În noul an, cinema-ul îşi va juca cele mai bune cărţi: sentimentele şi imaginaţia. Când eşti în echiliru pe trambulina vieţii, este imposibil să alegi calea de mijloc. Asediat de calitatea crescută a serialelor tv, istovit de revoluţia tehnologică ce-şi pune amprenta pe toţi regizorii şi actorii, minat de extinderea pirateriei şi în căutare de noi teritorii, în afara sălilor devenite locuri marginale de utilizare, cinema-ul anului 2017 este constrâns, pentru a supravieţui, să-şi joace cele mai bune cărţi. Cele care l-au diferenţiat întotdeauna de restul artelor.
“Cinema-ul n-o duce foarte bine”, a afirmat recent Ridley Scott pe site-ul Digital Spy. Regizorul a refuzat unele proiecte legate de supereroi pentru că nu iubeşte mediul ireal. În vârstă de 80 de ani, celebrul regizor al peliculelor Alien, Il Gladiatore şi The Martian mărturiseşte că nu are afinităţi cu acest gen şi susţine că asemănarea lor cu un film ca Blade Runner este numai aparentă, pentru că “la Batman sau Superman lipseşte povestea”.
Regizorul intră astfel în “corul protestelor” din care fac parte şi Martin Scorsese şi Pedro Almodóvar. Primul, la prezentarea peliculei Silence a explicat că “hipertrofierea imaginilor îl privează de semnificaţie”, iar cel de al doilea, în timpul campaniei publicitare pentru lansarea Julietei în Statele Unite, şi-a clamat lipsa de respect pentru supereroi şi pentru tehnologiile digiltale care nu urmează pasul conţinutului.
Harrison Ford în Blade Runner 2049
Imaginaţie, fantezie, aventuri vizuale, sentimente puternice. Sunt de ajuns numai două titluri pentru a exemplifica toate aceste: La La Land, reevocare de vis a musicalului, regizată de Damien Chazelle, cu Emma Stone şi Ryan Gosling care plutesc pe aripile unei poveşti de dragoste, amintind epoca de aur a Hollywoodului, şi Blade Runner 2049, continuarea filmului mitic de science-fiction al lui Ridley Scott din 1982, încredinţată regizorului Denis Villeneuve, cu Ryan Gosling, alături de Harrison Ford, care reia rolul lui Rick Deckard, Jared Leto, Robin Wright. Într-un interviu acordat pentru ScreenDaily, regizorul canadian Denis Villeneuve a mărturisit că noua peliculă va fi foarte violentă şi foarte întunecată.
Amy Adams și Jeremy Renner în Arrival
Două genuri cardinale ale marilor producţii americane şi două moduri de a privi lumea, detaşându-se cât mai mult posibil de anxietăţile unui prezent din ce în ce mai tragic şi mai întunecat. Nu este surprinzător că, pe lângă premiera noului Blade Runner, sunt aduşi pe ecran stranii extratereştri din Arrival, pelicula lui Denis Villeneuve, care a avut premiera mondială în 2016 la Festivalul de Film de la Veneţia. Când nave misterioase venite din spaţiul îndepărtat apar aproape peste tot pe Pământ, o echipă de experţi este formată sub conducerea lingvistei Louise Banks pentru a încerca să le înţeleagă intenţiile. În faţa enigmei, reacţiile lumii sunt extreme şi omenirea se află în pragul unui război absolut. Louise Banks şi echipa sa au foarte puţin timp la dispoziţie şi tânăra femeie îşi va asuma un risc care ar putea nu numai să-i curme viaţa, dar chiar să distrugă specia umană. Succesul filmului este asigurat de o echipă de actori de prim ordin: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker, Michael Stuhlbarg şi Tzi Ma.
Jennifer Lawrence în Passengers
Oarecum pe aceeaşi linie se înscriu şi amanţi galatici din Passengers, interpretaţi de Chris Pratt şi Jennifer Lawrence. 5.000 de pasageri adormiţi pentru o lungă perioadă de timp călătoresc prin spaţiu către o nouă planetă. Doi dintre ei însă se trezesc din somnul artificial cu 90 de ani mai devreme. Jim şi Aurora trebuie să accepte ideea că îşi vor petrece restul vieţii la bordul navei spaţiale. În timp ce se simt din ce în ce mai atraşi unul de celălalt, ei descoepră că nava este în mare pericol. Viaţa miilor de pasageri adormiţi se află în mâinile lor…
Dakota Johnson şi Jamie Dornan în Fifty Shades Darker
Dragostea învinge orice. În Allied de Robert Zemeckis, cu Brad Pitt şi Marion Cotillard, care întrupează doi spioni romantici într-o Europă sfâşiată de al doilea conflict mondial, totul începe la Casablanca în 1942. Aflat în serviciul contraspionajului aliat, agentul Max Vatan o întâlneşte pe luptătoarea în Rezistenţa franceză, Marianne Beauséjour, în timpul unei misiuni foarte periculoase. Este începutul unei relaţii pasionale. Cei doi se căsătoresc şi se stabilesc la Londra. Dar, după câteva luni, Max este informat de serviciile secrete britanice că Marianne ar putea fi spion german. Are numai 72 de ore pentru a descoperi adevărul despre femeia pe care o iubeşte…
Emma Watson Beauty and the Beast
Beauty and the Beast, cu Emma Watson, fosta Hermione din Harry Potter, şi Dan Stevens, este un remake al filmului omonim de animaţie din 1991, inspirat de povestea lui Jeanne-Marie Leprince de Beaumont. Celor doi actori amintiţi li se alătură Luke Evans, Kevin Kline şi Josh Gad, cu vocile împrumutate de Ewan McGregor, Stanley Tucci, Ian McKellen şi Emma Thompson.
În Viceroy’s House, al regizorului Gurinder Chadha, sentimentul care îi uneşte pe musulmana Aalia şi pe hindusul Jeet sfidează convenţiile Indiei ultimului vicerege, Lord Mountbatten.
Isabelle Huppert în Elle
Dragostea învinge şi în Jackie al regizorului Pablo Larrain, care urmează asasinării lui Kennedy, cu văduva copleşită de durere şi Casa Albă bântuită de umbra visului spuberat. Şi, desigur, în Fifty Shades Darker, al doilea capitol adaptat după saga lui E. L. James, cu aceiaşi interpreţi (Dakota Johnson şi Jamie Dornan), aceeaşi dată de lansare (Sfântul Valentin), dar cu un nou regizor, James Foley, care îl înlocuieşte pe Sam Taylor-Johnson, acest retrăgându-se în urma unor divergenţe de vederi cu autoarea.
Natalie Portman în Jackie
Pasiuni diferite, dar la fel de intense, sunt şi cele din Silence, în regia lui Martin Scorsese, despre sacrificiul misionarilor şi martirilor creştini din Japonia. Acţiunea se petrece în secolul al XVII-lea. Doi preoţi iezuiţi se duc în Japonia pentru a-l regăsi pe mentorul lor, părintele Ferreira, dispărut în timp ce încerca să răspândească religia catolică. La capătul călătoriei ei descoperă o ţară în care creştinismul este decretat ilegal, iar adepţii lui sunt persecutaţi. Cei doi vor trebui să-şi urmeze căutările în clandestinitate, credinţa lor confruntându-se cu cele mai rele încercări. În fruntea castului se află Andrew Garfield, Liam Neeson, Adam Driver.
Julianne Moore într-o secvență din Suburbicon
Şi tot despre pasiuni este vorba şi în Suburbicon, regizat de George Clooney, o comedie neagră despre o familie consumată de setea de răzbunare. Al şaselea lungmetraj al lui George Clooney ca regizor este povestea unei familii model dintr-un cartier elegant din anii 50, care se vede antrenată într-o spirală de necontrolat făcută din şantaj, trădări şi represalii de toate felurile, după un jaf soldat cu un asasinat. O comedie poliţistă, susţinută mai ales de jocul unor actori ca Matt Damon, Oscar Isaac şi Julianne Moore.
Să adăugăm, în acelaşi sens, Trainspotting 2, urmarea filmului-cult al lui Danny Boyle interpretat de Ewan Mc Gregor şi Robert Carlyle.
Nu fac excepţie nici Manchester by the Sea de Kenneth Lonergan, despre doliul greu de suportat al unei familii, Moonlight de Barry Jenkins, aflat printre protagoniştii la Oscar, sau Elle de Paul Verhoeven, cu o extraordinară Isabelle Huppert.
Pirații din Caraibe 5
Să amintim apoi marile reveniri, ale maestrului crescut la Hong Kong, Wong Kar-wai, care a regizat Gucci, cu Margot Robbie, istoria celebrei dinastii italiene îndoliate de asasinarea lui Maurizio Gucci, şi a lui Terry Gilliam care a terminat în sfârşit un proiect amânat de ani de zile, The Man who killed Don Quixote, cu Adam Driver şi Olga Kurylenko.
Johnny Depp care revine în rolul matadorului din Piraţii din Caraibe 5 – Răzbunarea lui Salazar, în timp ce Vin Diesel va fi eroul din Fast and Furious 8.
În cinema reluările ajută. Oferă certitudine, ca şi vechile poveşti.
Secvență din Silence
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu