Industria globală de biotehnologie s-a relansat puternic în 2013, companiile listate înregistrând o creştere de două cifre a veniturilor şi o creştere radicală a fondurilor atrase. Totuşi, o mare parte din această evoluţie a industriei a fost generată de un grup relativ restrâns de companii în fază comercială, fapt care pune o presiune în plus pe restul industriei pentru a obţine o mai mare eficienţă în dezvoltarea de medicamente noi – se arată în cel de-al 28-lea raport anual EY referitor la industria de biotehnologie – Beyond borders: unlocking value.
Industria globală de biotehnologie s-a relansat puternic în 2013, companiile listate înregistrând o creştere de două cifre a veniturilor şi o creştere radicală a fondurilor atrase. Totuşi, o mare parte din această evoluţie a industriei a fost generată de un grup relativ restrâns de companii în fază comercială, fapt care pune o presiune în plus pe restul industriei pentru a obţine o mai mare eficienţă în dezvoltarea de medicamente noi – se arată în cel de-al 28-lea raport anual EY referitor la industria de biotehnologie – Beyond borders: unlocking value.
Conform raportului, industria de biotehnologie înregistrează o revenire remarcabilă. Succesul înregistrat de produse a stimulat veniturile, a atras investitori şi a motivat marile companii să facă investiţii majore în cercetare şi dezvoltare. Însă, majoritatea companiilor continuă să se confrunte cu un mediu dominat de resurse limitate şi o evaluare tot mai riguroasă a produselor de către finanţatori şi investitori. Mai mult decât oricând, companiile de biotehnologie de toate dimensiunile sunt nevoite să adopte strategii pentru a capta mai multă valoare din descoperirile pe care le fac şi din procesul de dezvoltare de produse.
Principalele rezultate evidenţiate de raport:
u Cresc veniturile: Companiile din centrele consacrate de biotehnologie de la nivel global (din S.U.A., Europa, Canada şi Australia) au generat venituri de 98,8 miliarde de USD, o creştere de 10% faţă de 2012. Totuşi, această creştere a fost generată aproape în întregime de 17 dintre "liderii comerciali" având sediul în S.U.A., care au înregistrat fiecare venituri de peste 500 de milioane USD.
u Se relansează alocările de fonduri pentru cercetare şi dezvoltare: Bugetele alocate de companii pentru cercetare şi dezvoltare s-au majorat simţitor, înregistrând o creştere de 14% faţă de anul anterior, determinată în primul rând de creşterea cu 20% a bugetelor alocate în S.U.A. Este pentru prima dată de la declanşarea crizei financiare globale când creşterea cheltuielilor cu cercetarea şi dezvoltarea depăşeşte creşterea veniturilor.
u Scad veniturile nete: veniturile nete au scăzut cu 0,8 miliarde de USD, fapt determinat parţial de creşterea cu 3,7 miliarde de USD a cheltuielilor alocate activităţilor de cercetare şi dezvoltare în 2013.
u Creşte spectaculos capitalizarea bursieră: capitalizarea bursieră a înregistrat o creştere de 65%, la 791,8 miliarde de USD, generată de performanţele solide ale liderilor comerciali, fapt care a crescut entuziasmul în întreaga industrie.
u Atragerea de fonduri se intensifică: Companiile de biotehnologie din America de Nord şi Europa au atras fonduri în valoare de 31,6 miliarde de USD în 2013, în creştere semnificativă faţă de 28,7miliarde de USD în 2012 şi cea mai mare valoare totală atrasă din 2003. Cincizeci de companii de biotehnologie (din S.U.A, Canada şi Europa) au debutat în listări publice în 2013, atrăgând 3,5 miliarde de USD, o creştere de 300% faţă de 2012 şi cea mai mare valoare totală anuală din 2000. ”Capitalul de inovare” – definit drept totalul capitalului din acţiuni atras de companiile cu venituri mai mici de 500 de milioane de USD – a crescut cu 36% şi a reprezentat cel mai mare total de fonduri atrase începând cu 2010.
Fuziuni şi achiziţii – unde se situează sectorul farmaceutic?
Valoarea totală a fuziunilor şi achiziţiilor în care au fost implicate companii de biotehnologie americane sau europene a fost de 55,7 miliarde de USD, o creştere de 106% faţă de 2012. Dar această ascensiune a fost generată de trei mega-fuziuni, cu două dintre cele mai mari tranzacţii ale anului în care au fost implicaţi doi cumpărători non-tradiţionali - o companie de tehnică medicală şi o companie de generice (OTC). În acelaşi timp, achiziţiile făcute de companiile tot mai active de biotehnologie (în valoare de 21 de miliarde de USD) le-au depăşit pe cele ale marilor companii farmaceutice, valoarea achiziţiilor farmaceutice crescând cu doar 2% în 2013 faţă de 2012. Excluzând mega fuziunea Amgen / Onyx Pharmaceuticals, tranzacţiile biotehnologie-biotehnologie au înregistrat o creştere de 68% raportat la aceeaşi perioadă (la 10,6 miliarde de USD).
Principalele rezultate ale studiului pentru Europa:
- Veniturile companiilor europene de biotehnologie listate au crescut cu doar 3% în 2013, la 21 de miliarde de USD.
- Cheltuielile cu cercetarea şi dezvoltarea au scăzut cu 4% în 2013, la 4,8 miliarde de USD.
- Venitul net al companiilor listate a crescut cu 462%, până la 1,03 miliarde de USD, cu 84 de companii listate care au înregistrat venituri cu o valoare apropiată de limita de jos.
- Capitalizarea bursieră a crescut cu 44%: două treimi din companiile europene au înregistrat creşteri ale valorii de piaţă.
- Finanţările europene au crescut cu 34% în 2013, la 5,7 miliarde de USD, cea mai mare valoare totală din 2007. Aproape jumătate din capitalul atras, 2,4 miliarde de USD, a provenit din credite.
- Europa s-a bucurat de cel mai favorabil an pentru fuziuni şi achiziţii din 2007. Valoarea totală a celor 21 de tranzacţii europene de fuziuni şi achiziţii în 2013 a fost de 19,6 miliarde de USD, o creştere de 487% de la an la an şi peste valoarea cumulată a ultimilor cinci ani.
Provocări pentru generarea de valoare
În pofida unor rezultatele financiare solide la nivel global, cele mai multe companii de biotehnologie operează într-un mediu cu resurse limitate, care le obligă să-şi folosească foarte eficient capitalul alocat cercetării şi dezvoltării. În acelaşi timp, tendinţe precum acordurile de intrare pe piaţă în care finanţatorii plătesc companiile pe baza performanţelor obţinute de produsele lor sau alianţele strategice care se bazează mai mult pe indicatori de performanţă comercială decât pe rezultatele din studiile clinice forţează companiile să acorde o mai mare atenţie măsurării şi captării valorii create de produsele lor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu