Profesoara Cristina Tunegaru a creat o „furtună” pe Facebook după ce a spus că nu respectă programa școlară de limba română: nu citește cu elevii săi poeziile de Eminescu, „Amintirile” lui Creangă, baladele populare, pastelurile de 150 de ani, nuvelele lui Slavici; nu dictează comentarii, nu aruncă în brațe interpretări și nu le cere să învețe pe dinafară teorie literară despre genuri și specii.
Am luat legătura cu Cristina Tunegaru după ce am aflat că în urma „autodenunțului" său urmează să fie inspectată.
"Inspectoratul a cerut niște documente de la școală. Nu am alte informații. Nu știu de ce s-a întâmplat acest lucru. Deocamdată nu a venit nimeni la clasă în inspecție, doar s-a discutat cu directorul. Nu mă așteptam ca după postarea mea să fie o reacție atât de promptă, de rapidă. Unele reacții, de pe Facebook, au fost destul de agresive, după cum ați văzut", a spus profesoara pentru DC News.
"Mesajul meu a fost deviat ca sens și, ca atare, înțeleg reacțiile. Nu a fost nicio presiune din partea conducerii școlii după postarea de pe Facebook, nici vorbă! Doar am fost anunțată că ar putea urma o inspecție. Nu este ceva cert. Se verifică anumite documente și, dacă acestea nu sunt în regulă, atunci vor decide dacă va avea loc inspecția", ne-a mai spus profesoara.
Am întrebat-o pe Cristina Tunegaru cum o percep elevii săi.
"Am o relație foarte bună cu elevii și sunt foarte apropiată de ei și ei de mine. Orele sunt foarte calde și deschise. Nu am o atitudine agresivă. Nu sunt profesorul care să strige la ei, să îi forțeze să facă lucruri", a zis profesoara.
Nu se aștepta ca autodenunțul său legat de Eminescu și Creangă să stârnească reacții atât de puternice: "Am fost destul de vehementă și sunt multe persoane sensibile atunci când vorbești de Eminescu și Creangă, deși oamenii nu înțeleg care este intenția mea de fapt. Adică amânarea studierii lui Eminescu nu vine din faptul că nu îl apreciez sau că nu sunt o iubitoare de poezie, dar sunt de părere că este prea devreme, în gimnaziu, să studiem autorii clasici".
Citind comentariile de pe Facebook, am observat că unii părinți își pun întrebarea: "ce vor face copiii lor, la Evaluarea Națională, dacă nu îl studiază, de exemplu, pe Eminescu?". Cristina Tunegaru a explicat că nu este niciun pericol pentru că la acest examen, elevii au texte la prima vedere. Așadar, faptul că nu studiază poeziile lui Eminescu nu îi va împiedica să obțină nota 10.
"La Evaluarea Națională, elevii vor avea texte la prima vedere. În gimnaziu nu se studiază autori. Se studiază texte, iar acele texte sunt, de fapt, pretexte pentru a studia fenomenele de limbă, gramatica. Obiectivul principal al gimnaziului este de a-l învăța pe copil să se exprime corect, să formuleze mesaje orale și scrise. Despre acest lucru este vorba. Noi nu învățăm literatură în sensul de autori și opera lor. La examen pot avea texte din orice autor pe care l-au studiat sau nu la clasă. Principala mea activitate de la clasă este să îi pregătesc pe elevi pentru examen. Îi pregătesc, evident, doar că aleg alte texte care sunt pe placul lor și în care ei se regăsesc. Este nevoie ca elevul să aibă o bază înainte să recepteze textele lui Eminescu, de exemplu", a explicat profesoara pentru DC News.
Autodenunțul Cristinei Tunegaru:
"Subsemnata, profesoară de română, declar că nu respect, în mod premeditat, programa școlară de limba română, asemenea unui element dușmănos: nu citesc cu elevii mei poeziile de Eminescu, „Amintirile" lui Creangă, baladele populare, pastelurile de 150 de ani, nuvelele lui Slavici; nu dictez comentarii, nu arunc în brațe interpretări și nu le cer să învețe pe dinafară teorie literară despre genuri și specii. Declar de asemenea că, în schimb, citesc cu elevii mei poezii frumoase de Magda Isanos sau Tudor Arghezi, texte din literatura universală ca „Micul Prinț" sau „Cartea junglei", fragmente din marii autori ai literaturii universale ca Cervantes sau Shakespeare, exersăm lectura activă, ne exprimăm opiniile, le motivăm, învățăm să fim sinceri, asertivi.
Fac cunoscut că nu voi respecta nici viitoarea programă care îmi cere să selectez numai texte ale autorilor români clasici menționați mai sus. Voi continua să propun elevilor mei numai lecturi care să-i atragă spre literatură, să sădesc în ei o sămânță de bucurie a lecturii.
Recunosc că lucrez cu elevii mei mai ales exerciții de gramatică normativă pentru învățarea scrierii corecte, că sar peste noțiuni de gramatică teoretică pentru care elevii mei nu sunt pregătiți la un moment dat.
Pentru că eu cred că educația se face prin motivare pozitivă, bucurie, joc, stârnirea curiozității, prin colaborare și comunicare vie între profesor și elev într-o limbă actuală și pornind de la ceea ce-i este cunoscut și drag copilului, prin deschiderea spre cultura națională și universală".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News