În industria băuturilor răcoritoare, inovarea tehnologică, diversificarea produselor, dar și investițiile în creșterea capacității de producție și adaptarea la exigențele de sustenabilitate rămân o constantă.
Potențialul încă mare de dezvoltare al sectorului este însă impactat de factori precum costurile de producție ridicate și de evoluția consumului. Într-un an în care o nouă creștere a taxelor, decisă în 2023, a generat majorări de prețuri ale răcoritoarelor, industria s-a luptat cu o tendință de scădere a volumelor vândute, dar și cu alte efecte pe întregul lanț de valoare.
Despre ultimele evoluții din acest sector a vorbit Alice Nichita, președintele Asociației Naționale pentru Băuturi Răcoritoare. Asociația reunește principalii producători de băuturi răcoritoare de pe piața locală, cu 15 fabrici în România, dar și operatori din industrii conexe, precum furnizori de arome sau ambalaje.
Una dintre principalele provocări ale acestui an, pentru sectorul băuturilor răcoritoare, a reprezentat-o menținerea planurilor de investiții, în contextul unui trend de scădere a pieței. Acesta a fost un rezultat direct al introducerii, din 2024, a accizei aplicate exclusiv băuturilor răcoritoare cu conținut de zahăr.
Impactul noii accize vine după o scădere de 10% în volum înregistrată de sectorul băuturilor răcoritoare în 2023 față de anul anterior, ca efect al creșterii TVA de la 9% la 19% - măsură aplicată la momentul respectiv doar pentru această categorie de produse. Seria de modificări fiscale a generat, așa cum avertizau reprezentanții industriei, creșteri de preț pentru consumatori, care au dus la scăderea volumelor vândute, punând în pericol performanțele sectorului și ale afacerilor conexe și investițiile planificate.
”Așa cum era de așteptat, primii afectați de introducerea noii accize pentru băuturile răcoritoare cu conținut de zahăr au fost, din păcate, consumatorii, prin creșterea prețurilor. Iar acest lucru vine după doi ani în care inflația a atins cote înalte. Eforturile companiilor din industrie s-au concentrat, astfel, pe adaptarea strategiilor comerciale, dezvoltarea de promoții, pentru a continua să ofere produse accesibile.”, spune Alice Nichita, Președinte ANBR.
Impactul negativ al modificărilor fiscale care au vizat băuturile răcoritoare nu se oprește aici, conform reprezentanților ANBR. ”Dincolo de efectele imediate asupra prețului de la raft, vorbim despre alte posibile consecințe negative în lanț, care pot avea loc pe parcurs, cu impact asupra bugetului de stat și a economiei în general.
Redimensionarea afacerilor din acest sector și de pe lanțul de valoare, pierderea locurilor de muncă, reducerea investițiilor sau renunțarea la acestea, dar și scăderea gradului de conformare voluntară pentru o industrie care în acest moment de află în topul celor cu o rată de colectare foarte mare a taxelor și impozitelor sunt câteva dintre ele. În 2024, într-un context provocator, industria băuturilor răcoritoare a făcut eforturi pentru a nu pune frână investițiilor în modernizarea și extinderea producției, în dezvoltarea capabilităților sau accelerarea sustenabilității, iar performanțele din acest an vor dicta fezabilitatea planurilor pentru 2025”, a adăugat Alice Nichita.
Aflată în ultimii ani sub presiunea factorilor macroeconomici, geopolitici și ai instabilității fiscale, industria băuturilor răcoritoare face eforturi să rămână un sector dinamic și performant, care se adaptează cu agilitate trendurilor de consum, dar și nevoii de a accelera demersurile de sustenabilitate și responsabilitate. Inovația joacă un rol important în toate ariile, de la diversificarea portofoliilor de băuturi, la modernizarea proceselor de producție, pentru optimizarea resurselor utilizate și reducerea impactului asupra mediului.
”O direcție importantă de inovare în industria băuturilor răcoritoare este oferirea de opțiuni cu zero sau mai puține calorii, prin reformularea produselor existente sau dezvoltarea unor propuneri noi de băuturi. Sectorul nostru se află, de mulți ani, într-o călătorie către reducerea zahărului din băuturi, pentru a-i susține pe consumatorii care doresc să-și reducă aportul de calorii inclusiv prin consumul unor băuturi potrivite stilului lor de viață.
Încă de la înființarea ANBR, membrii săi au susținut importanța echilibrului și a moderației pentru un stil de viață sănătos și și-au impus respectarea unor angajamente în acest sens, prin auto-reglementare. În perioada 2000-2020, în România, industria băuturilor răcoritoare a redus cu 21% conținutul caloric al băuturilor răcoritoare. Pe lângă reformulare și dezvoltarea unor produse noi, cu mai puține calorii, lucrăm să oferim produsele noastre în ambalaje de dimensiuni mai mici, potrivite pentru un control mai bun al porțiilor de băuturi, dar și prin politici de marketing responsabil”, a declarat Alice Nichita.
Pentru sectorul băuturilor răcoritoare, inovarea este un ingredient-cheie și în ceea ce privește tranziția către o activitate mai sustenabilă, cu un impact redus asupra mediului înconjurător.
”Suntem o industrie care acordă o importanță deosebită impactului asupra resurselor și a mediului înconjurător, investind constant în optimizarea și modernizarea proceselor de producție și logistică. Reducerea emisiilor generate, a consumului de apă în procesul de fabricare a băuturilor, reducerea deșeurilor generate și accelerarea tranziției către o economie circulară pentru ambalajele de băuturi sunt printre obiectivele principale în jurul cărora membrii ANBR implementează soluții moderne și dezvoltă parteneriate.
Un exemplu de parteneriat de succes în care am fost implicați încă din etapa de proiectare este Sistemul de Garanție-Returnare pentru ambalajele de băuturi. La un an de funcționare, sistemul demonstrează puterea colaborării între industrii, între mediul privat, autorități și consumatori, pentru un viitor mai curat”, a spus președinta ANBR.
Conform reprezentanțiilor ANBR, evoluția industriei locale a băuturilor răcoritoare este strâns legată de asigurarea unor condiții de echitate și predictibilitate pentru acest sector.
”Cele mai recente modificări fiscale, care au vizat exclusiv sectorul băuturilor răcoritoare, creează inechitate în mediul de afaceri din România și afectează un sector performant, bun contributor la economia locală. Argumentate prin nevoia de a încuraja populația să consume mai puține produse cu conținut de zahăr, măsurile au vizat doar zahărul din băuturile răcoritoare, nu întreaga cantitate de zahăr din dieta unei persoane.
Vorbim despre doar 3% din din aportul mediu zilnic de calorii al unei persoane (conform unor studii realizate la nivel european de către Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară), reprezentată de băuturile răcoritoare. Ca industrie importantă a economiei naționale, un centru regional de producție a băuturilor răcoritoare, care exportă până la 9%, mizăm pe mai multă transparență și deschidere la dialog din partea autorităților. Ne dorim să rămânem un partener pentru dezvoltarea economiei și a comunității locale, continuând să investim în România.”, a adăugat Alice Nichita.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu