Guvernul german a creat furori în sectorul auto, insistând asupra unei prevederi neobligatorii care cere executivului UE să evalueze opțiunea combustibililor sintetici pentru vehiculele cu motor cu combustie după trecerea din 2035 la vânzările de vehicule cu emisii zero.
Joi seara (27 octombrie) a avut loc un acord cu privire la standardele UE de CO2 pentru reglementarea autoturismelor și furgonetelor, care include o interdicție de facto a vânzării de vehicule noi cu motor cu combustie începând cu 2035, prin reducerea emisiilor permise la zero.
Cu toate acestea, unele dintre prevederile din detaliile acordului au generat confuzie: revizuirea declarată a obiectivelor în 2026, alături de un considerent fără caracter obligatoriu prin care se cere Comisiei Europene să facă o propunere care să permită vânzarea vehiculelor cu motor cu combustie după 2035 dacă acestea funcționează ”exclusiv cu combustibili neutri în CO2”.
Ultima prevedere a fost propusă inițial de Guvernul german.
Unul dintre partidele la guvernare ale Germaniei, liberalul FDP, care face parte din grupul Renew Europe din Parlamentul European, a celebrat acordul drept ”tehnologie deschisă”.
”Motoarele cu ardere cu combustibili neutri din punct de vedere climatic vor continua să fie permise după 2035. Prin urmare, o interdicție generală a motoarelor cu ardere internă din 2035 este exclusă”, a scris grupul partidului din Bundestag, pe Twitter.
Conform declarațiilor ministrului german al Transporturilor, Volker Wissing, ”Comisia UE va prezenta propuneri privind modul în care vehiculele cu motoare cu ardere internă care sunt alimentate numai cucombustibili neutri în CO2 pot fi încă înmatriculate după 2035”.
Asociația industriei auto din Germania, VDA, nu a comentat acest considerent în reacția lor oficială la acord. Cu toate acestea, asociația a indicat combustibilii sintetici ca o ”complementare importantă pentru accelerarea rapidă a mobilității electrice”, care poate fi folosită pentru decarbonizarea parcului auto existent.
”Industria nu ia această clauză în serios”, a declarat Ferdinand Dudenhöffer, directorul Centrului de Cercetare Auto (CAR) din Duisburg, Germania, pentru Euroactiv. În opinia sa, limitele reduse de emisie sunt atinse doar cu vehiculele electrice cu baterie.
"Nu este cale de intoarcere. Motorul cu ardere internă se apropie de final”, a spus el, atribuind dispariția faptului că cea mai mare și a doua cea mai mare piață din lume, China și SUA, ambele merg în mod clar în direcția vehiculelor electrice cu baterie (BEV).
Industria auto germană a criticat instituțiile UE pentru că au fost ”nepăsătoare” în a conveni asupra obiectivelor fără a se asigura că acestea pot fi într-adevăr îndeplinite.
”UE trebuie să treacă imediat la ofensivă în ceea ce privește condițiile-cadru”, cum ar fi furnizarea de energie și materii prime, a îndemnat președintele VDA Hildegard Müller.
Regulamentul ”stabilește obiective ambițioase”, a scris ea, dar ”fără a lăsa oportunități de a răspunde dezvoltării și provocărilor actuale”.
Asemenea puncte au fost făcute de reprezentanții furnizorilor de automobile.
”Există incertitudini, pe care trebuie să le recunoaștem”, a scris Benjamin Krieger, secretar general al Asociației Europene a Furnizorilor de Automobile (CLEPA).
”Disponibilitatea materiilor prime, vehicule accesibile, infrastructura de încărcare și realimentare bine unită și energie regenerabilă suficientă” toate sunt importante pentru ca electrificarea să funcționeze, a adăugat el.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News