Un deputat PSD vrea să facă mult mai dificil examenul pentru obținerea carnetului de șofer. Măsura nu este doar impopulară, ci și ineficientă. Deputatul Florin Gheorghe susține că încearcă, prin înăsprirea examenului, să reducă numărul accidentelor mortale pe șoselele din România, în special a celor care implică tineri șoferi.
De ce un examen cu patru probe ar avea un efect contrar? Pentru că așa zisa soluție nu se referă la principalele cauze ale accidentelor mortale, în schimb va scoate din trafic sute de polițiști, care sunt trimiși în poligon.
Adevăratele cauze ale accidentelor mortale, în România
-Starea drumurilor. Majoritatea șoselelor au o singură bandă pe sens, fără separatoare, ceea ce duce la ciocniri frontale (la depășiri, din neatenție, somn la volan etc.). Podurile și celelalte lucrări de arhitectură nu sunt prevăzute cu sisteme ede protecție (stâlpii sunt paralelipipedici, nu cilindrici, nu există parapeți metalici care să preia energia impactului, pe marginea șoselelor sunt copaci, astfel că ieșirea în decor se soldează cu accidente grave). Drumurile intens circulate trec prin sate (risc de accidentare gravă a pietonilor), nu sunt bine semnalizate, lipsesc rutele ocolitoare, șoselele de centură, pasajele de traversare a căilor ferate.
-Indisciplina șoferilor. Amenzile de circulație, deși au mai crescut, sunt mici în raport cu media europeană. Publicul a cerut amenzi ”suportabile” , iar autoritățile nu au riscat măsuri impopulare. În Vest, ”șmecherii” care își permit să plătească oricât sunt descurajați prin măsuri complementare (confiscarea autoturismelor, amenzi proporționale cu valoarea mașinii, închisoare). Sancțiunile sunt mult mai dure în cazul în care polițiștii sunt ultragiați de șoferii indisciplinați.
-Viteza. O măsură eficientă de limitare a numărului de accidente mortale în care sunt implicați tineri șoferi ar fi obligația acestora de a-și dota mașinile cu limitatoare de viteză, sau limitarea puterii mașinii, în cazul începătorilor. Ar fi utilă și o campanie de educare a populației generale, astfel încât familiile să nu pună la dispoziția tinerilor mașini puternice, în primii ani după ce aceștia obțin permisul.
De ce nu sunt necesare probele propuse de Gheorghe
-Poligonul verifică îndemânarea șoferilor. Aceasta poate fi testată în timpul probei de traseu, care se dă și în prezent. De fapt, așa se și face: candidatul este pus să execute parcarea laterală, plecarea din rampă etc.
-Traseul de noapte ar fi necesar dacă ar exista statistici care să arate că majoritatea accidentelor s-ar produce din cauza întunericului. De fapt, cele mai multe accidente se petrec după-amiaza, când oamenii obosiți și nervoși se întorc de la serviciu, în traficul infernal din marile orașe, sau conduc de multă vreme pe șoselele proaste din țară. De asemenea, seara crește traficul pietonal în satele înșirate pe șoselele de mare trafic.
-În cazul în care s-ar introduce două noi probe la examenul auto ar crește costurile acestuia, atât pentru cursanți cât și pentru autorități. Poliția ar trebui să angajeze mai mulți agenți, sau să scoată din trafic agenți care să lucreze noaptea, pentru traseu, sau să monitorizeze proba din poligon.
Cine este deputatul ”Poligon”
Florin Gheorghe este un deputat de Constanța care a trecut, la nici 38 de ani, prin patru partide. S-a remarcat în 2008, când a câștigat un mandat de consilier local din partea PDL, prin faptul că a depus jurământul în pantaloni scurți și șlapi, scrie constantanoastra.ro. În 2012 a ajuns deputat, prin redistribuire, din partea Mișcării Populare, apoi a trecut la UNPR, pentru ca în final să ajungă la PSD.
Pentru social-democrați, măsura propusă de Florin Gheorghe poate avea un efect electoral devastator, mai ales în rândul tinerilor care vor să obțină permisul auto și a familiilor acestora. Dacă în cazul legii anti-fumat, inițiativa a fost susținută și de alte partide, în cazul operațiunii Poligonul, înjurăturile vor fi luate doar de formațiunea în care a parcat deputatul ”Traseu de noapte prin patru partide”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu
de Roxana Neagu
de Roxana Neagu