Alegerile prezidențiale din 2014 surprind în mediul online printr-o campanie de o violență fără precedent. Mesajele emoționale, țintite, par a fi realizate mai degrabă de profesioniști decât de amatori: lozinci rimate, bannere, colaje foto, filme care îl ironizează sau îl demonizează pe candidatul PSD.
Susținătorii lui Ponta sunt copleșiți de o avalanșă de postări negative. Mai mult, nu există explicații pentru amploarea atacului, care depășea posibilitățile unor detașamente de postaci de partid. O mișcare similară se activează imediat după tragedia de la Colectiv, dar demisia lui Ponta lasă campania fără obiect. Paradoxal, campania electorală din 2016 este ternă, dar o explozie de mare anvergură se produce în ianuarie, după OUG 13. Protestele se mută din online în Piața Victoriei, dar păstrează caracteristicile campaniei anti-Ponta din 2014: ironie alternând cu mesaje dure, jignitoare chiar, lozinici rimate etc.
[citeste si]
Din cine ar putea fi alcătuit comandou-ul care a executat, până acum, trei atacuri devastatoare pentru PSD? Sociologul Alfred Bulai susține că PSD nu a știut niciodată să își atragă zona de bussines, tinerii activi din orașe, a avut probleme în zona intelectualilor și acordă prea puțină atenție campaniilor online. Dar asta nu explică anvergura confruntărilor.
Campanii personale împotriva lui Ponta
"Campaniile amintite au fost extrem de personale, au implicat oameni puternic motivați, care s-au angajat puternic în disputa cu Ponta/PSD. Par a fi avut motive personale să atace sau chiar să desființeze partidul, spune sociologul Marius Pieleanu. Erau oameni care știau cum se face o campanie și care s-au implicat voluntar, au pus pasiune în campanie. Foarte probabil să fi fost mulți din industria creativității, care s-au solidarizat împotriva lui Ponta și apoi a PSD. Nu sunt simpli simpatizanți ai Dreptei, cred că poate fi vorba despre oameni care s-au implicat activ, voluntar, la nivel de misiune personală", a explicat Pieleanu.
Agențiile de publicitate, blocate
Observația prof. Pieleanu ar putea fi legată de un moment care a tensionat piața de publicitate.
În 2013, Victor Ponta interzice firmelor de publicitate să negocieze în numele clienților cu televiziunile. OUG 25/2013 a restricționat accesul agențiilor de media la cumpărarea de publicitate la televiziuni, veniturile acestora fiind amputate. Deși agențiile au continuat să facă muncă de administrare pentru companii, televiziunile au facturat direct către clienți. Timp de luni de zile piața de publicitate a fost blocată, iar firmele au avut pierderi între 45-99%. În urma acestei măsuri, unice pe plan mondial, de intervenție în contractele dintre firme private, pierderile suferite au determinat companiile de publicitate să concedieze sute de angajați.
Efect neanticipat
Ostilitatea față de Ponta s-a răsfrânt asupra PSD, dovadă stând protestele masive din timpul OUG 13, când au fost elemente de butaforie, lozinci puternice, coregrafie.
Directorul Avangarde, Marius Pieleanu, spune, pentru DCNews că "în mentalul colectiv, Ponta rămâne asociat cu PSD-ul și s-a făcut foarte ușor transferul către partid. Oamenii puternic implicați împotriva PSD-ului au exploatat astfel orice motiv împotriva social-democraților: lipsa cabinelor de vot, posibila amnistie, tragedia de la Colectiv.
"Este vorba despre un efect neanticipat al unei măsuri, spune prof. Alfred Bulai. Victor Ponta și-a creat un grup de adversari, alcătuit de oameni din publicitate care au fost puternic afectați în plan personal. Interesul lor vizavi de politicianul Victor Ponta a devenit unul personal, ceea ce presupune o implicare mult mai mare. Este posibil ca ei să se fi mobilizat voluntar în campania din 2014, iar capacitățile și expertiza din domeniu au contat foarte mult într-o campanie de acest gen".
Campanie de gherilă
Sociologul Alfred Bulai a mai precizat, pentru DCNews: ”Este posibil ca mulți dintre cei care au suferit din cauza ordonanței publicității să fi fost angrenați în acele campanii de gherilă. Cum spuneam, PSD-ul nu a știut să câștige niciodată zona de mijloc, oamenii de business, iar această OUG, dacă a adus în arenă profesioniști care au acționat voluntar, a generat o implicarea emoțională mult mai mare decât dacă ar fi fost o campanie comandată de un client”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu