Mai multe companii chineze și-au dezvăluit guvernului algoritmii pe care îi folosesc.
Publicitate
Giganții chinezi ai internetului, inclusiv Alibaba, proprietarul Tiktok, ByteDance și Tencent, au împărtășit pentru prima dată detaliile algoritmilor lor cu autoritățile de reglementare din China. Algoritmii decid ce văd utilizatorii și ordinea în care văd și sunt esențiali pentru a stimula creșterea platformelor de social media. Algoritmii sunt ținuți secret și protejați îndeaproape de companii.
În SUA, Meta și Alphabet au susținut cu succes că sunt secrete comerciale pe fondul solicitărilor pentru mai multe dezvăluiri. Administrația Cyberspace din China (ACC) a publicat o listă cu descrierile a 30 de algoritmi.
Într-o declarație făcută publică, ACC a spus că lista sa de algoritmi va fi actualizată în mod curent pentru a reduce abuzul de date. Printre algoritmii enumerați se numără unul care aparține site-ului de comerț electronic Taobao, deținut de Alibaba. Documentul redactat în mandarină spunea că algoritmul lui Taobao „recomandă produse sau servicii utilizatorilor prin amprenta lor digitală și datele de căutare istorice”.
Se spune că algoritmul ByteDance pentru Douyin, versiunea chineză a TikTok, evaluează interesele utilizatorilor prin ceea ce fac clic, pe care ei comentează, „apreciază” sau „nu le place”. Kendra Schaefer, șeful departamentului de cercetare în domeniul politicilor tehnologice la Trivium China, a declarat că datele par „la nivel de suprafață”.
„Nu pare că ar fi fost dezvăluiți algoritmii în forma lor de utilizare. Fiecăruia dintre acești algoritmi i s-a dat un număr de înregistrare, astfel încât ACC să poată concentra eforturile de aplicare asupra unui anumit algoritm. Întrebarea este, care este următorul pas pentru a vedea dacă un algoritm este la îndemână?”, a spus Schaefer pentru BBC.
Cu toate acestea, Zhai Wei, director executiv la Centrul de Cercetare a Dreptului Concurenței de la Universitatea de Științe Politice și Drept din China de Est, consideră că informațiile furnizate au fost „mult mai detaliate decât cele publicate cu siguranță”.
„Asta implică niște secrete de afaceri, care nu pot fi dezvăluite publicului”, a spus Wei pentru Bloomberg.
ByteDance a refuzat să comenteze atunci când a fost abordat de BBC. Alibaba și firmele de tehnologie cotate la bursă, Tencent, NetEase și Baidu nu au răspuns imediat la o solicitare de comentarii.
YouTube şi TikTok sunt platformele de divertisment cele mai utilizate de adolescenţii din Statele Unite în 2022 (cu excepţia jocurilor video), în timp ce popularitatea Facebook în rândul tinerilor americani a scăzut în câţiva ani, potrivit unui studiu al Centrului de Cercetare Pew publicat miercuri, relatează AFP.
Procentul tinerilor americani cu vârste cuprinse între 13 şi 17 ani care utilizează Facebook a scăzut de la 71% în 2015 la 32% în 2022, potrivit studiului.
În ceea ce priveşte TikTok, acesta este folosit "uneori" de 67% dintre adolescenţii din Statele Unite şi "aproape constant" de 16% dintre aceştia, scrie Agerpres.
Aplicaţia mobilă a grupului chinez ByteDance a fost lansată la nivel internaţional abia în 2017, însă videoclipurile sale scurte şi captivante, sortate după gusturile fiecăruia prin algoritmi puternici, cunoaşte un succes fenomenal, amplificat de perioadele de izolare din timpul pandemiei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu