Prof. dr. Alina Bârgăoanu, expert european în lupta împotriva știrilor false, atrage atenția asupra situației din online, după fake news-ul viral cu asistenta moartă după vaccinarea anti-COVID.
"Starea emoţională care se doreşte a fi indusă este cea de panică"
"Avem de-a face cu un caz care este în totalitate fals, înşelător. Evident, fiind vorba despre moarte, starea emoţională care se doreşte a fi indusă este cea de panică, neîncredere şi frică. Se testează "la rupere" rezistenţa noastră la bombardamentul informaţional şi emoţional. Eu aş spune că numărul de surse care pun în circulaţie astfel de conţinuturi este relativ restrâns. Aş remarca că acest este fenomenul la nivel internaţional.
La sfârşitul anului, a existat un raport publicat care a arătat că, de fapt, în SUA de exemplu, există doar 52 de surse de dezinformare care generează toată dezinformarea de pe spaţiul public american. Eu aş spune că situaţia este similară şi în România şi că aceste informaţii sunt de cele mai multe ori introduse pe Facebook de un număr restrâns de surse care au fost semnalate în spaţiul public de comunitatea de Fact Checker din România. Sursele nu cred că sunt surprinzătoare şi nici nu sunt foarte multe. Ele generează foarte mult engagement pe Facebook şi foarte multă emoţie şi foarte multă reacţie", a declarat Alina Bârgăoanu.
"Este o bătălie complexă inegală"
"Este vorba despre o bătălie complexă, inegală. Este vorba despre o asimetrie. Pentru a genera un astfel de conţinut care a fost documentat drept fals este nevoie de câteva click-uri, câte cuvinte care să fie aruncate pe internet. Pentru a demonta într-un mod profesionist o astfel de informație este nevoie de foarte mult efort.
Cazul pe care îl semnalaţi este relativ simplu. Sunt mult mai multe conţinuturi care sunt, mai degrabă, inexacte, imprecise, înşelătoare şi care transmit aceeaşi stare de panică. Este vorba despre conţinuturi care sunt mult mai greu de combătut. În SUA, a existat un raport care a arătat că primele zece surse de dezinformare generează în mod constat de patru ori mai multe vizualizări decât primele zece surse de informare oficială. Pentru câştigarea acestei bătălii este nevoie de implicarea experţilor în dezinformare, de implicarea mass-media profesioniste şi despre participarea cetăţenilor care sunt activi pe Facebook.
"Noi suntem factor de viralizare pe Facebook"
La începutul pandemiei poate că orbecăiam cu toţii. Nu știam care sunt temele înșelătoare, sursele şi poate că existau puţine sfaturi din partea profesioniștilor despre cum trebuie lucrurile acestea să fie evitate. În acest moment, şi la nivel instituţional, şi la nivel personal, şi la nivelul mass-media, avem toate instrumentele pentru a duce această bătălie. (...) De la începutul pandemiei, sfatul meu a fost să fim foarte rezervaţi, foarte prudenţi, să nu ne repezim să facem comentarii, să dăm like, share pentru că noi suntem factor de viralizare pe Facebook", a mai spus expertul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu