La treizeci și trei de ani de la reunificarea Germaniei, disparitățile de bogăție formează încă „cele mai semnificative diferențe” între fostul RDG și RFG, susține comisarul guvernamental german Carsten Schneider.
La 3 octombrie 1990, fostele părți ale Republicii Democrate Germane (RDG) s-au alăturat jurisdicției constituției germane, unind oficial țara după ce un val de proteste a înlăturat guvernul comunist de la Est.
Dar trei decenii mai târziu, rezultatele politicii economice comuniste încă afectează situația din părțile de Est ale țării.
Cel mai semnificativ, aceste diferențe pot fi observate în distribuția averii, a declarat Carsten Schneider (SPD/ Partidul Social-Democrat din Germania), comisarul guvernului pentru Germania de Est, citat de Euractiv.
În timp ce gospodăria medie din Germania de Vest deține o avere netă de 127.900 EUR, în Germania de Est, aceasta este de numai 43.400 EUR, conform datelor din 2021 ale băncii centrale germane (Bundesbank).
Cu toate acestea, „în numele guvernului federal, nu vă pot spune nimic acum despre instrumentele de contracarare a acestui lucru”, a adăugat Schneider, „deoarece acesta este unul dintre punctele controversate în ceea ce privește problema reformei fiscale”.
Economiști precum Marcel Fratzscher, șeful Institutului German de Cercetări Economice (DIW), au cerut o reformă a impozitului pe avere și pe succesiune pentru a plăti fiecărui tânăr adult o „moștenire minimă”.
Prin creșterea impozitării pe moștenirile private mari, fiecare tânăr de 18 ani ar putea primi o sumă forfetară de 20.000 EUR, oferindu-i mai multă independență față de părinți atunci când decide asupra studiilor sau călătoriilor de viață, ceea ce ar schimba, de asemenea, distribuția bogăției de la de la Vest către Est, de-a lungul timpului.
Deși Schneider susține personal o astfel de idee, guvernul german nu intenționează să facă acest lucru. Orice creștere a impozitelor pe avere a fost blocată de partenerul neoliberal de coaliție FDP (Renew Europe), a spus el miercuri.
„Personal, sunt un susținător al impozitării bazate pe avere în Germania și consider că concentrarea averii, fie că este vorba de numerar, imobiliare, acțiuni sau active este, în cele din urmă, în detrimentul meritocrației”, a spus Schneider.
Cu toate acestea, „FDP vede asta cu totul diferit și nu există o majoritate în coaliție pentru a se lua decizia”, a spus Schneider.
În tratatul de coaliție guvernamentală din 2021, partenerii germani de coaliție - social-democrații, verzii și FDP - au lăsat în mare parte neatinsă politica fiscală, deoarece cele două partide mai mari (social-democrații și verzii) pledează pentru o abordare mai progresivă, în timp ce FDP, pro-piață, nu doar că se opune majorărilor de taxe, dar solicită și o reducere a acestora.
O taxă pe avere nu a fost reintrodusă în Germania încă de la o decizie din 1995 a Curții Constituționale care a declarat că modelul realizat atunci este în contradicție cu constituția, dar sindicatele și politicienii de stânga susțin că ar fi posibil din punct de vedere legal să facă asta.
În timp ce Germania impozitează moștenirile, se acordă excepții mari pentru proprietatea corporativă, deoarece țara dorește să își protejeze companiile mijlocii, adesea deținute de familii, din Mittelstand.
Chiar și la trei decenii de la reunificarea legală a Germaniei, părțile de Est ale țării se confruntă în continuare cu provocări mai mari decât Occidentul mai bogat, a subliniat Schneider în timp ce a prezentat un raport despre „starea unității germane”.
Una dintre cele mai mari probleme a fost exodul de un deceniu al tinerilor din părțile de est ale țării, deoarece salariile sunt semnificativ mai mici decât în Germania de Vest.
„O generație practic a dispărut”, a spus Schneider, observând că acest lucru a dus la o lipsă gravă de forță de muncă în Est.
„În consecință, integrarea și imigrația sau chiar migrația de întoarcere în Germania de Est este factorul central pentru obținerea prosperității economice în viitor”, a spus el, menționând că a întâlnit mulți oameni care au crescut în Germania de Est și s-au întors acum după ce au trăit în Germania Vest, de ceva timp.
În timp ce zonele rurale din Germania de Est și-au pierdut aproape 15% din populație între 1995 și 2015, „această situație s-a stabilizat acum”, le-a spus Everhard Holtmann, politolog la Universität Halle-Wittenberg, jurnaliştilor în timpul prezentării.
PIB-ul și venitul pe cap de locuitor din Est au convergit continuu către nivelurile Germaniei de Vest din 1990, iar în 2021 au atins un nivel de 90% față de Occident.
În timp ce Germania de Est este un bastion al partidului de extremă-dreapta din Germania, AfD, Schneider a subliniat că aceasta „nu a fost pur și simplu o problemă doar est-germană”.
Anul viitor, în trei dintre cele șase state federale (Länder) ale Germaniei de Est vor avea loc alegeri statale, politicienii AfD fiind lideri în sondajele din toate trei.
Germanilor de Vest încă le lipsește „acceptarea diversității și acceptarea experienței de viață și realizărilor de viață” ale semenilor lor est-germani, iar acest lucru s-a schimbat „relativ puțin” în ultimele decenii, a spus Schneider.
„Reducerea Germaniei de Est doar la problema AfD nu îi face deloc dreptate”, a subliniat el.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu