Google a dat publicității un raport despre acțiunile derulate pentru reducerea dezinformării pe YouTube, prin limitarea accesului la conținutul care este la limita regulilor YouTube și prin promovarea surselor de încredere.
YouTube este o platformă publică, unde oricine poate încărca conținut video și îl poate împărtăși cu toată lumea. Această deschidere oferă oportunități nelimitate, dar ridică și probleme neașteptate. Compania declară că ”depune eforturi constante pentru a găsi un echilibru între exprimarea creativității și protejarea comunității de conținut dăunător”.
Reprezentanții companiei au explicat faptul că regulile YouTube sunt definite de politicile comunității, iar ”o combinație între elementul uman și machine learning ne permite să îndepărtăm mai mult conținut care încalcă regulile decât înainte. Va exista însă totdeauna conținut care este la limita regulilor YouTube, fără a le încălca”.
Compania afirmă că este interesată să pună accent pe sursele de încredere, folosind criterii diferite pentru promovarea materialelor din zona de știri sau evenimente istorice față de instrumentele folosite pentru a prezenta utilizatorilor subiecte din divertisment sau muzică, unde relevanța, popularitatea și noutatea sunt principalele coordonate. Astfel, știrile și materialele informative sunt clasificate în funcție de prestigiul și autoritatea sursei, alături de calitatea informației și de contextul în care e prezentată.
YouTube a început în 2017 să prioritizeze sursele oficiale pentru rezultate ale căutărilor după știri și informații și listele „watch next”, incluzând aici nume precum CNN, Fox News, Jovem Pan, India Today sau The Guardian. De exemplu, o căutare după un eveniment știre, precum Brexit: în medie, 93% dintre videourile din primele 10 rezultate ale căutării au ca sursă un canal cu un grad înalt de prestigiu și autoritate în domeniu. Această autoritate este importantă în subiecte care nu se perimează și sunt expuse dezinformării, precum videouri despre vaccinuri. În acest caz, YouTube pune accent în rezultatele căutărilor pe videouri ale unor surse cu expertiză în domeniu, precum instituții publice din domeniul sănătății.
Pentru a valoriza informații de încredere și la timp pentru breaking news platforma a prevăzut preview-uri cu articole text în rezultatele căutărilor din YouTube, alături de un reminder că evenimentele sunt în desfășurare, iar știrile se pot schimba foarte rapid. De asemenea, YouTube a introdus secțiunile Top News și Breaking News pentru a scoate în evidență jurnalismul de calitate. În 2019, traficul pe canalele surselor de prestigiu a crescut cu 60%.
Platforma și-a asumat și nevoia de a oferi un context al imaginilor urmărite pentru utilizatori: ”câteodată un singur video nu oferă destul context pentru ca oamenii să înțeleagă foarte bine ce urmăresc. Vrem să ne asigurăm că persoanele care urmăresc videouri pe subiecte expuse dezinformării primesc informații suplimentare în timpul vizionării. YouTube a adăugat o serie de casete care oferă diferite informații de context pentru videoul urmărit - subiecte generale, știri recente referitoare la dezinformare sau detalii despre sursa știrii. De exemplu, când cineva urmărește un video care încurajează oamenii să nu facă vaccinul MMR, vor fi afișate informații care oferă mai mult context științific subiectului, cu linkuri către alte surse. Sau dacă cineva urmărește un nou video încărcat de o publicație finanțată de guvern, sub video va fi afișată această informație despre cel care a publicat videoul. Această soluție de afișare de informații contextuale a fost introdusă în iunie 2018 și mai apoi extinsă la tot mai multe țări”, se arată în comunicat.
Reducerea conținutului la limita regulilor, care ar putea să dezinformeze utilizatorii YouTube, este prezentată ca un demers început în ianuarie 2018. ”Aceste eforturi au fost extinse în afara Statelor Unite, mai întâi către țările vorbitoare de engleză, precum Marea Britanie, Irlanda sau Africa de Sud, iar apoi către țări ne-vorbitoare de engleză, începând cu Brazilia, Franța, Germania, Mexic și Spania. Acest conținut «la limită» reprezintă în prezent 1% din timpul de vizionare pe YouTube în Statele Unite. Spre comparație, videourile despre meditație, o categorie destul de redusă, însumează mai mult timp de vizionare decât conținutul «la limită» și cel care dezinformează, la un loc”, au notat specialiștii platformei.
Cei de la YouTube explică și cum stabilesc pentru un număr uriaș de videoclipuri publicate ce este „la limită” și ce este dezinformare: ”Ne bazăm pe evaluatori din afara companiei, localizați peste tot în lume, care ne oferă informații critice privind calitatea unui video. Acești evaluatori iau regulile publice ca repere în munca lor. Fiecare video evaluat primește până la 9 opinii diferite, iar în fiecare zonă critică este nevoie de experți certificați. De exemplu, medicii oferă îndrumare pentru validarea videourilor referitoare la tratamente medicale specifice, pentru a reduce răspândirea dezinformării în această zonă. Plecând de la informații validate unanim de către evaluatori, YouTube contruiește modele folosind sistemele machine-learning. Aceste modele sunt apoi utilizate pentru a analiza sute de mii de ore de videouri în fiecare zi, pentru a identifica și reduce răspândirea conținutului «la limită». Iar acuratețea acestor sisteme se îmbunătățește continuu”, se arată în comunicatul remis Mediafax.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News