Problemele ecologice reprezintă un subiect de interes în societatea actuală și tot mai mulți oameni încearcă să adopte un comportament cât mai limitativ din acest punct de vedere. Sociologul Alfred Bulai a explicat care este impactul undei astfel de decizii.
Sociologul Alfred Bulai și jurnalistul Val Vâlcu au discutat despre problemele ecologice și adevăratul impact al adoptării unui stil de viață ecologic asupra mediului:
„O mașină electrică are o amprentă de carbon să o produci care s-ar amortiza după 10 ani de exploatare. Spune-mi mie că unul care își cumpără Tesla cu 50.000 de euro în loc de 20.000, cât e o maşină convenţională, va aștepta 10 ani cu ea și nu o va schimba după modă. Sunt oameni care își cumpără câte trei mașini, să aibă decapotabilă că e soare, SUV că ninge etc. Îmi spui mie că o să le țină ăia 10-11 ani?“, a întrebat, ironic, Val Vâlcu.
„Ăsta e model tipic pentru falsa conștiință a la Marx, adică o populație care are modelul ideologic valoric al altei clase decât al ei, adică nu e pentru tine, ci al altora. Nu poate fi un interes al tău să-ți iei o mașină care are exact aceleași funcții, infinit mai scumpă decât aia pe care ți-o luai tu. Sigur că e ideologie toată povestea cu ecologia, nu în sensul că nu e nimic adevărat, ci în sensul că sunt valori ideologice, dar în interesul celor care produc. Sigur că sunt și probleme de poluare, dar pe tine, ca individ, te interesează relativ modest chestia cu poluarea reală. Și dacă tu ești ecologic și cei de șapte miliarde și nouă sute de milioane - că restul de 100 de milioane sunt ca tine - nu sunt, ce contează că tu ești?
CITEȘTE ȘI - EXCLUSIV Cât costă o bere? Vâlcu, întrebare pentru Bulai: Ai da banii ăştia?
În realitate, nu contează decizia individuală. Într-o lume în care toată lumea pe stadion aruncă pe jos, faptul că tu ții hârtiile în buzunar ca să le arunci la coș contează zero. Contează atunci când sunt doar câțiva care încalcă regulile. În materie de ecologie, încalcă destul de mulți.
Tu ai pus punctul pe i. Mașinile ălea, ce, se produc în afara poluării? Ele se produc prin tehnologie“, a punctat Alfred Bulai.
„80% plastic, 10% fier și 10% litiu, care e cel mai toxic“, a spus Val Vâlcu.
„Cele mai mari probleme sunt cu bateriile, de asta nici nu trebuie să le arunci tu pe unde vrei, nu sunt aiuristice chestiile astea. De principiu, însă, omenirea merge spre o creștere accelerată. Întrebarea e dacă această creștere e sustenabilă real pe planeta asta sau când nu va mai fi?“, a mai spus Alfred Bulai.
CITEȘTE ȘI - Eficiența mașinilor electrice iarna. Ce se întâmplă cu bateria în perioadele reci din an
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu