Am făcut un experiment cu ocazia marii evadări a redeschiderii teraselor.
Prima zi de redeschidere a teraselor a însemnat un furnicar pe străzile centrale din Cluj-Napoca. Dacă acum o lună abia zăreai un om mișunând prin oraș, arc peste timp, 1 iunie a însemnat marea evadare. Da la mic la mare, clujenii au luat cu asalt orașul. Sute de persoane au profitat de vremea plăcută din prima zi oficială de vară și au umplut terasele de pe Bulevardul Eroilor, din Piața Unirii și Piața Muzeului.
Am dorit să aflăm cum este gestionat subiectul fierbinte al zilei privind normele impuse de autorități. În primul rând, s-au respectat regulile de distanțare socială, fără să fie mai mult de patru persoane la o masă. Mai mult, chelnerii și chelnerițele localurilor au purtat măști de protecție și mănuși în timpul servirii, iar distanța dintre mese a fost de aproximativ 2 metri.
Toate bune și frumoase până acum, însă partea care i-a revoltat pe unii clienți este faptul că marea evadare a venit la pachet cu o serie de măsuri cum ar fi că trebuie să îți lași mai multe date personale chelnerului pentru a putea fi contactaţi în cazul unei anchete epidemiologice.
”l) existența unui registru de evidență a rezervărilor clienților, astfel încât, în cazul apariției unui caz de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în rândul clienților unității de alimentație, să existe date concrete pe baza cărora să poată fi efectuată ancheta epidemiologică;
g) în cazul în care din cadrul anchetelor epidemiologice efectuate de direcția de sănătate publică județeană, respectiv a municipiului București rezultă că un client al unității de alimentație a fost depistat pozitiv la COVID-19, se va aplica măsura igienizării corespunzătoare a întregii unități de alimentație publică” arată norma aprobată prin ordin de ministru.
Am luat la întâmplare un număr de 5 terase din centrul Clujului pentru a vedea dacă chelnerul/chelnerița ne va lua datele personale dacă dorim să bem o limonadă. La terasa numărul 1 mi s-a spus că trebuie să îi spunem numele și prenumele, precum și numărul de telefon. La fel mi s-a explicat și la terasa cu numărul 2 și 3.
Surpriza vine de la terasa cu numărul 4 unde chelnerul mi-a zis că nu este necesar să îi spun cum mă cheamă sau ce număr de telefon am pentru a-l scrie în registru, rămănând la latitudinea clientului. Acest fapt survine probabil din teama unor proprietari de localuri de a-și pierde clientela în urma acestor măsuri controversate.
În final, la terasa cu numărul 5, se face exces de zel. Mi s-a spus că toate persoanele care stau la masă, respectiv maximum 4, trebuie să furnizeze datele personale. 4 din 5 chelneri au spus că au avut clienți care nu au dorit să se așeze la mese din cauza datelor personale.
Redeschiderea teraselor a însemnat și apariția pe străzi a unor personaje pitorești, precum celebrul Marius, stăpânul lui Bugs Bunny, un iepure care întoarce toate privirile atunci când acesta îl duce la plimbare prin centru. De asemenea, celebrul lăutar Aiu și-a făcut apariția pe străzi, fiind mai dornic ca niciodată să îi încânte pe clujenii de la terase cu vioara sa. Pe lângă acesta, au reapărut și cântăreții stradali fără de care Clujul nu ar fi un oraș atât de viu.
Activităţile de preparare, servire şi consum al produselor alimentare, băuturilor alcoolice şi nealcoolice în spaţiile special amenajate din exteriorul clădirilor unităţilor de alimentaţie publică (terase) şi, totodată, activităţile de operare a plajelor turistice vor fi permise începând din 1 iunie, cu respectarea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2, conform Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri.
Potrivit unui comunicat de presă al ministerului de resort, prin cele două acte normative au fost stabilite măsurile specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2, într-o primă fază a repornirii activităţilor din domeniul turismului. Astfel, măsurile sunt obligatorii pentru toţi operatorii economici din sectorul alimentaţiei publice, respectiv pentru toţi operatorii economici sau, după caz, administratorii care desfăşoară activităţi de operare a plajelor turistice.
În egală măsură, toţi clienţii teraselor sau plajelor turistice de pe litoralul românesc au obligaţia de a le respecta. În cazul teraselor, la intrare, se va face un triaj observaţional, iar accesul clienţilor cu simptome vizibile de infecţie respiratorie va fi interzis. De asemenea, operatorii economici din sectorul alimentaţiei publice se vor asigura că la intrare şi la grupurile sanitare există dispozitive cu produse biocide avizate, necesare dezinfectării mâinilor clienţilor, precum şi informarea acestora cu privire la modul de utilizare şi, în acelaşi timp, se recomandă stabilirea de circuite cu sens unic ce trebuie parcurse de clienţi în interiorul terasei, în aşa fel încât să se minimizeze contactele între clienţi (exemplu: înspre şi dinspre toaletă).
Conform noilor reguli, se va interzice transferul meniurilor, solniţelor, olivierelor şi a altor obiecte, de pe o masă pe alta, acestea fiind dezinfectate după plecarea clienţilor de la o masă, iar acolo unde este posibil se vor folosi meniuri de unică folosinţă. În plus, servirea mesei va fi efectuată de personal care va purta mască şi mănuşi, iar mănuşile utilizate la servire nu vor fi utilizate la pregătirea mesei.
Totodată, se interzice consumul de produse în picioare, pentru a minimiza circulaţia clienţilor în interiorul terasei, iar la mese sunt acceptate maximum patru persoane, cu condiţia respectării unei distanţe de 1,5 metri între ocupanţi, excepţie de la această regulă fiind în cazul membrilor aceleiaşi familii, care au acelaşi domiciliu.
Alte măsuri de prevenire a răspândirii coronavirusului includ: distanţă de minimum 2 metri între ocupanţii meselor alăturate; ocuparea locurilor numai cu rezervare anterioară, astfel încât să se evite aglomerările la intrarea în unitate şi să se faciliteze ancheta epidemiologică în cazul apariţiei unui caz de îmbolnăvire între clienţii localului; existenţa unui registru de evidenţă a rezervărilor clienţilor, pentru ca, în cazul apariţiei un caz de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în rândul clienţilor unităţii de alimentaţie, să existe date concrete pe baza cărora să se poată efectua ancheta epidemiologică; efectuarea dezinfecţiei meselor, după fiecare client/grup, cu produse biocide care necesită un timp minim de contact, avizate de Comisia Naţională pentru Produse Biocide.
Nu în cele din urmă, personalul operatorului economic sau al administratorului plajei, după caz, va purta mască şi se vor asigura dispozitive şi produse biocide avizate necesare dezinfectării mâinilor turiştilor şi informaţii cu privire la modul de utilizare. Ministerul de resort menţionează că dacă situaţia epidemiologică o va permite, măsurile de siguranţă sanitară adoptate prin cele două acte normative vor fi evaluate şi, în perspectiva repornirii graduale a activităţilor din domeniul turismului, respectiv pentru a doua fază prevăzută pe data de 15 iunie, vor fi avute în vedere şi alte relaxări ale restricţiilor
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News