Eforturile liniilor aeriene de a se poziționa ca opțiuni ecologice s-au ciocnit de vigilența Comisiei Europene. Obiectivul companiilor este de a-i convinge pe consumatorii mereu mai conștienți de aspectele de mediu să aleagă zborurile lor. Însă Bruxelles-ul acuză multe companii de "greenwashing", strategie de marketing care promovează în mod înșelător practici ecologice.
„Companiile aeriene încearcă să fie puțin prea inteligente aici”, a declarat Andrew Charlton, specialist în domeniul aviației. El subliniază că pretențiile verzi ale multor transportatori aerieni sunt adesea exagerate sau chiar lipsite de fundament, scrie POLITICO.
Ca răspuns la un avertisment din partea Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC), Comisia a demarat o investigație asupra a 20 de companii aeriene pentru presupuse încălcări ale legislației privind protecția clienților. Companiile au acum la dispoziție 30 de zile pentru a corecta orice afirmații care ar putea induce consumatorii în eroare.
La originea problemei se află politica UE de reducere a emisiilor de carbon din sectorul aviației, responsabil pentru aproximativ 2,5% din emisiile globale de gaze cu efect de seră. Anul trecut, Bruxelles-ul a legiferat tranziția treptată a companiilor către combustibilii aviatici sustenabili (SAF). Acești combustibili, mai puțin poluanți, pot fi utilizați pe scară largă doar în motoarele avioanelor existente. Deocamdată, producția de SAF este încă limitată, iar costul mult mai ridicat decât al kerosenului tradițional.
Regulamentul UE prevede ca 2% din combustibilul utilizat în aeronavele din Europa să fie SAF până în 2025, urmând ca procentul să crească treptat, ajungând la 70% până în 2050.
Dornice să-și lustruiască imaginea, liniile aeriene au început demersuri de a-și promova zborurile verzi sau eco-responsabile. Lufthansa, de exemplu, oferă „Tarife Verzi” promițând reducerea emisiilor cu până la 20%, grație utilizării de SAF și compensării emisiilor rămase prin contribuții la programe de protecția mediului.
KLM le sugerează clienților că și-ar putea reduce amprenta de carbon prin utilizarea SAF și participare la „proiecte de reîmpădurire”. Ryanair, companie aeriană low-cost, s-a apărat spunând că este, statistic vorbind, una dintre cele mai curate companii aeriene din Europa. Aceasta operează cu aeronave moderne și are un grad de ocupare ridicat, factori care contribuie la eficiența consumului de combustibil.
BEUC, organizația consumatorilor, a avertizat că multe dintre aceste afirmații sunt înșelătoare sau lipsite de fundament. Combustibilii SAF sunt departe de a fi disponibili pe scară largă, iar beneficiile reale ale programelor de compensare a emisiilor (prin plantare de copaci sau alte proiecte ecologice) sunt greu de cuantificat și controversate.
Liniile aeriene par a fi conștiente de faptul că se află pe o linie fină. Pe site-ul Ryanair, de exemplu, există un disclaimer care recunoaște că participarea la programele de compensare nu face zborul în sine mai „verde”.
Rămâne de văzut cum vor reacționa companiile aeriene vizate de ancheta Comisiei Europene. Este posibil ca acest demers să declanșeze un proces de reevaluare onestă a practicilor și a strategiilor de comunicare în domeniul aviației, pe măsură ce presiunea pentru reducerea reală a emisiilor de carbon crește.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News