Isărescu, mesaj dur pentru bănci: Este o aroganță îngrozitoare...

Băncile trebuie să dea bani grei pe educație financiară care să se adreseze publicului larg, și nu numai în perioade tensionate, pentru că băncile nu au niciun drept să ceară clientului să știe cum funcționează o bancă, susține guvernatorul Băncii Naționale a României, Mugur Isărescu.

'Educația financiară nu se face întrerupt, se face cu voce tare, permanent. Și spun din nou: la intrare în fiecare bancă trebuie afișat un bilanț. (...) Este o aroganță îngrozitoare să credeți că publicul trebuie să știe acest lucru. De ce trebuie să fie publicul bancher? Nu este niciun motiv să credem acest lucru. (...) Nu aveți niciun drept să considerați că publicul trebuie să știe că nu dați banii băncii în credite! Ce, dumneavoastră știți cum funcționează un tren sau o uzină?', a afirmat luni guvernatorul BNR, în cadrul unui seminar de educație financiară organizat de Asociația Română a Băncilor și Institutul Bancar Român, potrivit Agerpres.

În plus, Mugur Isărescu susține că educația financiară nu trebuie făcută doar atunci când băncilor le este greu, 'pentru că atunci reacția publicului poate fi adversă'. 'Cred că acest lucru rezidă din faptul că acum încercați să recuperați întreruperea cam lungă a efortului educației financiare', a mai spus șeful BNR.

El a insistat asupra faptului că un client trebuie ajutat să înțeleagă faptul că banca nu dă credite din banii ei, ci din banii deponenților. 'Publicul trebuie să știe că banca dă credite din banii noștri, iar creditul nu este o investiție. Banii trebuie dați înapoi. Atunci încercarea băncii de a recupera banii nu mai este privită ca fiind ceva cinic, ci va fi ceva normal', a mai spus Isărescu.

În aceste condiții, guvernatorul băncii centrale a îndemnat băncile să investească masiv în educație financiară, pentru a contracara costurile ignoranței în acest domeniu.

Oficialul BNR a mai spus că și la nivel european a crescut nivelul de conștientizare a educației financiare, care promovează o relație echilibrată între clienți și bănci, la nivel microeconomic, iar la nivel macroeconomic, clienții educați asigură stabilitatea sistemului.

Potrivit lui Isărescu, aceasta este modalitatea de a rezolva problemele la nivel micro, 'și nu prin ințiative legislative' care 'întorc pe dos' toată legislația bancară din ultimii 25 de ani și principiile Codului Civil, valabile de 2.000 de ani.

De asemenea, șeful BNR mai spune că băncile trebuie să explice publicului și care este diferența dintre Banca Națională a României și băncile comerciale care, potrivit Legii bancare, nu sunt subordonate băncii centrale, ci unități autonome, cu gestiune proprie, care urmăresc profitul și nu sunt societăți de binefacere.

Isărescu: Băncile să nu mai folosească un limbaj tehnic când se adresează publicului larg 

În ceea ce privește educația financiară, Mugur Isărescu atrage atenția băncilor că aceasta trebuie să se adreseze publicului larg, să fie într-un limbaj accesibil, pentru că în prezent acestea folosesc un limbaj pur tehnic, înțeles de '0,1% din populația țării'.

Guvernatorul BNR a mai vorbit și despre necesitatea diferențierii între educație financiară și cultură financiară, proces care poate dura generații, dar care este absolut necesar. 'Vedeți care este pericolul? După 25 de ani vin inițiative legislative care ne dau înapoi cu 25 de ani', a mai spus Mugur Isărescu.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News


Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel