Expert în comunicare politică: partidele recunosc că au pierdut înainte de Bruxelles

Campania pentru alegeri europarlamentare 2014 ne permite să tragem, deja, concluzii îngrijorătoare. Strategia partidelor românești a fost analizată pentru DCNews de Antonie Momoc, expert în comunicare politică la Universitatea din București.

Potrivit lui Momoc, poziționarea competitorilor arată că nu s-a schimbat semnificativ scena politică, de la alegerile din 2012. ”Moștenitorii” USL se bat pentru un bazin de 60%, reprezentat de publicul anti-Traian Băsescu, iar PMP și PDL își dispută electoratul fidel președintelui, de 20%. Confuzia favorizează PSD și PMP, iar PDL și PNL vor pierde voturi potențiale, dacă nu apar răsturnări de situație. Alte formațiuni mai mici nu au șanse de afirmare la alegerile europarlamentare 2014.  

 

Vezi Prognoza DCNews la alegeri europarlamentare 2014

Mesajele tuturor partidelor angajate în competiția electorală din România ignoră temele europene, spune Momoc. ”Politicienii cred (ori au făcut sondaje și știu) că publicul nu este interesat de mesajele europene. Probabil, românii nu simt că au puterea de a mișca lucrurile, la Bruxelles, așa că intervine o deconectare de temele majore în Europa: ieșirea unor state din UE, criza euro, strategiile comunitare, locurile de muncă, libera circulație etc. Absența dezbaterilor arată că ne asumăm lipsa de importanță, în PE. Abordarea este specifică și la nivelul strategiilor politice. Partidele au renunțat să atragă nehotărâți, să caute electorat în afara nucleelor dure de susținători. PSD și PNL aleargă după electoraul USL, format din milioanele care au ieșit la referendum. PDL și PMP se bat pe susținătorii lui Traian Băsescu. Mesajele sunt scrise pentru alegători deja convinși, fiind dirijate doar către aceștia. Este, de fapt, dovada că forțele politice se recunosc învinse. Au eșuat în dialogul cu societatea”.

Cum ar putea fi înclinată balanța în fostul USL?

”Prin mesaje care să critice liderii populari care l-au susținut pe Traian Băsescu și au promovat austeritatea. Un discurs anti-Merkel și anti-Barrsoso. Am văzut că au început, cei de la PSD, în unele dezbateri televizate. Există și riscuri. PNL îl poate acuza pe Ponta că a cedat la cele 11 porunci ale lui Barroso... Dar nu cred să mute un număr semnificativ de voturi. La alegerile europarlamentare vin predominant activiștii, fidelii partidelor, care știu deja cum votează. PSD are un mesaj naționalist, fără legătură cu dezbaterea politică din Europa. La fel PNL,  care a folosit un slogan legat de fotbal. Cam deplasat: românii nu mai făcut performanță în Europa de 25 ani! Niciun partid nu caută să-i convingă pe cei nehotărâți, toate se limitează la fideli”.

Cine câștigă în disputa PMP-PDL?

”PMP are un discurs strâns legat de Băsescu. Dacă vrem reformă, stat de drept, anticorupție, soluția este să continuăm politica lui Băsescu, spun ei. Un fel de ARD la alegerile din 2012. De aceea, cred că nu pot să atragă public din altă parte, nu aduc nimic în plus, nu vin cu ceva nou, se bat pe electoratul lui Băsescu. PDL, de cealaltă parte, mizează tot pe sentimentul naționalist, doar că îl poziționează invers: aduce Europa în casa românilor, în loc să-i reprezinte pe aceștia la Bruxelles mai bine ca alții. Din păcate, pentru ei, au ca vector de imagine trei figuri care stârnesc confuzie. Stolojan e nesemnificativ pentru tineri, a uitat lumea cine a fost, ce a făcut. Cât și-l aduc aminte, e legat de Băsescu. La fel Monica Macovei, indisolubil legată de Băsescu. Pe Traian Răzvan Ungureanu îl știu extrem de puțini alegători, dar aceia care îl știu și-l amintesc ca un apologet al aceluiași Băsescu, în presă. Dacă tot Băsescu votezi, de ce să nu alegi originalul? Care este la PMP.


Afișul PMP, inspirat de un film cu vampiri


Partidele extremiste au șanse?

”În occident, au un avânt extraordinar. La noi, s-au dezumflat la alte alegeri, nu mai au forță. Discursul naționalist a fost preluat, mai edulcorat, ce-i drept, de partidele mari. Lipsesc teme majore, care să polarizeze dezbaterea, cum ar fi armata Uniunii, poziția față de Moldova și Ucraina, politica externă comună etc. Probabil, apatia din campanie servește partidelor importante, căci nu permite partidelor din afara sistemului să se afirme. Iar acestea fac, la rândul lor, greșeli. Discursul lui Dan Diaconescu e confuz, nu are nici cum să-l transmită, fără televiziune. Radu Moraru aleargă pe culoarul Verde, al ecologiștilor, cu mesaje anticorupție și pro-Justiție, pe care publicul le găsește deja la PMP și Băsescu”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel