22% dintre persoanele intervievate nu au fost anul trecut în vacanţă, faţă de 44% în 2004
@ Ca şi acum 10 ani, jumătate din populaţie pleacă în vacanţe interne, dar turismul extern aproape s-a triplat; au crescut semnificativ şi vacanţele mixte (intern + extern) @ Unul din trei turişti români apelează la serviciile unei agenţii de turism pentru a cumpăra o vacanţă @ Avionul a devenit principalul mijloc de
transport pentru vacanţă @ A dispărut practic cererea pentru hotelurile de o stea şi s-a triplat, în schimb, opţiunea pentru 4 şi 5 stele @ Agenţiile BIBI Touring sunt lideri detaşaţi în Prahova, cu o cifră de afaceri cumulată de peste 4 milioane de euro şi o cotă de piaţă locală de 34%
"Analizăm piaţa de turism periodic, cifrele obiective fiind singurele pe baza cărora putem construi strategii şi elabora direcţii de acţiune. Turismul românesc s-a dezvoltat spectaculos în ultimii 10 ani, românii călătoresc mai mult şi sunt mult mai avizaţi ca în trecut", a declarat Adrian Voican, iniţiatorul sondajului, director general Bibi Touring şi preşedintele Comisiei de marketing a ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism).
Bibi Touring, touroperatorul numărul 1 în judeţul Prahova şi unul dintre principalii touroperatori români specializaţi pe turism intern, a realizat un nou studiu în Ploieşti, pe un eşantion reprezentativ format
din 560 de subiecţi intervievaţi pe bază de chestionar, în perioada 10-25 mai 2015. Acest studiu reflectă evoluţia opţiunilor turiştilor români în ultimii zece ani, percepţia acestora faţă de agenţiile de turism şi intenţiile de vacanţă pentru sezonul 2015.
1. Evoluţia consumului turistic în ultimii 10 ani
„22% dintre persoanele intervievate nu au fost anul trecut în vacanţă, faţă de 44% în 2004"
- În ultimii zece ani, consumul turistic a crescut cu 39%, cel mai mare aport la această creştere avându-l persoanele 55+ (seniori) cu + 35% din total creştere, urmate de "aspiranţi" (26-35 ani) cu 21%.
- O altă concluzie importantă este dată de faptul că în ultimii zece ani, persoanele cu venituri mici (sub 200 euro/pers.) au contribuit cu cea mai mare creştere la consumul turistic (+17%), fapt datorat ofertelor speciale de tipul "Înscrieri Timpurii", bazate pe reduceri pentru achiziţia din timp a biletelor, oferte care nu existau acum zece ani. În schimb, persoanele cu venituri mai mari şi-au păstrat consumul turistic, renunţând totuşi la vacanţele extravagante de tip "once in a life time".
2. Consumul turistic pe destinaţii
"Consumul intern rămâne constant la pragul de 50% din total populaţie, dar se dezvoltă accelerat turismul extern şi vacanţele mixte (intern + extern)"
- Din totalul celor intervievaţi, 50% au ales România ca destinaţie turistică, iar 24% au ales o destinaţie externă. Apetitul românilor pentru vacanţele externe a crescut de 2 ori şi jumătate în ultimii zece ani, de la 9% în 2004 la 24% în 2014.
- O altă concluzie interesantă este faptul că a crescut consumul vacanţelor mixte (ţară şi străinătate) de peste 20 de ori, de la un procent nesemnificativ de 0,2% în 2004 la 5,4% în 2014. Este o tendinţă promiţătoare despre care anticipăm că îşi va continua creşterea, datorită profilului turistului român, dornic de nou dar şi tradiţionalist.
3. Rolul agenţiei de turism nu a scăzut!
"Unul din trei turişti români apelează la serviciile unei agenţii de turism pentru a cumpăra o vacanţă"
- Anul trecut, ca şi acum zece ani, 31% din cei care au declarat că au fost în vacanţă au apelat la serviciile unei agenţii de turism.
- În 2014, cei mai apropiaţi de serviciile agenţiilor de turism au fost cei care au cumpărat vacanţe externe cu 58% faţă de 53% în anul 2004, în timp ce pentru vacanţele în România au apelat 16% dintre respondenţi faţă de 25% în urmă cu zece ani.
4. Informare
Deplasarea la o agenţie de turism pentru informare sau recomandarea prietenilor rămân variantele apreciate de persoanele "conservatoare" din clasa de mijloc în timp ce segmentele tânăr "aspirant" şi cel premium "business" au trecut la căutarea informaţiilor despre vacanţe preponderent pe internet.
- În anul 2014, jumătate dintre cei care au plecat în vacanţă s-au informat despre destinaţii prin internet iar 30% prin agenţii şi 20% prin prieteni, în timp ce în anul 2004, în România internetul se afla abia la început.
5. Ce ar alege un turist între promoţie şi siguranţa vacanţei?
- 73% siguranţă
- 27% preţ
Deşi par surprinzătoare aceste date, experienţele anterioare mai puţin plăcute ale turiştilor atraşi de preţurile mici au făcut ca aceştia să vadă acum cu alţi ochi siguranţa propriilor vacanţe. Desigur că promoţiile şi preţurile mici vor continua să fie o atracţie irezistibilă pentru turişti, dar aceştia vor acum să ştie încă de la plecare care sunt toate condiţiile de transport, cazare şi masă pentru care plătesc.
6. Intenţia de vacanţă în 2015
- 42% declară că vor pleca în vacanţă în ţară (faţă de 50% în 2014)
- 28% intenţionează să plece în vacanţe externe (faţă de 23% în 2014)
- 23% nu vor pleca în vacanţă (faţă de 22% în 2014)
7. Gradul de confort dorit de turişti
- categoria 2* a scăzut la jumătate în ultima decadă, de la 30% în 2005 la 15% în 2015
- categoria 3* are acum 57% din preferinţe faţă de 42% în 2005
- categoria 4* a crescut de aproape trei ori în ultimii zece ani şi are acum 22% din preferinţele turiştilor faţă de doar 8% în 2005
- categoria 5* are acum 5% din preferinţe, în timp ce acum zece ani acest "lux" era doar o excepţie.
8. Mijloace de transport folosite în vacanţă
„Transportul în vacanţă cu avionul a zburat peste opţiunea autocarelor de acum zece ani”
- În 2015, 55% dintre turişti preferă să plece în vacanţă cu avionul faţă de 21% în 2005
- Cei ce folosesc maşina proprie în vacanţă reprezintă 28% faţă de 15% în 2005
- Vacanţele cu autocarul sunt în scădere, astfel că în 2015 doar 16% dintre turişti mai preferă acest mijloc de transport faţă de 25% în 2005
9. Bugetul de vacanţă / familie
"Creșterea dorinței de confort mărește bugetul pentru vacanţa românilor"
- sub 1.000 lei este alocat de 11% dintre turişti în 2015, faţă de 34% în 2005
- între 1.000 şi 2.000 lei este alocat de 42% dintre turişti, faţă de 34% în 2005
- între 2.000 şi 4.000 lei este alocat de 28% dintre turişti, faţă de 7% în 2005
- peste 4.000 lei este alocat de 17% dintre turişti, faţă de 5% în 2005
10. Segmentul online
"Românii încă nu se înghesuie să cumpere vacanțe online"
- 75% nu au cumpărat niciodată un bilet de vacanţă online
- 10% o singură dată
- 12% de mai multe ori
11. Rezultatele BIBI Touring în 2014
În anul 2014, agențiile BIBI Touring au fost cele mai performante agenţii de turism din Prahova, cu o cifră totală de afaceri de peste 4 milioane de euro şi o cotă de piaţă locală de 34%, performanţă realizată într-un mediu concurenţial foarte puternic dat de cele 118 agenţii de turism active în acest judeţ. Prin rezultatele financiare obținute în 2014, BIBI Touring confirmă prezența constantă timp de 15 ani în Topul Firmelor Prahovene, realizat de Camera de Comerț și Industrie Prahova, obținând an de an "Trofeul de Excelență".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News