Invenția unui student la Facultatea de Inginerie din Galați poate salva viețile motociliștilor pe șosea, potrivit inginerilor. Sistemul gândit de Andrei Popa este de-a dreptul revoluţionar.
Publicitate
Andrei Popa e studentul care a creat un algoritm care poate identifica bicicliștii și motocicliștii care se apropie prea mult de un autoturism. Șoferii vor fi atenționați sonor și vizual pentru a-i evita, dacă aceștia ar ajunge în unghiul mort al mașini, potrivit Adevărul. Tânărul în vârstă de 22 de ani a gândit un sistem format dintr-o cameră de luat vederi montată în spatele autoturismului. Sistemul identifică doar bicicliștii și motociliștii, pentru a evita accidentele în care aceștia sunt implicați. ”Un calculator este instalat la bordul maşinii, iar camera de luat vederi trimite date computerului, iar când un biciclist sau motociclist se apropie de maşină, şoferul este anunţat atât acustic, cât şi vizual despre acest lucru”, și-a prezentat bărbatul invenția. Cu ajutorul algoritmului creat de Andrei, șoferii pot afla atunci când un biciclist sau motociclist se apropie la o distanță între cinci și zece metri de mașină.
Numeroase accidente grave se produc tocmai pentru că motociliștii sau bicicliștii apar din partea dreaptă a mașinii și nu pot fi văzuți de șoferul care vrea să vireze. Potrivit unor studii invocate de Andrei, multe astfel de accidente se produc după plecarea de la semafor. Bicicliștii sau motociliștii pleacă mai repede, iar șoferii care vor să vireze la dreapta riscă să-i acroșeze, dacă aceștia intră în unghiul mort au mașinii. ”Am testat în curtea facultăţii eficienţa dispozitivului, în condiţii de siguranţă, dar este doar un prim pas. Este nevoie acum de un test profesionist, care să asigure securitatea celor care participă la testarea în condiţii de trafic real”, a explicat doctorul inginer Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi şi coordonatorul Cercului Ştiinţific de Informatică Aplicată în Ingineria Materialelor. Mașinile moderne au deja instalat un sistem numit ADAS (Advanced Driver Assistance System), care în mare îi asigură pe șoferi de existența unor situații periculoase în trafic, însă nu există un sistem care să avertizeze șoferii de apropierea periculoasă a motociliștilor sau bicicliștilor, conform sursei citate.
Statisticile arată că, din fericire, numărul evenimentelor rutiere cu motociclişti şi biciclişti a scăzut, cel puțin deocamdată, față de aceeași perioadă a anului trecut. Dar asta nu înseamnă că pericolul a trecut, mai ales că sezonul motocicletelor este încă deschis, așa că toată lumea îndeamnă la prevenție și atenție. Cât despre importanța echipamentelor, legislația actuală arată că doar casca de protecție ar fi obligatorie. În ceea ce privește echipamentul de protecție pe care motocicliștii sunt obligați să îl poarte, legislația rutieră în vigoare face precizări legate de portul căștii de protecție.
Astfel, potrivit art. 36, alin. 2 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice republicată, cu modificările și completările ulterioare, «pe timpul deplasării pe drumurile publice, conducătorii motocicletelor, mopedelor și persoanele transportate pe acestea, au obligația să poarte cască de protecție omologată»”. Totuși, cei cu experiență spun că simpla cască nu este de ajuns pentru protecție, ci echipamentul are în componență o mulțime de piese importante. Acestea pot fi achiziționate numai de la magazine de specialitate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu