Tipic românesc poate, nimic nu poate fi simplu în țara noastră, când vorbim despre instituțiile publice și serviciile pe care acestea ni le pun la dispoziție.
CNAIR a fost solicitată să răspundă unei solicitări DCNews, legat de erovinieta.ro, asta în condițiile în care publicația noastră a atras atenția asupra limitelor site-ului.
Într-un răspuns oficial, CNAIR ne răspunde că ”portalul www.erovinieta.ro a fost realizat de către asocierea UTI Grup - Altimate SRL, făcând parte din proiectul "Extinderea Sistemului Informatic de Emitere, Gestiune, Monitorizare si Control a Rovinietei (SIEGMCR) - Colectarea prin mijloace electronice a tarifului de trecere". În cadrul proiectului menționat anterior, emiterea rovinietelor și a peajelor prin portalul www.erovinieta.ro și prin aplicația destinată telefoanelor mobile eTarife, inclusiv modulele de procesare/administrare a plăților și de procesare/afișare a detecțiilor de pe benzile marcate cu semnul “e-tarif” de la stația de Taxare de la Fetești au costat 60.889,56 euro (fără TVA)”.
”Portalul www.erovinieta.ro a fost lansat la data de 02.05.2017.” susține sursa citată. Întrebați despre mentenanță pentru acest site aproape nefuncțional și greoi (vezi în link-ul atașat mai sus), CNAIR ne spune că ”CNAIR SA are încheiat un contract privind suportul tehnic al aplicației eTaxRoad, contract care acoperă inclusiv supotul tehnic al portalului și al aplicației destinate telefoanelor mobile. De fiecare dată când s-au constatat disfuncționalități, în baza contractului de suport tehnic au fost operate modificări/update-uri ale portalului/aplicației.”
Într-un alt răspuns, CNAIR mai menționează că nu am putut fi la fel de buni ca bulgarii pentru că am fost înaintea lor: ”www.erovinieta.ro a fost lansat încă din anul 2017, pe cand portalul care permite achitarea online a vignetelor necesare în Bulgaria a fost realizat ulterior.”
Și totuși, timpul nu ne-a făcut mai buni, când tot ce era de făcut era de lucrat la un site, respectiv de lucrat la o aplicație deja existentă: ”Motivul pentru care, la momentul actual, portalul www.erovinieta.ro este numai în limba română este că acesta funcționează având la baza nomenclatoarele SIEGMCR (Sistem Informatic de Emitere, Gestiune și Monitorizare a Rovinietei), sistem pus în funcțiune încă din anul 2010, nomenclatoare realizate/disponibile numai în limba română.”
”CNAIR SA analizează modalitatea prin care portalul www.erovinieta.ro să fie disponibil și în alte limbi de circulație internațională (cel putin limba engleză)” mai arată răspunsul primit.
În Bulgaria, așa cum mulți români știu deja, e nevoie doar de numărul de înmatriculare, țara fiind împânzită de camere care verifică dacă mașinile au vinietă sau nu. În România, în schimb, se cer o mulțime de informații: trebuie creat un cont, se cere numărul de telefon, se solicită CNP-ul, adresă de facturare. Întrebați de ce e nevoie de această informații, aflăm că în numele birocrației: ”Pentru fiecare sumă încasată, CNAIR SA este obligată să emită factura, motiv pentru care, pentru ca documentele prevăzute de codul fiscal să fie întocmite corect, la crearea pe portalul www.erovinieta.ro le sunt solicitate utilizatorilor toate informațiile necesare întocmirii acestora. Portalul a fost proiectat astfel încât un utilizator poate achita rovinieta/peajul numai după crearea unui cont de utilizator astfel încât acesta să-și regăsească toate informațiile (facturi, roviniete, peaje) într-un singur loc, respectiv în contul creat. Astfel, informațiile sunt regăsite oricând, chiar dacă tranzacția a avut loc în mai 2017 sau în iulie 2022, acestea nefiind transmise în alt mod către utilizator (de ex: prin email).”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu