Arhiepiscopia Tomisului se află în centrul unei controverse după cea de-a cincea nuntă a lui Ilie Năstase. Iată de ce și care sunt elementele care ridică semne de întrebare în cazul evenimentului, considerat de unii, fals.
Ilie Năstase s-a căsătorit în weekend pentru a cincea oară, cu Ioana Simion, la Mănăstirea Izvorul Tămăduirii din comuna Crucea, judeţul Constanţa.
Nunta a stârnit adevărate controverse și asta pentru că în aceste lăcașuri de cult sunt interzise astfel de ceremonii.
Astfel, după ce în urmă cu doar câteva săptămâni vorbeau de despărțire, se pare că cei doi nu pot fi în totalitate fericiți. O decizie a Bisericii Române, interzice încă din anul 2013 botezurile și nunțile în cadrul mănăstirilor, Ilie Năstase cununându-se pentru a cincea oară la Mănăstirea Izvorul Tămăduirii din județul Constanța.
„În Patriarhia Română, potrivit sfintelor canoane, Taina Cununiei şi Taina Botezului se vor oficia doar în biserică (de mir) sau în catedralele eparhiale care nu sunt deservite de cler monahal. În cazurile de forţă majoră (biserica în restaurare, în consolidare sau imobilitate a mirilor), pentru obţinerea dispensei chiriarhale în vederea oficierii Tainei Cununiei în afara locaşului de cult, cererile vor fi însoţite de recomandarea preotului care va săvârşi Taina Cununiei, împreună cu toate documentele justificative în susţinerea motivelor invocate”, se arată în decizia Sinodului.
Se spune că nașii de cununie trebuie să fie căsătoriți, lucru care ridică mari semne de întrebare în ceea ce privește situația nunții lui Ilie Năstase, pentru că se știe că Ciprian Marica și iubita sa, Ioana Marcu, nu sunt căsătoriți nici măcar civil. Mai mult, o altă condiție pe care trebuie să o îndeplinească părinții spirituali în cadrul unei nunții ar fi ca aceștia să fie mai în vârstă decât miresele și mireasa, având menirea de a-i îndruma și a-i sprijini pe drumul ales în viață.
Mai mulți preoți au explicat pentru G4Media că ar exista două portițe prin care ambele interdicții pot deveni posibile fără să fie încălcate canoanele, adică legile bisericești, dar care, din punctul lor de vedere încalcă morala religioasă.
”Pe de-o parte, e posibil ca Ilie Năstase să nu se fi cununat religios cu toate cele patru soții dinaintea celei din urmă, ci doar cu una sau două dintre ele, astfel că preotul care a oficiat căsătoria nu a luat în calcul căsătoriile civile. Urmând logica aceasta, care este total greșită, o persoană care se căsătorește de 10 ori civil poate fi cununat în biserică. Dar nu văd nicio logică pentru care o persoană care este creștină și se căsătorește civil de mai multe ori, dar nu religios, să fie considerată aptă canonic. Nu cred că un creștin poate fi considerat apt canonic să se cunune religios după ce s-a căsătorit civil de încă patru ori. Asta dacă nu cumva a fost căsătorit și religios cu cele dinainte”, au declarat mai mulți preoți.
Preoții au explicat și că, deși Sfântul Sinod interzice căsătoriile în mănăstiri pentru că acestea deveniseră ”o modă” și tulburau viața monahală, totuși pot fi organizate botezuri și nunți dacă ierarhul permite acest lucru printr-o dispensă. În cazul de față, decizia ar fi trebuit să revină Înalt Prea Sfințitului Teodosie, arhiepiscopul Tomisului.
”Cununia, botezul și înmormântarea sunt slujbe cu caracter privat, prin urmare nu fac obiectul informațiilor publice. Este o slujbă cu caracter privat, nu conține informații de interes public. Din moment ce este o slujbă cu caracter privat, discuția publică se oprește aici. Nu a fost încălcat niciun canon, pentru că nu se întâmplă lucruri ilegale”, a declarat Eugen Tănăsescu, purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News