În spatele imaginii sale ecologiste, gigantul suedez de mobilă, cel mai mare consumator de lemn din lume, dezvăluie practici lipsite de scrupule.
Ikea este una dintre mărcile preferate ale consumatorilor, care echipează bucătării, sufragerii și dormitoare pentru oameni din întreaga lume de generații întregi.
De la înființarea sa în 1943 de către vizionarul și controversatul Ingvar Kamprad, și prin inovațiile sale - mobilier modular, vânzare prin corespondență, magazine self-service... -, micul business a cunoscut o creștere fulminantă și a însoțit intrarea Suediei în era consumului de masă.
Astăzi, acest brand, care contribuie pe deplin la prestigiul țării pe plan internațional, a devenit un mamut în continuă expansiune. Cifrele te lasă fără cuvinte: 422 de magazine în cincizeci de țări; aproape un miliard de clienți; 2.000 de produse noi în catalog în fiecare an... și un exemplar al produsului său emblematic, biblioteca Billy, vândut la fiecare cinci secunde. Dar modelul Ikea are un cost.
Pentru a-și continua dezvoltarea exponențială și pentru a vinde mereu mai mult mobilier la prețuri mici, gigantul suedez devorează în fiecare an 20 de milioane de metri cubi de lemn, adică 1% din rezervele mondiale ale acestui material... Și, în timp ce firma se laudă cu aprovizionare responsabilă și gestionare durabilă a pădurilor, realitatea din spatele discursului se dovedește a fi mult mai tulbure.
Greenwashing
Timp de mai mult de un an, jurnaliștii de investigație Xavier Deleu („Epidemii, amprenta omului”) și Marianne Kerfriden au urmărit lanțul de producție al Ikea în toate colțurile globului. De la ultimele păduri boreale suedeze la plantațiile din Brazilia, trecând prin peisajele neo-zeelandeze și marile spații din Polonia sau România, documentarul dezvăluie legăturile dintre gigantul suedez și exploatarea intensivă și necontrolată a lemnului.
Arată cum marca cu logo galben și albastru, adesea prin intermediul furnizorilor sau subcontractanților fără scrupule, contribuie la distrugerea biodiversității în întreaga lume și alimentează traficul de lemn. În România, spre exemplu, Ikea deține 50.000 de hectare de păduri, iar activiștii se mobilizează, punându-și viața în pericol, împotriva unei mafii a lemnului endemică.
În spatele succesului uneia dintre cele mai populare companii din lume, această anchetă neobișnuită aruncă lumină asupra expansiunii incredibile a unui prădător discret devenit campion al Greenwashing-ului, potrivit Arte.tv.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu