Festivalul internațional al filmului de la Valladolid: Feminin, plural

Carol Duarte și Julia Stockler în Viața invizibilă a Euridicei Gusmao distinse cu premiul de interpretare
Carol Duarte și Julia Stockler în Viața invizibilă a Euridicei Gusmao distinse cu premiul de interpretare

Toate militantele pentru o mai bună reprezentare a genului feminin în industria cinematografică au avut prilejul să fie măcar un pic mai fericite la încheierea celei de 64-a ediții a Festivalului internațional al filmului de la Valladolid. O selecție oficială de vis, asigurată de directorul Javier Angulo! 

Alegeri prezidentiale 2024

Dintre cele 18 filme ale Competiției, 11 propulsează în centrul acțiunii eroine, 7 sunt regizate de femei (debuturi și al doilea film), 4 reprezintă propunerea respectivelor țări majoritar producătoare în cursa pentru Oscar. A fost, incontestabil, un moment de vârf, mai ales într-o țară ca Spania în care, așa cum scria criticul ziarului El Norte de Castilla, din totalul de 3.358 de lungmetraje produse între 2000 și 2019 numai 12 % sunt realizate de femei.

Asumându-și o astfel de selecție, Javier Angulo a dat, fără doar și poate, un impuls mai ales tinerelor cineaste cărora li se recunoaște potențialul. Cineva m-a întrebat dacă nu mi se pare puțin monoton să vezi atâtea istorii cu femei. Când ele vin din toate colțurile lumii, din Mongolia, Maroc, Islanda, Turcia, Bulgaria, Franța, Algeria, China, Germania, Italia, Brazilia - nu. Poveștile lor nu seamănă una cu alta, dramele au alt chip, dar substanța umană rămâne aceeași. Așa cum amintea selecționerul, este îmbucurător să constați că, într-o lume plină de incertitudini, există un set de principii în absența cărora nu ne putem imagina demnitatea umană: generozitatea, solidaritatea, onestitatea, respectul.

Irina Atanasova și pisica menționată în titlul filmului bulgar Cat in the Wall

Toate au, însă, de cele mai multe ori, și un preț: suferința, durerea. Acumulată de ani de zile, venind de departe. A stârnit interesul, încă de la vizionarea pentru presă, prelungit de notele mari la bursa criticii pe tot parcursul, Ondög (Oul de dinozaur), al regizorului chinez de origine mongolă Wang Quan'an, un multipremiat al festivalului de la Berlin, de-a lungul ultimului deceniu, cunoscut, mai ales, pentru Tuya's Marriage (a trecut și pe ecranele noastre, Căsătoria Tuyei) câștigător al Ursului de aur în 2007.

Cineastul se întoarce pentru prima oară în ținutul originilor sale, cu o poveste stranie, la limita dintre un thriller și un documentar etnografic, între ele strecurând și o omenească scurtă întâlnire. Minimalismul bine controlat se impunea a fi admirat, cu atât mai mult cu cât autorul a vrut să ducă până la capăt și a izbutut, un mai vechi pariu: acela de a filma - aproape - fără scenariu. Pe întinderea stepei mongole, bătute de vânt și străbătute doar de cai, este descoperit cadavrul gol unei tinere femei.

 Protagonistele filmului Adam, Nisrin Erradi și Lubna Azabal

O păstoriță, făptură vajnică, se angajează să-l păzească. I se va alătura un tânăr polițist pe post de investigator. Timpul petrecut împreună, în imensitatea nelinișitoare a stepei bântuite de legenda oului de dinozaur ca simbol al supraviețuirii, îi apropie pe cei doi. Doar pentru o clipă, a cărei semnificație este greu de cântărit la scara unui timp a cărui curgere nu o cunoaștem. Un juriu demn de toată lauda, prezidat de cineasta spaniolă Josefina Molina, i-a acordat lui Wang Quan'an trofeul suprem, Espiga de oro (Spicul de aur) și Premiul pentru imagine (Aymerick Pilarski).

Deopotrivă iubit de public, de critici și de juriu a fost și filmul A Vida invisivel de Euridice Gusmäo (Viața invizibilă a Euridicei Gusmäo) al regizorului brazilian Karim Aïnouz, un obișnuit al secțiunior paralele ale festivalului de la Cannes. Anul acesta a fost chiar câștigătorul premiului Un certain Regard și propus de țara sa pentru Oscar.

Vezi și: EXCLUSIV Festivalul internațional al filmului de la Valladolid. Un covor verde pentru culegătorii de spice

Adaptare a romanului omonim al Martei Batalha, Viața invizibilă...este o tulburătoare incursiune pe urmele destinului a două surori aparținând unei familii din înalta burghezie portugheză dintr-un Rio de Janeiro al anilor '50, despărțite pentru totdeauna de intoleranța unei societăți violent conservatoare, încarcerate în rigiditatea unor principii care ating limitele neînțelegerii umane. Unite printr-o complicitate a viselor adolescentine, surorile Euridice și Guida vor fi sortite să trăiască toate chinurile unei vieți frânte, departe una de alta, fiecare cu dureroasa ei existență invizibilă.

Deși, în aparență, subiectul poate părea melodramatic, intruziunea sentimentalismului este ferm blocată. Meritul este și al celor două actrițe, Carol Duarte și Julia Stockler, distinse, de altfel, cu Premiul pentru interpretare. Filmul lui Karim Aïnouz a fost preferatul juriului care i-a acordat premiul său și al criticii internaționale (Premiul Fipresci). O simetrie a dispunerilor de vieți trăite în tăcerea suferinței am întâlnit și în debutul regizoarei marocane Maryam Touzani, Adam.

Două nefericite însingurate, o văduvă și o tânără fugită de acasă de frica oprobiului societății, al familiei care nu ar accepta condiția ei de viitoare mama-singură, regăsesc, în scurtul timp al solidarității, încrederea în viață. Și aici - două interprete remarcabile, Nisrin Erradi și Lubna Azabal, ultima mai cunoscută, fiind o actriță belgiană, născută dintr-un tată marocan și o mamă spaniol și lansată, acum aproape douăzeci de ani, de filmul lui André Téchiné Loin.

Cadru din filmul Ondog, câștigător Espiga de oro

O altă eroină în lupta cu o predestinare socială potrivnică este și Papicha, cea care dă titlul filmului de debut, și el, al Mouniei Meddour din Algeria (propunere pentru Oscar). Entuziamul studentei care sfidează toate opreliștile unui timp marcat de tragediile războiului civil pentru a deveni ceea ce își dorește, o stilistă, cucerește chiar și atunci când ne apare însoțit de candoare. Pumni strânși, încordare, sfidare a barierelor - iată un numitor comun care a aliniat și alte filme. Cinematograful bulgar, bine reprezentat astăzi în lume, a fost în linia întâi și la Valladolid.

În afara deja celebrului Bashtata (Tatăl) al cuplului Grozeva - Vâlceanov, trimfător la Karlovy Vary, în competiție s-a aflat și Cat in the Wall, al unui alt cuplu cinematografic, exclusiv feminin, de data aceasta, Mina Mileva și Vesela Kazakova, aflate la debut. O opera prima remarcabilă prin acuitatea socială, plasată în Anglia zilelor noastre, post-Brexit.

O cunoaștem pe apriga Irina, o emigrantă bulgară, arhitectă în țara ei, acum trăitoare dintr-o muncă necalificată, hotărâtă să-și alăture vecinii într-o luptă cu puține șanse într-o Londră în plin proces de gentrificare. Migrația privită dintr-un unghi mai puțin frecventat se plasează și în cel mai recent film al cunoscutului cineast sârb, cu carieră internațională, Goran Paskaljevic, Nonostante la nebbia (Cu toată ceața), realizat integral în Italia. De data aceasta, asistăm la drama unei femei care și-a pierdut copilul și care se atașează cu îndârjire de un mic emigrant rătăcit, în care vede singura ei șansă de retrăire a maternității.

Paskaljevic este unul dintre marii prieteni al festivalului, a câștigat trei Spice de aur de-a lungul timpului. Am călătorit la întoarcere cu el, în mașina care ne ducea la aeroportul din Madrid, am reluat discuții pe care le începusem acum 6-7 ani la festivalul de la Mons. "Ce mai face Mungiu"? m-a întrebat. I-am povestit despre Les films de Cannes ā Bucarest. "Vă place Mungiu, înțeleg". "Da, dar îmi place mai mult Cristi Puiu".

Paskaljevic este exemplul deplin al globalizării în materie de cinematograf. Sârb care a lucrat în Anglia, Franța, acum Italia, trăiește în Croația și la Paris. Uitându-te pe generice, la capitolul Producție, amețești. Greu de spus cu exactitate cine sub ce pavilion navighează. Bunăoară, aici, la festivalul de la Valladolid, filmul Parking, al lui Tudor Giurgiu, a fost proiectat în cadrul secțiunii Spanish Cinema. Olé!

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel