Guvernul României a aprobat hotărârea prin care se reorganizează Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), instituție esențială pentru învățământul românesc.
Modul de reorganizare al agenției ține seama atât de practicile internaționale din state cu sisteme performante de educație, precum Marea Britanie, Olanda, Franța sau Finlanda, cât și de concluziile și obiectivele asumate prin Proiectul ”România Educată”.
Starea actuală a învățământului preuniversitar românesc, deficitară din punct de vedere al calității rezultatelor, este în bună parte și o consecință a incapacității ARACIP de a atinge obiectivele stabilite prin lege. Conform reglementarilor legale în vigoare, agenția ar fi trebuit să asigure evaluări periodice ale școlilor românești si să propună soluții sistemice de îmbunătățire a performanței și de adaptare la realitate. "În cei 16 ani de activitate, obligația legală de evaluare periodică s-a realizat în mai puțin de un sfert din școlile românești, dovedind, pe baza lipsei de eficiență, nevoia acută de reformare. Chiar și acolo unde s-a realizat evaluarea periodică, principiile de bază ale unei evaluări colegiale au fost departe de a fi respectate." se arată într-un comunicat oficial al Ministerului Educaţiei.
Consiliul ARACIP, organul colectiv de conducere al agenției, va funcționa cu 15 membri care reprezintă actorii relevanți implicați în procesul educațional din România. Toți cei 15 membri cu drept de vot ai consiliului ARACIP trebuie să aibă experiență didactică sau să aibă responsabilități în organizarea activității de învățământ. Reprezentanții Ministerului Educației vor avea competențe specifice precum învățământul în limbile minorităților sau recunoașterea și echivalarea diplomelor și actelor de studii, expertiză necesară pentru conectarea cu alte sisteme de învățământ. De asemenea, pentru consolidarea expertizei, vor putea fi constituite comisii consultative, formate din cadre didactice sau cercetători, români sau străini, cu expertiză în domeniul educației. Pentru prima oară de la înființarea ARACIP, în anul 2005, vor fi reprezentați în Consiliul ARACIP, cu statut de observator, elevii, părinții și sindicatele din sistemul național de învățământ preuniversitar. Tot ca element de noutate, Președintele Consiliului ARACIP va fi ales, pentru prima oară, în mod democratic dintre reprezentanții actorilor implicați în educație, cu două treimi din voturile membrilor Consiliului, și va putea avea un număr de maximum două mandate.
Mai mult, presupune implicarea sectorului privat în structura ARACIP, în contextul în care peisajul furnizorilor de educație din România s-a schimbat semnificativ în ultimii 16 ani: dacă la momentul adoptării legislației ARACIP, în 2005, învățământul era aproape exclusiv de stat, astăzi sectorul privat este unul mult mai mare și reprezintă o componentă importantă a sistemului de învățământ prin oferirea de servicii și modele alternative care pot contribui la asigurarea calității la nivel de sistem.
Capacitatea instituțională va fi îmbunătățită semnificativ, atât în ceea ce privește calitatea activităților de evaluare, cât și în ceea ce privește comunicarea cu beneficiarii, prin creșterea numărului de posturi de experți în domeniul asigurării calității, dar și al celor de suport juridic și administrativ. Creșterea capacității administrative a ARACIP, prin suplimentarea numărului de posturi, de la 40 la 75, va contribui la eficientizarea activității în interesul beneficiarilor finali ai educației din cele 7.000 de unități de învățământ cu personalitate juridică, de stat sau private, în contextul existenței unor întârzieri foarte mari (chiar și 2 ani) în soluționarea unor dosare deja depuse, la care se adaugă acțiuni majore care nu au fost nici măcar inițiate de mulți ani. În acest moment, activitatea agenției este blocată, neexistând niciun consilier juridic, nicio persoană cu atribuții în resurse umane.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News