Ideea de ”dress for succes” (îmbracă-te pentru succes - trad.) a apărut prima dată în cultura americană, iar experții au dezbătut dacă această regulă se aplică și în prezent, având în vedere schimbările aduse de pandemie.
Ideea de a te îmbrăca pentru rolul pe care îl vrei era odinioară relativ simplă: poartă haine formale, cu cât mai elegante, cu atât mai bine. În birourile tradiționale, cei din vârful piramidei, aflați în poziții de conducere, erau invariabil într-un costum. A te îmbrăca pentru jobul pe care ți-l doreai însemna să emulezi acest stil.
Dezvoltarea sectorului tehnologic a schimbat acest stereotip. Cei mai de seamă lideri din Silicon Valley poartă blugi, hanorace și haine comode. În lumea tehnologiei, succesul are un alt tip de uniformă, una mult mai casual decât costumele din trecut. Această tendință spre informalitate s-a extins și în alte sectoare.
Apoi, în 2020, trecerea pe scară largă la munca de la distanță a schimbat cu totul codurile vestimentare ale muncii. În timpul pandemiei, colegii de muncă s-au văzut (dacă deschideau camera în ședințe) de la umeri în sus în apelurile video. De acasă, angajații își prezentau performanțele stelare într-o cămașă cu guler, pantaloni de trening și papuci. Dacă camerele erau oprite, puteau fi chiar în pijamale, lucrând de sub plapumă.
Acum, pe măsură ce angajații se întorc înapoi în birouri și companiile testează noi modele hibride ale programului de muncă, puține firme cer reîntoarcerea și la îmbrăcămintea formală.
Deci, ce înseamnă astăzi a te îmbrăca pentru succes? Să te prezinți la serviciu într-un costum nu mai transmite același mesaj, iar purtarea unui hanorac nu se simte ca o ținută potrivită. Cu atât de multe coduri vestimentare diferite în joc în cadrul companiilor, este încă posibil să te „îmbraci pentru jobul pe care îl dorești”?
A te îmbrăca pentru succes a necesitat de obicei un anumit grad de subtilitate. Cel mai ușor mod pentru o persoană să se adapteze la codul vestimentar de la locul de muncă este să îi observe pe cei din organizație care ocupă rolurile pe care ei le vânează. Odată observate ținutele pot fi adaptate stilului propriu.
”Trimiți un mesaj despre locul în care te poziționezi și la ce aspiri. S-ar putea să ne îmbrăcăm asemănător cu colegii noștri, pentru a ne ajuta să simțim că aparținem echipei. Sau dacă vrei să avansezi în carieră, s-ar putea să te îmbraci așa cum percepi că liderii se îmbracă pentru a arăta că ești gata să treci în acest grup”, spune coachul de carieră Sarah Archer, de la CareerTree Coaching din Londra, citată de BBC.
În zilele noastre, există un alt element al unei ținute de succes: să arăți că ai interpretat corect regulile locului de muncă și că le poți respecta. Înainte, când toată lumea purta haine formale, decodarea regulilor nerostite privind îmbrăcămintea era mai ușoară. Astăzi, în special în companiile în care codurile vestimentare sunt mai liberale, identificarea și atingerea notelor vestimentare potrivite poate fi mai nuanțată – iar o ținută bine planificată indică faptul că înțelegeți și vă aliniați la cultura companiei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu