Schemele de ajutor de stat gestionate de FNGCIMM sunt cele mai de succes programe naționale de finanțare a companiilor, din istoria capitalistă a României.
Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (FNGCIMM) a publicat rezultatele unui amplu studiu de impact, realizat de către economistul și analistul financiar Iancu Guda, CFA, EMBA, privind efectele programelor de garantare derulate între anii 2020 și 2024. Studiul a relevat contribuția semnificativă a acestor programe la susținerea companiilor românești, la reducerea disparităților regionale, precum și la creșterea veniturilor fiscale și dezvoltarea sustenabilă a economiei naționale.
Astfel, în perioada 2020-2024, finanțările acordate cu garanțiile gestionate de FNGCIMM au atins 74 miliarde de lei, cu o valoare totală a garanțiilor, în valoare de 64 miliarde de lei. Aceaste valori reprezintă o creștere cu 150% față de soldul creditelor acordate de sistemul bancar în perioada 2005-2019. “Suntem deosebit de încântați de rezultatele acestui studiu, care confirmă că programele pe care le-am conceput și le-am implementat în timpul crizelor Covid și cea generată de declanșarea războiului din Ucraina, au reprezentat măsuri de sprijin extrem de oportune și bine primite de mediul antreprenorial și de piața financiară. Studiul remarcă că schemele de garantare gestionate de FNGCIMM, au jucat un rol important în bancarizarea finanțării companiilor și au contribuit la reducerea riscului sistemic de interdependență și contagiune generat prin creditul comercial. Garanțiile acordate de România în anul 2023, reprezintă cel mai înalt nivel de intermediere financiară raportat la PIB, dintre statele Uniunii Europene. Programele IMM INVEST și IMM INVEST PLUS, au oferit companiilor acces la finanțare în condiții avantajoase, eliminând barierele semnificative asociate cu cerințele de colateral și alte garanții, care știm că sunt determinante în accesarea creditelor. Pregătim, în continuare, alte produse de garantare țintite pe diferite sectoare economice și ne străduim să obținem cele mai bune condiții de finanțare și garantare europeană pentru companiile din România, prin intermediul fondului InvestEu. ”, a declarat Dumitru Nancu, directorul FNGCIMM.
Finanțările au fost distribuite echitabil între regiuni, depășind proporția reprezentativității companiilor din zonele respective. Spre exemplu, companiile din București, care generează aproximativ 30% din PIB-ul național, au primit doar 14% din totalul finanțărilor.
Regiunea Nord-Est, una dintre cele mai puțin dezvoltate economic, a beneficiat de 18% din totalul finanțărilor, cu mult peste media națională. Această alocare strategică a contribuit la reducerea disparităților economice teritoriale, un obiectiv esențial pentru dezvoltarea echilibrată a României.
Studiul mai arată că 80% dintre companiile beneficiare ale garanțiilor FNGCIMM au înregistrat creșteri ale cifrei de afaceri în termen de 2-3 ani de la obținerea finanțării:
50% dintre companii au raportat creșteri de peste 50%; 15% și-au dublat veniturile; 12% și-au triplat cifra de afaceri.
La nivel agregat, rezultatele se prezintă astfel:
- cifra de afaceri cumulata a crescut cu 60%, de la 315 mld lei (2020) la 505 mld lei (2023);
- profitul net consolidat a crescut cu 88%, de la 24 mld lei (2020) pana la 45 mld lei (2023);
- nivelul capitalurilor proprii a crescut cu 58%, de la 97 mld lei (2020) la 154 mld lei (2023), reflectând o distribuire medie a dividendelor de 50% din profiturile realizate între 2020-2023;
- nivelul total al activelor a crescut cu 59%, de la 222 mld lei (2020) până la 354 mld lei (2023), avansul fiind similar și pentru activele fixe (55%); în timp ce numărul de angajati a crescut cu 7%, de la 753.109 (2020) până la 804.622 (2023), finanțările generând 51.513 locuri de muncă.
Programele de garantare FNGCIMM au generat un impact fiscal direct și indirect de excepție, efectele multiplicatoare sunt evidente: pentru fiecare 1leu garantat de FNGCIMM, se generează un impact fiscal de 2 lei în anul următor:
- În 2023, impactul fiscal direct (TVA, contribuții salariale, impozite pe profit sau venit) a fost de 55,81 miliarde de lei.
- Impactul fiscal indirect, generat prin lanțurile de aprovizionare și investiții domestice, a fost de 49,81 miliarde de lei.
- Impactul fiscal generat doar în anul 2023, este de doua ori mai mare decât toate garanțiile acordate;
- Impactul fiscal generat doar în anul 2023 de 264 ori mai mare decât garanțiile efectiv executate până la finalul anului 2024.
În scenariul cel mai pesimist, al ratei creditelor neperformante de 10% pentru toate schemele de garantare FNGCIMM până în anul 2030 (de 13 ori peste nivelul actual raportat de FNGCIMM și de 4 ori peste media NPL raportată de sectorul bancar), rezultă un multiplicator fiscal de 90 lei venituri fiscale directe și indirecte pentru fiecare 1 leu garanție executată.
Programul IMM INVEST s-a dovedit a fi un motor esențial pentru creditarea companiilor în perioada 2020-2024, acoperind o gamă variată de nevoi: capital de lucru în timpul pandemiei, investiții în recuperarea economică și sprijin pentru sectoare strategice precum agricultura, energia sau construcțiile.
Din cele 79 miliarde de lei creștere a creditării totale din perioada 2020-2024, 74 miliarde au fost finanțări acordate cu garanții FNGCIMM. Rata creditelor neperformante pentru garanțiile FNGCIMM este de doar 0,6%, semnificativ mai mică decât media de 2,53% din sistemul bancar.
Finanțările acordate cu ajutorul garanțiilor gestionate de FNGCIMM în perioada 2020-2024, se ridică la aproximativ 74 mld. lei, cu 150% mai mult decât echivalentul creșterii soldului creditelor acordate de întreg sistemul bancar în ultimii 15 ani (vezi grafic 1), schemele de ajutor de stat gestionate de FNGCIMM devenind cele mai de succes programe naționale de finanțare a companiilor din istoria României. Acest lucru este cu atât mai important cu cât România se deosebește între țările din UE ca înregistrând cea mai ridicată pondere a creditului comercial în structura bilanțieră a companiilor, situație cuplată cu cea mai scazută pondere a creditului bancar în PIB (vezi grafic 2). Astfel, schemele de garantare gestionate de FNGCIMM au generat un rol important în bancarizarea finanțării companiilor, reducând riscul sistemic de interdependență și contagiune generat prin creditul comercial, acesta din urmă fiind nereglementat și mai putin transparent comparativ cu creditul financiar acordat de sistemul bancar din România aflat sub stricta supraveghere a BNR.
De asemenea, FNGCIMM a dezvoltat și alte inițiative, precum programul AGRO IMM Invest, care a avut un impact semnificativ asupra agriculturii și lanțului agroalimentar, contribuind la creșterea sustenabilității acestui sector vital.
Studiul subliniază necesitatea extinderii programelor de garantare și în perioada următoare, având în vedere:
- Creșterea interesului pentru digitalizare și inovare, sectoare unde accesul la finanțare rămâne limitat;
- Nevoia de a sprijini companiile mici în tranziția către un model economic verde și sustenabil;
- Dezvoltarea unor mecanisme mai flexibile de garantare, adaptate condițiilor economice în schimbare.
Programele de garantare gestionate de FNGCIMM între 2020 și 2024 reprezintă un exemplu remarcabil de politici publice eficiente având un impact pozitiv indiscutabil în avansul istoric al creditării mediului de afaceri (numai garanțiile acordate în perioada 2020-2024 depășesc cu 150% creșterea soldului creditelor acordate de întregul sistem financiar bancar în ultimii 15 ani).
Aceste garanții nu doar că au sprijinit companiile în perioade de criză, dar au și generat un impact economic și fiscal semnificativ, consolidând rolul sectorului privat în dezvoltarea României. Finanțările garantate au contribuit la dezvoltarea companiilor prin creșterea cifrei de afaceri, profitului și a numărului de angajati mult peste dinamica medie observată la nivelul mediului de afaceri.
În acest context, impactul fiscal generat doar în anul 2023 este de două ori mai mare decât toate garanțiile acordate, respectiv de 264 ori mai mare decât garanțiile efectiv executate până la finalul anului 2024 (momentul realizarii prezentului studiu).
Analiza eșantionului de companii analizate, evoluția acestora și impactul în economie, precum și principalele concluzii privind impactul fiscal multiplicator față de garantțile acordate de FNGCIMM, sau nivelul efectiv executat al acestora, validează utilitatea schemelor de garantare pentru stimularea dezvoltării companiilor active în România, penetrarea creditării bancare în finanțarea firmelor și creșterea rezilienței companiilor beneficiare. Schemele analizate de garantiile gestionate de FNGCIMM reprezintă instrumentul practic validat de piață pentru trecerea de la mentalitatea nesustenabilă de subvenționare (tratarea efectului) către cea sustenabilă de dezvoltare (tratarea cauzei).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu