Gigantul Facebook angajează jurnaliști profesioniști. Aceștia vor avea o sarcină importantă pentru o nouă funcție pe care o vor introduce pe rețeaua de socializare.
Facebook a anunţat marţi că angajează o echipă de zece ziarişti cu experienţă pentru a nu mai lăsa selecţia ştirilor promovate exclusiv pe seama algoritmilor, semnalează AFP. Analiştii consultaţi de agenţie consideră că efortul nu va fi suficient pentru a revoluţiona mass-media.
Reţeaua socială afirmă că urmăreşte afişarea ştirilor relevante într-un News Tab, o filă dedicată ştirilor, separată de fluxul tradiţional în care este afişat conţinutul promovat de prietenii fiecărui utilizator de Facebook. Jurnaliştii proprii ai reţelei nu vor edita articole, ci doar vor selecta ştirile de pe diferite site-uri.
Va fi prima funcţie a Facebook care foloseşte moderatori umani, după ce anul trecut a fost închisă secţiunea controversată Trending Topics (Subiecte populare - n. red.). Echipele naţionale care moderau aceste categorii au fost de multe ori acuzate de subiectivism şi cenzură. În News Tab, jurnaliştii vor modera doar secţiunea Top News, în timp ce selecţia tuturor articolelor se va baza în continuare pe algoritmi, conform presupuselor preferinţe ale fiecărui utilizator şi istoricului de navigare pe internet.
"Obiectivul nostru privind fila "Ştiri" este să oferim o experienţă extrem de personalizată şi judicioasă", a declarat agenţiei France Presse managerul parteneriatelor pentru informaţie ale Facebook.
Anunţul survine în contextul în care presa clasică se confruntă cu dificultăţi - tot mai multe publicaţii se închid, în timp ce angajatorii caută formule de supravieţuire în era informaţiei gratuite, iar Facebook refuză în continuare să se considere o organizaţie media şi să îşi asume responsabilităţile editoriale aferente, observă AFP.
Danna Young, profesoară de comunicare la Universitatea din Delaware, consideră că "teoretic" proiectul Facebook este "un eveniment într-adevăr pozitiv" şi "promiţător". Ea a declarat însă pentru AFP că "nu este ceva revoluţionar, deoarece nu va transforma neapărat modul în care oamenii distribuie relatările pe propria cronologie (timeline - n. red.)". "În asta constă adevărata putere: persoanele pe care le cunoaşteţi, în care aveţi încredere, care aprobă tacit ştiri prin distribuire", explică ea.
Facebook şi alte platforme mari de pe internet sunt acuzate de presa tradiţională că se îmbogăţesc profitând de munca dificilă şi costisitoare de culegere şi valorificare a informaţiilor şi încasând în acelaşi timp cea mai mare parte din veniturile din reclamele online. Rolul Facebook în propagarea ştirilor false (fake news) este de asemenea un motiv frecvent de nemulţumiri. Reţeaua fondată de Mark Zuckerberg a încercat să se apere anunţând în ianuarie investiţii de 300 de milioane de dolari în următorii trei ani pentru susţinerea presei, în special a celei locale, şi a finanţat proiecte de verificare a informaţiilor (fact-checking) în întreaga lume, inclusiv unul în parteneriat cu AFP.
Însă, chiar dacă Facebook ar începe să plătească publicaţiile înainte de a le difuza conţinutul sub licenţă, de câştiguri nu ar beneficia neapărat companiile media care au nevoie cel mai mult, avertizează Mathew Ingram, specialist în media digitale la Columbia Journalism Review. "Presupun că ei vor alege firmele care merg deja bine. Asta le va aduce puţin cash, dar nu cred că le va atrage un trafic imens", apreciază el.
În ultimii 15 ani, în Statele Unite s-au închis circa 2000 de ziare, conform estimărilor Universităţii statului Carolina de Nord. Milioane de americani au rămas astfel fără informaţii locale de calitate profesionistă, cărora le-au luat locul reţelele sociale. Un studiu publicat anul trecut de Pew Research Center arată că din 2008 până în 2018 numărul ziariştilor din SUA a scăzut cu 47%.
"Moartea informaţiei locale a avut efecte distrugătoare pentru democraţie. Este o problemă complexă, pe care Facebook nu o poate rezolva de una singură", consideră Young.
Stephen Groves, proaspăt absolvent al cursurilor de jurnalism ale Universităţii din New York, atrage atenţia că "Facebook nu este o companie de presă. Înainte de a lucra pentru Facebook, aş vrea să văd că se angajează în favoarea unui jurnalism etic şi solid", spune bărbatul în vârstă de aproximativ 30 de ani.
Emily Tamkin, concediată în ianuarie, odată cu alţi 200 de angajaţi ai site-ului de ştiri Buzzfeed, pentru care apucase să lucreze doar câteva luni, este şi ea sceptică: "Nu sunt entuziasmată că Facebook începe să angajeze ziarişti. Dacă acesta este panaceul, avem o foarte mare problemă".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu