Teatrul Masca anunță premiera spectacolului „INCENDIAR. Un dușman al poporului”, adaptare după Henrik Ibsen de Catinca Drăgănescu și Ilinca Radulian, pe 10 și 11 octombrie, de la 19:00 într-un spațiu alternativ: Sala de consiliu a Teatrului Masca. După premierele din 10 și 11 octombrie, următoarea reprezentație este programată pentru 20 octombrie, de la 19:00.
Continuând în spiritul crezului artistic „teatru de artă pe teme de actualitate”, „INCENDIAR. Un dușman al poporului” marchează reîntoarcerea regizoarei Ilinca Radulian pe scena românească, după o serie de montări aclamate în spațiul britanic. Spectacolul folosește premisele textului clasic „Un dușman al poporului” de Henrik Ibsen într-o rescriere liberă de Catinca Drăgănescu și Ilinca Radulian, rescriere care vizează, din punct de vedere politic și uman, realitatea locală, sub lupa ficționalizării parțiale.
Din distribuție fac parte actorii Sorin Dinculescu, Anamaria Pîslaru, Voicu Aanitei, Mara Căruțașu, Cristina Drăghici și Vladimir Purdel.
În această nouă producție, publicul va avea parte de o experiență neconvențională: spectacolul se desfășoară pe două planuri simultane, în două spații alternative, unul dintre care fiind Sala de consiliu a Teatrului Masca. Legătura dintre cele două săli este menținută aproape permanent prin mijloace multimedia live. Această abordare le permite spectatorilor să fie martorii a două perspective diferite ale poveștii, la alegere și cu posibilitatea de a schimba – construind o dinamică teatrală unică în spațiul bucureștean.
„Am plecat de la piesa lui Ibsen și-am ajuns mai aproape de noi, unde ne doare mai tare. La Ibsen, niște oameni care se vor morali sunt confruntați cu o situație imposibilă și forțați să facă o alegere imorală. La noi e puțin altfel. Trăim într-o țară în care nu există consecințe. Așa se simte. Nimeni nu se simte niciodată responsabil. Nimeni nu iese niciodată vinovat. Această lipsă de asumare înseamnă că lucrurile nu se îndreaptă, nu se repară, nu merg înainte. Nu putem trece cu adevărat peste ele, putem doar să le dăm uitării pentru că «oricum nu se rezolvă nimic». Urlă furia în tine dacă stai să te gândești. Cu acest spectacol, aș vrea să desfacem puțin acest tipar dureros și să aflăm unde este exact problema. Deci hai să ne uităm la consecințe – la nivel colectiv și la nivel individual”, spune regizoarea piesei.
Ilinca Radulian a făcut facultatea la Harvard, iar apoi s-a stabilit la Londra unde a făcut un master de regie la una din cele mai prestigioase universități din domeniu, Birkbeck, University of London. După absolvire, a lucrat cu unele din cele mai cunoscute teatre din Londra, și a făcut asistență pentru regizori de calibru internațional precum Robert Icke, James Macdonald și Rebecca Frecknall. În 2022, a regizat „I, Joan” la Globe Theatre, montare în care Ioana d’Arc e reinterpretată ca personaj non-binar. Chiar dacă spectacolul a scos-o din sărite în mod serios pe J.K. Rowling, presa l-a declarat unul din cele mai bune 10 spectacole ale anului.
Șoc înainte de alegeri! O tragedie cu victime zguduie campania electorală și întreaga țară. Cu doar câteva zile înainte de alegerile locale, un accident teribil se abate asupra localității noastre, lăsând în urmă distrugeri masive și victime nevinovate. Primarul, favoritul clar al sondajelor și convins că realegerea sa este doar o formalitate, se trezește în mijlocul unui scandal de proporții.
Presa explodează, iar echipa sa de consilieri este în derivă, în plină dezbatere morală: cine va plăti pentru neglijență? Cineva trebuie să își asume responsabilitatea, dar primarul pare ezitant. Într-un iureș de perspective, supraviețuitorii dezastrului, contracandidata primarului, jurnaliștii și un consilier bine-intenționat încearcă să facă dreptate, dar ce înseamnă această dreptate? Fiecare își susține punctul de vedere cu ferocitate. Și fiecare are dreptatea lui – a cui atârnă, însă, cel mai greu?
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu