Este foarte uşor. Dacă au fost neatenţi au putut şi pe aici să greşească", a mai spus profesoara.
"Vin celelalte exerciţii de sintaxă şi morfologie şi apoi de ortografie şi ortoepie care au fost uşor mai complicate, cereau mai multă atenţie. Şi aici am auzit de la elevi că probabil şi timpul... au trecut în partea a doua a examenului, au fost presaţi de timp şi s-au grăbit şi au găsit elemente nu pic mai dificile.
Subiectul al doilea - întotdeauna este un text de redactat, o compunere. Punctajul pentru acest subiect este de 20 de puncte. Ca să caracterizezi personajul, trebuia să îţi citeşti cu atenţie textul, să selectezi de acolo informaţiile despre tic - un text destul de ofertant pentru caracterizarea unui personaj. Caracterizarea se face începând cu clasa a şaptea", a punctat Gheorghița Badea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu