O nouă campanie de tip scam se propagă în aceste zile în mediul online și are ca țintă utilizatori din România.
După ce s-au folosit de identitatea vizuală a unor retaileri sau hypermarketuri cu o prezență la nivel național, metodele infractorilor cibernetici migrează către folosirea imaginii unor instituții de presă, pentru a da o aură de veridicitate poveștii pe care vor să o prezinte potențialelor victime, precizează CERT-RO.
Concret, atacatorii promovează posibilitatea obținerii unui câștig financiar rapid, printr-un site apărut cu aproximativ 14 zile în urmă. Textul este unul decent din punct de vedere al exprimării în limba română, semn că atacatorii devin din ce în ce mai atenți la detalii, însă are și unele greșeli de redactare: Programul de astăzi este disponibil pe site-ul site.
În plus, pagina conține elemente vizuale similare cu site-ul stirileprotv.ro, element care ar induce în eroare vizitatorii, dacă aceștia nu ar observa că de fapt sunt pe o adresă complet diferită: programul[.]website.
Practic, conform acestui presupus articol, un utilizator ar putea ajunge să câștige 1000 de euro pe săptămână ascultând un mesaj vocal de 30 de minute: Sistemul analizează rapid datele primite și dacă vă înscrieți în program, atunci după ce ascultați un mesaj vocal de 30 de minute, veți câștiga 1000 de Euro pe săptămână în conformitate cu metoda selectată pentru primirea banilor.
Nu lipsește din această campanie de tip scam nici elementul de urgență, necesar pentru stimularea unei decizii rapide a utilizatorilor. Atacatorii ridică miza, punând în discuție numele altei instituții prestigioase de presă, Mediafax, care ar anunța că experimentul ar putea fi închis înainte de termen, lucru datorat faptului că unii dintre participanți au găsit o soluție de înșelare a sistemului și au primit 1000 de Euro pentru 2, 3 sau mai multe persoane. Sponsorii programului au în vedere și posibilitatea reducerii sumei la 500 sau 300 de Euro pe săptămână, în funcție de numărul de participanți pe care programul îl va aduna în perioada stabilită (25.03.2020 – 10.04.2020).
După accesarea site-ului la care se face referire în text, utilizatorul este direcționat către o altă pagină, unde primește un mesaj de felicitare, pentru că este printre cei selectați să participe la un experiment financiar. Tot acolo este notificat de faptul că astăzi este ultima zi în care ar putea să se înregistreze gratuit, fapt care îl poate determina pe utilizator să ia o decizie pripită.
Ulterior, este trimis (după modelul scam-urilor cu vouchere de cumpărături) către alte pagini, unde trebuie să răspundă la 3 întrebări generale. Ultima dintre ele se referă la interesul de a primi bonuri financiare pe telefonul mobil și are legătură cu pasul următor, în care victimei i se cere să își introducă numărul de telefon mobil, pe o altă pagină.
Ultimul pas, unul vital pentru succesul schemei de fraudare, este apelarea unui număr de telefon prin indicarea apăsării unui buton (sună și ascultă). Practic, în momentul în care se apasă butonul sună și ascultă, se efectuează un apel la un număr cu suprataxă și nu este în niciun caz vorba despre un mesaj vocal. Aceste linii telefonice cu suprataxă pot fi închiriate de persoane rău intenționate, iar astfel de apeluri pot ajunge să coste utilizatorii neatenți de la 5 până la 100 euro, în funcție de limita stabilită de operatorul de telefonie mobilă cu care aveți contract. În cazul în care nu ați reținut, pentru a deveni 'eligibil' în acest program unde poți câștiga 1000 de euro, potențiala victimă trebuie să asculte acel mesaj vocal de 30 de minute.
- citiți și să analizați cu atenție informațiile culese din mediul online;
- verificați mereu sursa mesajului primit, precum și adresa site-urilor pe care le vizitați;
- evitați accesarea link-urilor din mesajele nesolicitate, fără a le verifica în prealabil;
- mențineți pe dispozitiv o soluție antivirus cu actualizările la zi;
- accesați resurse online gratis, pentru verificarea acestor link-uri, dacă nu aveți altă posibilitate la îndemână;
- fiți atenți la calitatea textului furnizat, precum eventuale greșeli de redactare, gramaticale sau de exprimare;
- contactați operatorul de telefonie mobilă, dacă ați constatat că ați căzut victimă acestui tip de fraudă;
- depuneți o plângere la Poliție, în cazul în care ați suferit pierderi financiare.
Pentru mai multe informații recomandăm să accesați/descărcați materialul de pe site despre cum ne protejăm de fraudele din mediul online, dar și recomandări pentru o activitate online sigură de acasă, pentru a afla ce pași este nevoie să respectăm în securizarea datelor personale sau cele ale companiei unde lucrăm!
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu