Europa se confruntă cu o supraofertă de motorină, graţie tancurilor petroliere care aduc carburant din Orientul Mijlociu.
Cantități semnificative de motorină sunt livrate în Europa, pe măsură ce mari tancuri petroliere, de obicei folosite pentru transportul țițeiului, descarcă motorină provenită din Orientul Mijlociu, potrivit Bloomberg, citat de Agerpres.
Datele de la firma de consultanță Vortexa indică faptul că, în august, importurile de motorină ar putea atinge cel mai înalt nivel de la începutul anului 2023. Sosirea unui singur tanc petrolier de tip VLCC a influențat deja statisticile de import, în timp ce un al doilea tanc a ajuns în port, iar un al treilea se află în Marea Mediterană.
Deși este neobișnuit ca tancurile petroliere mari de tip VLCC să transporte produse distilate, contextul actual a schimbat această dinamică. Transportatorii maritimi încearcă să evite atacurile rebelilor houthi din Marea Roșie, ceea ce a crescut câștigurile vaselor mici, în timp ce veniturile tancurilor mari au rămas scăzute din cauza deciziei OPEC+ de a reduce producția de țiței. Cu motorina transportată pe rute mai lungi, ocolind Africa pentru a evita atacurile, unii proprietari de tancuri au ales să-și adapteze navele pentru transportul de carburant în loc de țiței.
Distanța parcursă de nave, alături de volumul mărfii transportate, joacă un rol esențial în influențarea cererii de nave. "Transportul de motorină din Est în Vest s-a scumpit foarte mult, după atacurile din Marea Roşie. Pe fondul înrăutăţirii condiţiilor economice, unii traderi au devenit creativi şi au început să îşi cureţe tancurile petroliere pentru a profita de economiile de scară", spune Eugene Lindell, director la firma de consultanţă FGE.
În ultimele săptămâni, traderii au închiriat cel puțin șase tancuri petroliere de tip VLCC, fiecare având capacitatea de a transporta două milioane de barili de produse rafinate, conform analistului Yiling Lee de la firma de brokeraj maritim Braemar Plc din Singapore. Acestea se adaugă la cele 27 de tancuri petroliere mai mici din clasa Suezmax, fiecare capabil să transporte un milion de barili de produse rafinate.
Totuși, trecerea de la transportul de țiței la transportul de produse rafinate nu este un proces simplu și poate fi costisitor. Țițeiul brut, în special cel din Orientul Mijlociu, are tendința de a se lipi de interiorul tancurilor petroliere, ceea ce poate contamina combustibilii rafinați, precum motorina sau kerosenul, dacă navele nu sunt curățate temeinic.
Analiștii subliniază că creșterea importurilor de motorină în Europa este influențată mai degrabă de dimensiunea și momentul sosirii navelor în porturi decât de o schimbare semnificativă în cererea de bază.
În august 2024, prețurile la motorină în Europa arătau astfel:
Germania: aproximativ 8,07 RON (€1,62) pe litru
Franța: în jur de 8,77 RON (€1,76) pe litru
Olanda: aproximativ 9,07 RON (€1,82) pe litru
Italia: în jur de 8,95 RON (€1,80) pe litru
România: aproximativ 7,42 RON pe litru
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu