Expoziția Idolul modern va fi deschisă la Muzeului Național de Artă al României.
Publicitate
Institutul Prezentului și Muzeul Național de Artă al României anunță deschiderea expoziției Idolul modern. Henry Moore în Blocul Răsăritean amenajată în Aripa Kretzulescu a Muzeului Național de Artă al României, cu acces din str. Valter Mărăcineanu.
„Deschiderea publică a expoziției Idolul modern. Henry Moore în Blocul Răsăritean are loc joi, 14 octombrie, la ora 17:00. La ora 18:00 va avea loc prezentarea expoziției în fața sculpturii artistului Henry Moore aflată în curtea de onoare a Muzeului Național de Artă al României, în fața Galeriei de Artă Europeană.
Cu un caracter documentar, expoziția propune o contextualizare a itinerării expoziției Henry Moore la București, Bratislava, Praga și Budapesta în 1966–67. Figură centrală a sculpturii moderne, Henry Moore (1898–1986) este unul dintre cei mai importanți artiști britanici ai secolului 20, fiind cunoscut pentru figurile sale organic modelate, abstracte, în bronz și piatră. Expoziția Idolul modern. Henry Moore în Blocul Răsăritean constituie un proiect colectiv de cercetare, fiind inițiată de istoricii de artă Alina Șerban (București), Daniel Véri (Budapesta) și Lujza Kotočová (Praga).
Expoziția include zeci de materiale de arhivă (documente, fotografii, filme), precum și o serie de interviuri cu artiști și oameni de cultură martori ai expoziției în România, Cehia și Ungaria, între aceștia aflându-se Ioana Vlasiu, istoric de artă, Constantin Flondor, pictor, Grigorie Minea, sculptor, Peter Jacobi, sculptor.
„Considerată a fi, la acel moment, cea mai amplă retrospectivă internațională a artistului britanic, expoziția itinerantă Henry Moore, organizată de Consiliul Britanic împreună cu autoritățile locale din România, Cehoslovacia și Ungaria, a cuprins lucrări — sculpturi și desene — realizate de-a lungul a cinci decenii, între 1924 și 1964. Cercetarea de față urmărește istoriile acestor evenimente la București, Bratislava, Praga și Budapesta, investigând rolul lor în îmblânzirea tensiunilor politice și a ideologiilor antagoniste după 1960. Acestea au fost rezultatul programului de schimb cultural cu Blocul Estic coordonat de Consiliul Britanic: în schimbul găzduirii expoziției Moore, aceste țări au avut posibilitatea să organizeze evenimente similare în Anglia. Cronologia prezentă în cadrul expoziției analizează astfel de conexiuni bilaterale între Anglia și cele trei țări socialiste. Mai mult, evidențiază și alte evenimente legate de Moore care au avut loc în Blocul Estic (Polonia, Bulgaria) și în Iugoslavia.”, spune Alina Șerban, istoric de artă și curator la Institutul Prezentului.
Expoziția itinerantă a lui Henry Moore reprezintă un moment excepțional în istoria postbelică a expozițiilor din Europa de Est, iar revizitarea unui astfel de eveniment dintr-o perspectivă transnațională poate contribui semnificativ la înțelegerea complexității politicilor culturale ale anilor 1960.
Idolul modern include și o serie de evenimente asociate, între acestea aflându-se conferințele susținute în data de 15 octombrie, de la ora 16:00, la Centrul Ceh București (str. Ion Ghica nr. 11) în conexiune cu conținutul expozițional. Vor susține prezentări istoricii de artă Katarzyna Murawska-Muthesius (Polonia-UK), „Henry Moore, un războinic modernist: cazul Poloniei”; Lujza Kotočová (Cehia), „Procese diplomatice și politici expoziționale: prezentarea publică a lucrărilor lui Henry Moore în Cehoslovacia, 1966” și Daniel Véri (Ungaria), „Întîlnire de gradul trei: Henry Moore în Ungaria”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu