Teatrul Metropolis din Capitală lansează invitația la Spectacolul de Gală, ”Scrisorile portugheze ale Marianei Alcoforado”, ce va avea loc vineri, 28 septembrie la orele 19.30, și care anunță revenirea în teatru a marelui regizor Aureliu Manea.
Cu o carieră de 24 de ani în teatru, regizorul Aureliu Manea, montează, în premieră, un spectacol într-un teatru din Bucureşti, pe scena Teatrului Metropolis.
Totodată, în prezenţa a numeroase personalităţi ale lumii culturale, colegi şi prieteni, va fi relansat volumul “Texte Regăsite, Sfârşitul lumii va fi un clip”.
Spectacolul produs de Viorica Samson Manea, ”Scrisorile portugheze ale Marianei Alcoforado”, în regia lui Aureliu Manea, este ”conceput pentru contemporanii noştri, unde gândurile aleargă cu repeziciunea avioanelor militare”, susține regizorul.
Aureliu Manea continuă: ”Mariana Alcoforado ne este contemporană, pentru că ne vorbeşte despre iubire, iar de iubire nu vrem să uităm. [...] O dragoste neîmpărtăşită este ca o sclavie. Ce este mai frenetic decât o victorie în iubire când reuseşti să îţi învingi sentimentele şi să te eliberezi? Acest spectacol Eroina se eliberează de cutuma dragostei neîmpărtăşite şi e salvată prin încoronare. Devine regina nimănui, dar devine REGINĂ. Ţinem cu ea până la capăt. Din secolul XVII până în ziua de azi au trecut patru secole, dar o ascultăm şi azi pe Mariana Alcoforado pentru că iubirea este ceva după care jinduim cu toţii.”
Născut la 4 februarie 1945, Aureliu Manea a absolvit IATC, Facultatea de Regie în 1969, la clasa Radu Penciulescu, cu Andrei Şerban în promoţie, având ca spectacol de licenţă "Rosmersholm" de Ibsen, montat la Teatrul din Sibiu, şocând lumea teatrală prin talent. Desemnat de critici drept ”unic”, până în 1991, când s-a retras din viața teatrală din motive de sănătate, Aureliu Manea face parte din linia marilor noştri regizori care au revoluţionat şi reformulat teatrul: David Esrig, Andrei Şerban, Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, Helmer.
A montat spectacole de teatru de papuşi şi operă. Un om care a trăit prin teatru. Un vizionar total, un iniţiat "avant la lettree".
Căuta tema din text, cheia spectacolului, energiile sacre, şi crea imagini pe scenă. Avea respect pentru actor. Iubea publicul. A montat în vremea lui Ceauşescu urmărit de nedreptate, pe scenele din ţară, la Turda, la Cluj, la Sibiu, şi a uimit lumea cu talentul şi originalitatea sa.
Uimeşte publicul cu harul său în spectacole experimentale ca “Anotimpuri” de Arnold Wesker (Teatrul “Matei Millo” din Timişoara) cât şi cu spectacole clasice ca “Trei surori” de A. P. Cehov (Teatrul de Stat din Ploieşti).
Încurajat de criticul Valentin Silvestru, scrie articole, studii, publicând cărţi însemnate: „Spectacole imaginare”, „Confesiuni”, „Energiile spectacolului”, îl vede pe regizor un „inginer al atenţiei”, un “dozator al vorbirii şi tăcerii, mişcării şi imobilităţii”, un maestru în „arhitecturarea emoţiei”, un “constructor prin vizualizare”.
În semn de recunoaştere a contribuţiei aduse la dezvoltarea teatrul românesc, Revista “Teatrul Azi” condusă de criticul de teatru Florica Ichim publică volumului “El, vizionarul : Aureliu Manea” în colecţia „Galeria Teatrului Românesc”, ce reuneşte cărţile publicate de către regizor, plus o culegere de interviuri, fragmente din cronicile apărute şi o teatrografie.
Primeşte Premiul Uniter pentru întreaga activitate 1992-1993 şi Diploma de excelenţă pentru merite deosebite în promovarea artei teatrale acordată de Primaria Municipiului Ploieşti şi Teatrul “Toma Caragiu” din Ploiești în 1999.
Vezi aici programul Teatrului Metropolis în perioada următoare
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News