Mulţi şoferi fac o greşeală care se poate dovedi fatală în cazul unei frânări de urgenţă.
"Cum frânăm în situaţii de urgenţă. Frânarea de urgenţă se face în moduri diferite, în funcţie de maşină, dacă are sau nu sistem ABS. Maşină fără sistem ABS nu se mai fabrică astăzi, dar pot apărea probleme la sistemul ABS, din cauza unor defecţiuni tehnice.
Când frănâm într-o maşină fără sistem ABS, trebuie să apăsăm maximum pe pedala de frână, până când simţim că una sau mai multe roţi s-au blocat. Cum simţim asta? Fie auzim scârţâitul de roată, pe asfalt uscat, sau simţim că maşina se lasă în bot, iar la un moment dat parcă accelerează, ceea ce înseamnă că una sau mai multe roţi s-au blocat. Şi atunci trebuie să ridicăm piciorul de pe pedală, ca să lăsăm acele roţi să se învârtă. Nu e uşor, trebuie să ai un pic de talent. Din fericire, maşini fără ABS nu se mai fabrică. Sunt doar cele foarte vechi.
Şi atunci, cum frânăm la maşina cu ABS? Trebuie să apăsăm maximum pe pedala de frână, iar maşina ştie ce are de făcut. Sistemul ABS ţine fiecare roată la limita blocării. Noi doar apăsăm pe pedală maximum şi nimic altceva. La maşinile cu sistem ABS, roţile nu se vor bloca, ceea ce înseamnă că putem şi vira, iar maşina va reacţiona. La maşina fără sistem ABS, nu putem vira, pentru că roţile sunt blocate.
Greşeala majoră care se face în general este că odată cu frâna se calcă şi ambreiajul. Lucru care se învaţă greşit din şcoala de şoferi. Foarte mulţi şoferi au acest reflex. Şi decuplează motorul de transmisie, iar probabilitatea de a se bloca roata e şi mai mare. E drept, la o maşină cu ABS nu contează atât de mult. A devenit o greşeală minoră când ai sistem ABS. În schimb, greşeala mare care se face la sistemul ABS este făcută în general de şoferii cu experienţă, care au condus maşini fără ABS, şi care au tendinţa de a doza frânarea.
Astfel, ei ridică un pic piciorul de pe frână. Dar această mişcare este fatală. Pentru că în momentul în care ridici piciorul de pe frână, senzorii maşinii cred că nu mai ai nevoie de frână. Şi atunci eliberează sistemul. Deci tu ridici piciorul, te sperii că nu se opreşte maşina, apeşi iar, şi iar. Pedala se ridică, roţile nu frânează. Şi atunci eşti tentat să înjuri sistemul ABS şi să spui că nu e bun. Pentru că nu ştii să foloseşti sistemul de frânare.
Eu am întâlnit şoferi profesionişti care spuneau că nu credeau că la 60-70 km/h pot lungi spaţiul de frânare din cauza acestei greşeli", a declarat Titi Aur la DC Conducem.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu