Victimele accidentelor rutiere se salvează pe banii lor până când instanța ajunge să stabilească vinovatul pentru un accident. Dar nu toți au bani pentru asta și riscă să rămână marcați pe viață de un eveniment rutier nefericit în care au fost victime. Și aici vorbim inclusiv de copii.
„Te întrebi uneori de ce ești în anumite situații? De ce trebuie să stau eu două luni de zile să merg într-un picior? Mergând la sala de recuperare, am văzut acolo ceea ce nu vreți să vedeți, oameni schilodiți pe viață, oameni care muncesc pentru o mișcarea de deget luni de zile ca să-și recapete speranța de a trăi cât de cât firesc, oameni care trag ani de zile pentru a-și putea recăpăta mobilitate.
Din păcate, instanțele din România soluționează destul de greu anumite procese, chestiuni de expertiză. Și aici mă uit din nou la domnul Fenechiu, pentru că avem un proiect de a încerca să reglementăm puțin altfel zona de expertiză, pentru a face mai ușor acest procedeu. Până se face expertiza până soluționează cauza în instanță, un an, doi, trei, cel puțin, timp în care cel care a suferit o traumă nu se poate recupera, că n-are resurse. Nu vreți să vedeți cum arată un copil de 3 ani de zile cu mâinile și picioarele îndoite, în urma unui accident rutier. Copilul ăla, dacă nu are noroc să aibă niște părinți cu ceva resurse financiare va rămâne așa pe viață”, a declarat senatorul Robert Cazanciuc, în cadrul evenimentului ”Siguranță rutieră și asigurări auto. Lecțiile ultimilor ani. Ce e de făcut?”, organizat de DC Media Group.
„Dacă în schimb statul va veni cu o formă de garantare a recuperării medicale s-ar putea să aibă o șansă și copilul ăla, și noi toți. Poate ar fi [...] o formulă să vedem cum am putea să găsim un fond de garantare din care să poți să decontezi, să spunem, recuperarea medicală a celor care suferă de accidente rutiere și care au nevoie imediat de această formă de sprijin, nu la finalul procesului, când intervenția pe recuperare este inutilă”, a mai spus senatorul.
„La nivel de BAAR, Birou Asigurătorilor Auto din România, dacă cunoașteți, există un fond care chiar așa se numește Fond de Protecția Victimelor Străzii, din care se plătesc persoanele păgubite ca urmare a unor accidente unde vinovații nu au avut RCA. Anul trecut am plătit vreo 20 de milioane de euro. Din estimările noastre, la nivel de piață, suma plătită pentru vătămări corporale și decese este undeva în jur de 200 de milioane de euro. Dacă transformăm la numărul de polițe existente, asta ar însemna că un român, un șofer român, plătește în jur de 27 euro cost doar pentru vătămări corporale.
Acum, întorcându-mă la ce spuneați dumneavoastră, personal nu sunt de acord ca statul să vină să intervină cu un astfel de fond, cred că pentru asta este polița de răspundere civilă auto. Acum un asigurător poate plăti practic și din a doua zi, fără nicio problemă, despăgubirea respectivă. Problema apare la stabilirea culpei, la stabilirea vinovăției. Deci, noi, dacă avem o vinovăție rapid pusă, nu avem nicio problemă să plătim despăgubirea. Mecanismul de plată a despăgubirii victimei trebuie să fie rapid iar aici intervin problemele birocratice, victima trebuie despăgubită rapid, iar pentru asta există polița de asigurare.”, a spus Mădălin Roșu, președintele BAAR.
„Nu știam că există un asemenea mecanism de protecție a victimelor, dar l-aș invita pe dl. Roșu după dezbatere împreună cu mine, că o să merg la sala de recuperare, să le spună și acelor oameni care stau de un an sau doi ca cineva să stabilească o vinovăție. Deci, în viața reală domnule Roșu, problema este a vinovăției. Până veniți dumneavoastră, omul ăla va fi irecuperabil și o să plătiți și dumneavoastră și acel cost n-o să fie 27 de euro și va fi mult mai mult”, a intervenit Robert Cazanciuc.
Vezi emisiunea completă aici:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News