În 21 și 23 februarie, la Uzina cu Teatru, de la ora 19.30, Teatrul Național Iași invită publicul la premiera pe țară a spectacolului Invitaţie la eşafod după Vladimir Nabokov.
Ion Sapdaru semnează regia, traducerea, dramatizarea și coloana sonoră. Scenografia este concepută de Alina Dincă Pușcașu. Asistenți regie: Francisc Bucur, Radu Mihoc.
Distribuția reunește actorii: Adrian Marele, Dumitru Năstrușnicu, Radu Ghilaș, Daniel Busuioc, Irina Răduțu Codreanu, Sorin Cimbru, Dumitru Florescu, Iuliana Budeanu, Anne Marie Chertic, Francisc Bucur, Radu Mihoc.
“Au trecut ceva ani de când traducerea și dramatizarea Invitației la eșafod au așteptat cuminți într-un sertar împlinirea, adică spectacolul. Am revenit de câteva ori la text, am încercat să conving câțiva oameni și iată, au trecut 12 ani. În sfârșit, piesa s-a făcut.
Cincinnatus, eroul piesei noastre, este vărul lui Hamlet, fratele cneazului Mîșkin și nepotul lui Don Quijote de la Mancha.
Aidoma marilor ,«rude literare», Cincinnatus trăiește într-o lume a trivialității care capătă dimensiuni totalitare, o societate înarmată cu instrumente de tortură rafinate, dotată cu o mașinărie represivă de o cruzime ieșită din comun. Universul bizar în care este nevoit să-și trăiască viața Cincinnatus amintește de romanele lui Kafka, unde omul se zbate într-o societate grotescă alcătuită din indivizi ale căror reguli sunt inexplicabile, iar descifrarea acestora e condamnată la insucces. Nabokov creează o lume terifiantă în care raționamentele de orice natură sunt date peste cap. În această societate «cel normal este nebun, iar cel nebun este normal».
Acest roman, după părerea multor critici radicali, nu este o satiră a unei societăți alienate, ci este mai curând «un scuipat scârbit al scriitorului în fața lumii contemporane». Astfel, prin Invitație la eșafod, Nabokov anunță falimentul moral și etic al civilizației modern”,mărturiseşte Ion Sapdaru.
Invitație la eșafod este al treizeci și unulea spectacol din cariera scenografei Alina Dincă Pușcașu. Dintre acestea, a semnat scenografia pentru treisprezece spectacole la Naționalul ieșean și douăzeci în regia lui Ion Sapdaru.
“Am încercat să reconstitui acel spaţiu concetraționar la care este condamnat Cincinnnatus de către societate, doar pentru că gândește altfel. Decorul auster şi costumele gen păpuși de cârpă sunt inspirate din opera fotografului polonez Jan Saudek. Iubesc acest spectacol...”, se destăinuie Alina Dincă Pușcașu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News