Dacă, timp de peste 40 de ani, căutarea pe Internet a constat, practic, într-o corelare a cuvintelor cheie cu interogările, Google a luat în calcul nevoia fundamentală a omului de a învăţa şi de a-şi extinde orizonturile și a lansat, luni, Knowledge Graph (Graficul cunoştinţelor) în limba română, o funcționalitate a motorului de căutare care ajută utilizatorii să descopere rapid şi uşor informaţii noi.
Potrivit unui comunicat Google, citat de Mediafax, compania a creat un model inteligent, un "grafic", care înţelege entităţile din lumea reală şi relaţiile dintre ele. Astfel, Knowledge Graph permite utilizatorilor să caute lucruri, oameni sau locuri pe care Google le cunoaşte - simboluri, celebrităţi, oraşe, echipe sportive, clădiri, forme de relief, filme, lucrări de artă şi multe altele - şi să primească pe loc informaţiile relevante pentru căutarea făcută. Este un prim pas esenţial către căutarea de nouă generaţie, care are la bază inteligenţa colectivă a internetului şi oferă o perspectivă asupra lumii mai apropiată de cea a oamenilor.
"Knowledge Graph de la Google nu se bazează doar pe surse publice, cum ar fi Freebase, Wikipedia şi CIA World Factbook, ci acţionează la o scară mult mai mare, vizând o acoperire şi profunzime mult mai vaste. În prezent, Knowledge Graph conţine peste 570 milioane de elemente - oameni, locuri, lucrări, obiecte, etc., precum şi peste 18 miliarde de date concrete şi relaţii dintre aceste obiecte diverse. În plus, este adaptat în funcţie de ce se caută şi ce informaţii există pe internet", se spune în comunicat.
De ce este mai eficientă căutarea Google cu Knowledge Graph
Potrivit sursei citate, cu Knowledge Graph, Google "oferă un răspuns mai bun", întrucât motorul de căutare poate înţelege diferenţa şi restrânge rezultatele căutării doar la ceea ce îl interesează pe utilizator.
De asemenea, Google "generează cel mai bun rezumat", deoarece cu ajutorul Knowledge Graph, motorul de căutare înţelege mai bine interogarea, aşa că poate sintetiza informaţii despre acel subiect. Astfel, pentru căutarea Maria Tănase, apar informaţii despre perioada de viaţă, dar şi detalii despre cele mai cunoscute melodii interpretate de cântăreaţă. Pentru a alege ce informaţii se afişează, Google analizează date agregate despre căutările făcute pe fiecare subiect.
"Prin Knowledge Graph, utilizatorii pot înţelege şi relaţiile dintre lucruri. Lucian Pintilie, unul dintre cei mai cunoscuţi regizori români, a regizat filmul «Balanţa», realizat după cartea omonimă a lui Ion Băieşu, iar interpreta rolului principal din film este Maia Morgenstern, care a jucat şi în filmul «Patimile lui Christos», regizat de Mel Gibson. Toate aceste informaţii sunt corelate în Knowledge Graph. Acesta nu este doar un catalog de informaţii, ci reliefează şi relaţiile dintre ele", se mai spune în comunicat.
De asemenea, Google "oferă profunzime căutării şi un sens mai larg".
"Nu în ultimul rând, partea cea mai distractivă este că utilizatorii pot face descoperiri neaşteptate cu ajutorul Knowledge Graph. O nouă căutare sau conexiune duce utilizatorul la o nouă informaţie. De exemplu: de unde a luat Matt Groening, creatorul familiei Simpson, ideea pentru numele lui Homer, Marge şi Lisa, personajele serialului? Răspunsul îl oferă informaţiile despre familia lui", se spune în comunicat.
"Credem că motorul de căutare perfect ar trebui să înţeleagă exact ce vor să spună utilizatorii şi să le ofere exact ceea ce îşi doresc. În multe cazuri, putem să dăm răspunsul la următoarea întrebare chiar înainte de a fi formulată, întrucât informaţiile pe care Knowledge Graph le prezintă sunt documentate în funcţie de ceea ce au căutat alte persoane. De exemplu, informaţiile pe care Knowledge Graph le afişează despre Tom Cruise răspund în procent de 37% la interogările ulterioare despre el", se mai spune în comunicat.
Nu în ultimul rând, funcţia "Alţii au căutat şi" din Knowledge Graph oferă utilizatorilor și posibilitatea de a face noi descoperiri. Căutând, de exemplu, informații despre Vârful Moldoveanu, utilizatorul află de locuri pe care poate nu le cunoaşte, din România sau străinătate, precum vârful Parângul Mare, sau vârful Vârful Gerlachovský, din Slovacia.
În cazul acestei versiuni locale a Graficului, nu vorbim doar de o simplă traducere din engleză în română, ci și de o selecție a termenilor și a referințelor, explică reprezentanții Google România.
Google a început să implementeze treptat această secţiune a Knowledge Graph pentru utilizatorii vorbitori de română. Funcţionalitatea urmează să fie disponibilă şi pe smartphone-uri şi tablete.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu