Imaginea femeii în spaţiul media: De la gospodină la obiect sexual

femeia in media romaneasca
femeia in media romaneasca
Alegeri prezidentiale 2024

Spaţiul audiovizual este impregnat cu stereotipuri tradiţionaliste şi sexiste, femeia având un rol controversat, de la gospodină la obiect sexual, potrivit raportului de analiză media al proiectului naţional ALTFEM - o campanie pentru schimbarea imaginii femeii în societate.

TBWA/ Bucureşti, alături de partenerii săi, Fundaţia Centrul Parteneriat pentru Egalitate (CPE) şi ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei (AMP), au prezentat analiza media, care s-a desfăşurat în perioada 15 februarie - 15 mai 2011, studiul având ca paliere de analiză reclame TV, emisiuni TV şi presă scrisă, informează Mediafax.

Studiul, care a fost prezentat de Ionuţ Codreanu, coordonatorul proiectului din partea AMP, evidenţiază că doar o treime din femeile invocate de jurnalişti sunt prezentate în calitate de profesionişti sau experţi, în restul cazurilor acestea sunt prezentate ca actori sociali care îşi dobândesc statutul datorită asocierii cu un bărbat puternic sau datorită calităţilor fizice şi sexuale.

Totodată, potrivit aceluiaşi studiu, lumea bărbaţilor şi cea a femeilor rămân divizate din perspectiva profesiilor considerate adecvate pentru unii sau pentru alţii. Muncile considerate potrivite pentru femei presupun îngrijire şi organizare a căminului şi abilităţi de a educa şi de a creşte copii. Muncile considerate potrivite pentru bărbaţi sunt relaţionate cu puterea de a lua decizii, abilităţi tehnice şi forţă fizică.

De asemenea, bărbaţii sunt consideraţi a fi mai buni în poziţii de manager, plecându-se de la premisa că iau decizii rapide, îşi asumă riscuri şi sunt mai puţin influenţabili şi mai raţionali, în timp ce femeile în poziţii de conducere sunt aspru judecate atunci când sunt asociate cu eşecul sau incompetenţa.

Inclusiv în viaţa personală, abilităţile par a fi considerate foarte diferite şi supuse stereotipurilor: femeile fac cea mai mare parte a treburilor casnice, iar bărbaţii nu consideră că este de datoria lor să ajute. Ei se implică în mod special în activităţi care presupun abilităţi tehnice sau forţă fizică superioară.

În ceea ce priveşte succesul, validarea acestuia diferă în funcţie de sex. Pentru ca un bărbat să fie considerat de succes, el trebuie să fie în principal un bun profesionist. În cazul unei femei, validarea succesului este un proces mai complicat, femeia fiind nevoită să fie în egală măsură o bună profesionistă, mamă, soţie şi gospodină.

Studiul mai arată că bărbaţii sunt mai numeroşi în apariţiile TV decât femeile, disproporţia fiind dată de emisiunile talk-show, în care accentul cade pe viaţa profesională şi în care femeile apar foarte rar (12% apariţii femei, 88% apariţii bărbaţi).

Totuşi, femeile şi bărbaţii apar în egală măsură în emisiunile de divertisment, în care accentul cade pe viaţa personală a invitaţilor sau ale unor terţe părţi. În perioada analizată au fost identificate aproape 300 de cazuri, în care invitaţii sau gazdele emisiunilor TV au emis judecăţi despre femei sau bărbaţi la baza cărora se află un stereotip, cele mai dese fiind legate de statutul de gospodină al femeii şi subordonarea ei faţă de bărbat.

Pe de altă parte, potrivit studiului, meseriile de prestigiu sunt practicate de bărbaţi. În mare parte, femeile invitate la emisiuni televizate provin din domenii de activitate precum showbiz, divertisment sau modelling.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel