Conform unui studiu GfK, în cazul României, toţi indicatorii de încredere au scăzut semnificativ ca urmare a crizei guvernamentale.
Încrederea consumatorilor europeni a ajuns, în decembrie 2017, la un indice de 21,1 puncte, cel mai ridicat din ultimii 10 ani, în timp ce, în cazul României, toţi indicatorii au scăzut semnificativ, va urmare a crizei guvernamentale, reiese din rezultatele studiului GfK privind climatul de consum din Europa pentru trimestrul IV din anul trecut, publicate luni.
În contextul creşterii încrederii consumatorilor din Europa, realizatorii studiului de specialitate prognozează pentru anul 2018 o majorarea a consumului casnic din Uniunea Europeană (UE) cuprinsă între 1,5 şi 2%, în termeni reali.
'Pe toată durata anului 2017, încrederea într-o eventuală creştere economică a Europei a crescut semnificativ. Bazându-se pe această creştere, oamenii speră şi la salarii mărite. Aşteptările privind veniturile sunt pozitive într-o mare parte a Europei, dar sunt doar cu puţin mai mari faţă de anul 2016. Aceeaşi evoluţie a înregistrat-o şi disponibilitatea de cumpărare. Pe baza tuturor factorilor analizaţi, GfK prognozează pentru anul 2018 o creştere a consumului gospodăriilor din Uniunea Europeană între 1,5 şi 2%, în termeni reali. În concluzie, economia europeană va continua să fie susţinută de consumul privat', declară expertul în consum al GfK, Rolf Bürkl.
Cazul României
În cazul României, analiza GfK arată că toţi indicatorii au scăzut semnificativ, în ultimul trimestru al anului 2017, iar aşteptările economice au atins minimul anual în decembrie, ajungând la un nivel de -19,3 puncte, o scădere de aproape 37,6 puncte faţă de maximul anual din luna martie şi cea mai mică valoare din aprilie 2013.
'Criza guvernamentală care continuă în România are efect şi asupra consumatorilor. În ultimul trimestru din 2017, toţi indicatorii au înregistrat scăderi drastice. În acelaşi timp, aşteptările românilor privind veniturile au scăzut şi ele. Au atins nivelul de 6,8 puncte în decembrie 2017, cea mai mică valoare din septembrie 2014. Şi asta după ce, în luna martie, crescuseră la un maxim de 33,7 puncte. Înclinaţia către cumpărare a atins un minim anual de -0,2 puncte în decembrie 2017. Este vorba de un nivel cu 16,6 puncte mai mic decât maximul din luna martie a aceluiaşi an', se precizează în concluziile studiului.
La nivel european, în decembrie 2017, încrederea consumatorilor din Europa a continuat să crească uşor, iar indicele climatului de consum calculat de GfK pentru cele 28 de state din UE a atins valoarea de 21,1 puncte, cea mai ridicată din ultimii 10 ani. Pe primele trei locuri în clasamentul ţărilor care au înregistrat creşteri semnificative se află Franţa, Germania şi Austria.
În Europa, aşteptările privind veniturile au crescut
Pe de altă parte, în Europa, aşteptările privind veniturile au crescut uşor între septembrie şi decembrie 2017, cu o medie de două puncte, ajungând la 15 puncte.
'Aşteptări mai mari privind creşterea salariilor s-au înregistrat în Austria şi Slovenia. Şi la acest capitol, România a înregistrat cea mai mare scădere. Înclinaţia către cumpărare a crescut faţă de luna septembrie cu un punct, ajungând la nivelul de 21 puncte la finalul lunii decembrie. La acest indicator, Polonia şi Austria au înregistrat cele mai mari creşteri', conform studiului de specialitate.
[citeste si]
GfK are peste 13.000 de experţi din domeniul studiului de piaţă şi furnizează perspective globale asociate cu informaţii despre pieţele locale pentru mai mult de 100 de ţări.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu