Ministrul Economiei, Radu Oprea, a vorbit la interviurile DC NEWS, despre direcția în care se îndreaptă Industria de Apărare și ce se întâmplă cu Romaero.
Ministrul Radu Oprea a discutat, alături de Bogdan Chirieac, și despre Industria de Apărare, care face parte din Ministerul Economiei, în contextul în care ministrul a avut, marți, o întâlnire cu toți managerii și companiile din Romarm, în care le-a prezentat varianta finală a Strategiei pentru Industria Națională de Apărare, unde sunt incluse companiile cu capital privat, dar și cele de stat.
Mai mult, ministrul a evidențiat cum noua Lege a cooperării industriale și a transferului de tehnologie a început să își facă efectele. Ministrul Radu Oprea a spus că a fost prezent la cea mai mare expoziție europeană de armament terestru și aeronautic, desfășurată la Paris. Companii din SUA, Germania, Franța l-au abordat și i-au spus că se pot produce în România anumite componente într-o companie cu capital privat sau se pot asambla într-o companie cu capital de stat.
”Companiile au înțeles faptul că, astăzi, dacă vor să doteze Armata Română, celelalte instituții de forță trebuie să fie parte a procesului de cooperare industrială și transfer de tehnologie. Și deja există această preocupare. Firmele cu capital privat și cele care au capital de stat simt lucrul acesta, pentru că sunt din ce în ce mai mulți cu care discut, care vizitează și încheiem memorandumuri. Sunt câteva proiecte”, a spus Radu Oprea.
”Aveți Aerostar Bacău”, a spus Bogdan Chirieac.
”Aerostar Bacău este un model, un exemplu privat”, a zis Radu Oprea.
”Aveți Romaero Băneasa, un exemplu de stat”, a replicat Bogdan Chirieac.
”Din păcate, am găsit Romaero, într-o formă...”, a spus Radu Oprea.
”În aer l-ați găsit...”, a replicat Chirieac.
”Nu, eu am spus un lucru! Noi dorim să construim acolo avioane, nu blocuri! Și este un plan, care a prevăzut, inclusiv trecerea în insolvență a companiei pentru a putea să facem avioane”, a spus Radu Oprea.
”Dar nu puteți să îl vindeți unei companii de armament? Și nu la șmecheri, pentru că șmecherul îl demolează”, a întrebat Chirieac.
”Romaero are trei componente, exact pe modelul Aerostar Bacău. Adică, ei fac mentenanță pentru avioanele mari. Aici avem o asociere cu compania din Ungaria, iar din septembrie primim avioane Airbus la reparat, printre care pote fi și de la Wizz Air, pot fi și ei clienții noștri. Am discutat cu ei și cu Qatar Air și cu alte foarte multe companii în ultima vreme. Însă este important să avem licențierea, să putem repara Airbus și Boeing. De asta avem nevoie de parteneri, să putem învăța împreună, ca să luăm licențele. A doua componentă este cea referitoare la piese de schimb, pentru avioane, diverse componente. Avem parteneri, putem dubla capacitatea, căutăm forță de muncă specializată. În același timp, avem o provocare pentru Romaero, ca pentru tot mediul de afaceri din România ca să își ia forță de muncă specializată.
Iar al treilea lucru pe care îl facem la Romaero este de a crește competența pe partea militară. Avem Centru de mentenanță pentru aeronave militare. Au venit cei de la Lockheed Martin, ne-au inspectat și au zis că este mult mai bine decât credeam noi că suntem. Ne-au spus toți pașii pe care să îi facem pentru a ajunge la standardele Lockheed Martin. Pentru F-16 Lockhead Martin fac mentenanța la Bacău, pentru Hercules la Romaero. Deci, sunt împărțite competențele pentru că sunt mai multe tipuri de avioane”, a spus Radu Oprea.
”Dar țineți Romaero tot la stat?”, a întrebat Bogdan Chirieac.
”Da pentru că, în acest moment, face performanță și suntem pe profit operațional. Vreau să arăt că se face performanță și la stat. Și intrăm în parteneriate, dar nu din poziția în care avem un hambar gol, ci, din poziția în care arătăm că știm să facem, că suntem parteneri adevărați”, a spus Radu Oprea.
”Despre acest Romaero vorbim unde s-a făcut Festivalul SAGA?”, a întrebat Chirieac.
”Da, despre acest Romaero, pentru că, în timpul verii, aceste mentenanțe sunt mai puține. Atunci, exploatăm oricare oportunitate, pentru a avea cash-flow necesar”, a zis Radu Oprea.
”Este o companie de înaltă tehnologie. Ori te ocupi de înaltă tehnologie, care este și secretă, pentru că sunt aeronave militare, adică rușii nu ar trebui să aibă acces la asta, ori faci festivaluri pe acel loc!”, a punctat Chirieac.
”Cu certitudine, din septembrie încolo, astfel de lucruri nu se mai vor putea realiza, pentru că vor fi hangarele pline. Și acum lucrăm, avem avioane la reparat, dar vor fi din ce în ce mai multe. Romaero, astăzi, este pe un drum în care eu cred că va fi unul dintre modelele, precum a fost și Hidroelectrica, care prin insolvență va reuși să facă performanță”, a spus Radu Oprea.
”Trebuie să îl puneți pe Borza la Romaero ca să salveze situația”, a spus Chirieac.
”Este un management bun la Romaero”, a declarat Radu Oprea.
”Nu credeți că industria din România ar trebui privatizată, pentru că fabricile private merg extraordinar. Ieri, la Ambasada Israelului, m-am întâlnit cu reprezentanta Elbit în România, care au 4 fabrici în România și vor mai construi două. Elbit din Israel, un gigant tehnologic, un concern de zeci de miliarde de dolari, este cel mai mare exportator de produse militare din țara noastră în momentul acesta. A găsit în România, atât oameni, cât și capacități”, a spus Chirieac.
”Avem în industria de Apărare cu capital de stat mai multe discuții, parteneriate, memorandumuri semnate pentru a produce în România împreună cu partenerii străini, cu managementul și calitatea certificată de către partenerii noștri, mai multe proiecte”, a mai spus ministrul Radu Oprea, la Interviurile DC News.
Vezi mai multe în video
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News