Judecătorii au emis un mandat de arestare pe numele proprietarului și căpitanului navei Rhous în care se afla nitratul de amoniu.
Judecătorii au emis un mandat de arestare pe numele proprietarului și căpitanului navei Rhous pentru că au transportat substanța la originea căreia stă deflagrația devastatoare produsă în portul Beirut, transmite Agerpres, citând AFP.
Judecătorul "Fadi Sawan a emis două mandate de arestare contra proprietarului navei Rhosus şi căpitanului acestuia", a indicat o sursă judiciară, fără să precizeze identitatea lor.
"El le-a transmis procurorului, care le-a comunicat Interpolului pentru a solicita emiterea unui aviz internaţional pentru arestarea lor", potrivit sursei care a precizat că această decizie a intervenit la o lună după deplasarea unei delegaţii libaneze pentru a discuta cu proprietarul în Cipru, unde are reşedinţa.
Chiar dacă nu au fost menționate exact numele căpitanului și proprietarului navei, în presă s-a vorbit în luna august că proprietarul navei Rhosus este Charalambos Manoli, un om de afaceri cipriot în transportul maritim. Ceea ce el neagă.
Poliţia cipriotă a informat la două zile după explozie că l-a audiat pe Igor Greciuşkin, un rus rezident în Cipru, la cererea autorităţilor libaneze. Mai multe media au relatat că el închiriase Rhosus. Căpitanul navei a fost identificat în presă ca fiind Boris Prokoşev, un cetăţean rus.
Libanul a refuzat deschiderea unei anchete internaţionale asupra exploziei, dar experţi străini, în special americani şi francezi, contribuie la ancheta libaneză. Până în prezent, 25 de persoane au fost arestate, printre care înalţi responsabili ai autorităţilor portuare şi vamale
În luna august, la scurt timp după producerea exploziei, căpitanul navei Rhous, Boris Prokoșev, a oferit un interviu presei ruse. El a povestit atunci despre cum a ajuns nava Rhosus în portul Beirut și cum au devenit membrii echipajului de facto ostatici ai navei blocate în Liban. Totodată, Prokoșev a confirmat că pe navă se afla nitrat de amoniu.
”Nitrat de amoniu, silitră. Îngrășăminte. Din Turcia am ajuns în Grecia, la Pireu. Am ancorat, am realimentat, am comandat tot ce avem nevoie pentru cursă. Greciușkin a semnat totul. Iar când a venit momentul să primim comanda – alimente, tot felul de consumabile – el a venit personal și a returnat aproape totul furnizorilor, nu a plătit. A spus că nu sunt bani.", povestea Prokoșev.
Ulterior nava Rhous ar fi mers către Beirut, pentru a lua marfă pe punte și a câștiga astfel bani în plus. Căpitanul a găsit o încărcătură care nu putea fi pusă pe punte, pe trapa care ducea către interiorul navei. Atunci nava a rămas blocată în Liban pentru neplata taxelor portuare.
Autorităţile libaneze au descărcat 2.750 de tone de nitrat de amoniu şi le-au depozitat într-un hangar vechi cu pereţi fisuraţi, potrivit unor responsabili libanezi, în timp ce Rhosus - imobilizat după lansarea urmăririi penale împotriva proprietarului - s-a scufundat în portul Beirut în 2018. Aceste informații au fost confirmate și de căpitanul navei.
Amintim că peste 190 de oameni au murit din cauza deflagrației. Explozia cauzată de un incendiu, la 4 august, a mai multor mii de tone de nitrat de amoniu stocat de peste şase ani într-un hangar din portul capitalei libaneze a făcut, de asemenea, mai mult de 6.500 de răniţi şi a distrus cartiere întregi din oraş. Încărcătura a fost confiscată în noiembrie 2013 de pe o navă sub pavilionul Republicii Moldova, plecată din Georgia cu destinaţia Mozambic.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu