Virgil Popescu, ministrul Energiei, a făcut mai multe precizări privind facturile uriașe la gaze și curent. Ce trebuie să știe românii.
Iată cele mai importante informații:
- De ieri, toţi marii furnizori au început să trimită facturile în mod normal, în urma sesizării către ANPC și controlului care este încă în desfăşurare. Un singur mare furnizor a fost pregătit în aşa fel încât până în data de 15 decembrie a emis facturile aşa cum trebuie şi aşa cum scrie în lege.
- Pentru zona de agricultură, pentru industria alimentară, am discutat să avem o schemă de compensare nu doar pentru întreprinderi mici şi mijlocii, ci şi pentru procesatorii mari, pentru producătorii de carne de pui, pentru absolut toi care sunt în această zonă. Începând cu data de 1 februarie vrem să o avem în funcţiune.
- Gândim continuarea unei scheme de compensare pentru toţi consumatorii casnici, în aşa fel încât după 1 aprilie să putem reduce TVA-ul de la 19% la 5% în paralel cu scoaterea din preţul energiei electrice a bonusului de cogenerare şi a tarifului de certificat verde. Evident, la fel, pentru cei care au un plafon de consum de 300 de kW la energie electrică, plus o marjă de 10%.
- Consumul de gaze naturale din aprilie scade. Credem că va scădea şi preţul la gaze naturale.
- Pentru întreprinderile mici şi mijlocii, gândim o schemă de ajutor, la fel, după 1 aprilie, în aşa fel încât să poată, alături de beneficiarii legii compensării şi plafonării, poată beneficia până la 1 iulie de acest ajutor.
- Vom urmări ca acest ajutor să se ducă ţintit către ei, dar să păstreze locurile de muncă.
- Vom face o modificare pe lege în aşa fel încât furnizorii care nu au emis facturile să fie obligaţi să le refacă şi să fie obligaţi să nu perceapă penalităţi pentru oamenii care nu le-au plătit în termen.
- În factura care vine fiecăruia, există o rubrică de plafonare şi una de compensare. Dacă acele rubrici nu sunt, înseamnă că ori e greşită factura, ori preţul este sub acele preţuri minime de 125 de lei MWh la gaz natural şi 68 de bani cu taxe cu tot la energie electrică. Acolo nu ai ce compensa.
- Sunt foarte puțini români care au primit facturile necompensate.
- Există un furnizor mic din Bihor care nu şi-a adaptat aplicaţia informatică. Să faci aceeaşi greşeală, să continui, mi se pare că nu ai ce să cauţi în această piaţă. Cei în situaţia asta nu ar trebui să își plătească factura până nu li se reface. Până la urmă, se poate merge la retragerea licenţei acelui furnizor care nu respectă legea pentru că nu poţi să te joci cu oamenii.
- Nu va rămâne nimeni fără gaz şi energie electrică pentru că există furnizorul de ultimă instanţă.
- Pe 31 martie, expiră perioada compensării şi vrem să aducem altceva în schimb. Consumul la energie electrică nu scade după 1 aprilie, se suplinește. Nu scădem plajă de consum la energie electrică de 300 MW, nu o ducem mai jos pentru că vine perioada de primăvară - vară, ci va rămâne la fel.
- În cazul oamenilor care au plătit deja aceste facturi greşite, furnizorii ar trebui să fie obligaţi să returneze banii, nu să îi reţină din facturile următoare pentru că au întocmit facturi încălcând legea.
- Neaplicarea legii a fost o hoţie şi acest lucru trebuie să înceteze. Cei care au făcut acest lucru trebuie să fie penalizaţi. Facturile trebuie să fi stornate, oamenii nu trebuie să plătească penalităţi şi trebuie refăcute.
- O să vorbim cu ANPC pentru a pune un call center pentru preluarea reclamaţiilor oamenilor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News