La trei ore după producerea tragediei din gara Galați, Sorin Grindeanu posta pe Facebook un mesaj, difuzat ulterior și de comunicatorii PSD. În loc să-i dreagă imaginea, strategia de PR l-ar putea trimite pe ministrul Transporturilor după primarul Popescu-Piedone, dacă ar ajunge în fața unor judecători care sunt de acord cu motivarea sentinței din cazul Colectiv.
Curtea de Apel din București precizează că a luat decizia de a-l condamna la 4 ani de închisoare pe primarul sectorului 4, conștientă fiind că este practic imposibil ca un primar să verifice toate documentele pe care le semnează. Dar, spune instanța, ”rolul primarului nu este pur formal. Fiind învestit cu exercițiul autorității de stat, acesta are obligația de a verifica, cel puțin prin sondaj, actele pe care le semnează. (...) Este adevărat că o astfel de obligație a primarului nu poate fi interpretată în mod excesiv, ci raportat la măsurile pe care acesta le-a luat în mod concret pentru a preveni actele de încălcare a dispozițiilor legale”.
Pe aceeași logică, nu putem cere ministrului Transporturilor să verifice personal starea tehnică a tuturor locomotivelor sau avioanelor, ori pregătirea piloților și a conductorilor de tren. Dar, prin sondaj, sau periodic, ar fi putut dispune controale ”tematice”, ar fi trebuit să ia măsuri pentru a preveni astfel de tragedii. Adică ar fi trebuit să ”dispună” înainte de producerea tragediilor, nu după.
Chiar ministrul recunoaște asta, în comunicatul postat sâmbătă noaptea:
”În urma incidentului din această seară din Gara Galați, până la clarificarea cauzelor producerii acestuia și, având în vedere că este al doilea accident feroviar produs într-un timp foarte scurt, am decis următoarele: să solicit CFR Călători să demareze urgent o verificare tehnică a materialului rulant feroviar aflat în uz. De altfel, în urma incidentului de la Teleorman, am dispus reexaminarea tuturor mecanicilor de locomotivă începând cu luna aprilie”.
Deci, după accidentul de la Roșiori, produs cel mai probabil din vina unui mecanic, ministrul a dispus reexaminarea tuturor mecanicilor. În timpul mandatului, de câte ori a dispus verificări ”urgente” ale pregătirii vreunui mecanic sau a stării tehnice a unei locomotive?
Un ministru atât de competent pe cât îl consideră PSD (care vrea să se lupte pentru a-l ține în funcție și după rotativă) nu trebuia să identifice posibilele riscuri și să declanșeze controale, măcar prin sondaj, înainte să moară oameni? Practic, ministrul și-a asumat riscul unor astfel de tragedii, neluând nicio măsură. Nici măcar după accidentul din Teleorman nu a acționat, dispunând doar reexaminarea mecanicilor, nu și verificarea materialului rulant.
Ironia sorții face ca preocuparea pentru imagine a politicianului să trimită cu și mai mare forță de sugestie la cazul Piedone.
Judecătorii Curții de Apel au arătat în motivarea sentinței că primarul sectorului 4 și-a anulat singur apărarea, într-o declarație pentru TVR. Primarul Piedone spunea, la scurt timp după tragedia de la Colectiv, că acordul de funcționare al clubului ”însumează toate acordurile de la toate instituțiile abilitate să dea autorizațiile de funcționare: alimentație publică, norme PSI etc. Ori, o persoană care spune clar, într-un interviu televizat, că pentru autorizația de funcționare este nevoie de autorizația PSI nu poate susține că nu știa că dispozițiile legale impun acest lucru” (citat din motivarea CAB).
Ministrul Grindeanu recunoaște singur pe FB că trebuia să facă verificarea materialului rulant, dar nu a făcut-o.
Și dacă s-ar fi constatat că sunt locomotive defecte, era oprit mersul trenurilor? Ce putea face ministrul și n-a făcut, o să întrebați?
Unul dintre răspunsuri îl dă Comisarul European al Transporturilor, Corina Crețu, tot pe Facebook: ”Programul Operaţional de Transport 2021-2027 (în valoare de 9,6 Miliarde Euro) nu a fost lansat, deşi banii pot fi cheltuiţi de mai bine de un an şi jumătate”. Este drept că Sorin Grindeanu e ministru doar de un an și patru luni.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu