Elena Cristian a vorbit despre problemele din piața de energie.
Publicitate
Un bărbat din Arad s-a trezit cu o factură uriașă trimisă în avans pentru un consum de 0 kWh. Furnizorul a reacționat imediat și a explicat că o astfel de practică vizează numai persoanele juridice, care şi-au asumat prin contract, să plătească facturi în avans, în cazul în care acest lucru se solicită.
Arădeanul a povestit pe rețelele sociale că a primit o factură de la E.ON, în 21 septembrie. Era precizat că este vorba despre o factură în avans, iar la perioada de facturare era trecut 1-31 decembrie 2022, în condițiile în care factura a fost emisă în noiembrie 2022. La cantitatea de kWh consumaţi, apare 0 (zero), iar la suma care trebuie achitată apare 2.069,41 de lei, conform România TV.
Având în vedere că situația de la Arad nu reprezintă un caz singular și cetățenii continuă să primească facturi în avans și facturi cu prețuri extrem de ridicate pentru un consum mic în toată țara, Elena Cristian, analist DC Business, a intervenit telefonic la România TV, unde a explicat de ce este necesar ca Statul să intervină pe piața energetică:
„Sunt de acord cu domnul Frumosu (n.r. Dragoș Frumosu, președinte SINDALIMENTA), că vina, în mare parte, este a Statului. Nu țin partea acestor companii, au existat foarte multe abuzuri în ultimul an, au existat foarte multe situații în care oamenii au primit facturi de impact, știm bine că au fost și adevărate tragedii în acest sens și sunt multe probleme.
Pe de altă parte, Statul, schimbând toate aceste formule de calcul în fiecare lună, actele normative, venirea cu alte reglementări, cu înlocuirea sistemelor informatice, a dus la situații care pot provoca tragedii. Vorbim de facturi emise în avans, vorbim de facturi uriașe care trebuie plătite în termene foarte scurte, oamenii nu au bani și pot ajunge să fie deconectați de la rețea și așa mai departe.
Dacă oamenii ar lua-o pe calea indicată de autorități, să facă reclamații la ANRE, la ANPC, în instanță, probabil ar sta ani buni fără energie și gaze, pentru că termenele sunt foarte lungi. Termenul de plată la o factură este de 15 zile, termenul de soluționare la ANRE este de minimum 30 zile. Ca să speri că o instituție a statului îți va face dreptate este foarte greu. Statul trebuie să reglementeze prin act normativ termenele de plată în această perioadă și soluționarea mai rapidă a tuturor litigiilor și reclamațiilor. Statul trebuie să vină pe o piață unde este o adevărată degringoladă la acest moment. Aici cred că ar fi rezolvarea“, a spus, al România TV, Elena Cristian.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu