Deși mulți s-ar gândi că trenul a fost inventat în aglomerata Londră, animatul Berlin sau înghesuitul Tokyo, adevărul este altul.
Conform BBC, totul a început sus într-o vale galeză, când antreprenorii bogați ai secolului al XIX-lea, precum Elon Musk și Mark Zuckerberg în zilele noastre, au vrut să vadă dacă se poate ca o locomotivă să se miște singură pe șine.
În 1804 s-a făcut istorie când motorul inventat de pionierul cornic Richard Trevithick s-a deplasat pe șine prin puterea aburului. “A fost un moment care a schimbat lumea pentru totdeauna”, a spus istoricul TV Dan Snow. Originile Orient Express-ului, Căii Ferate Trans-Siberiene, Hogwarts Express și ale Locomotivei Thomas au la bază locomotiva modestă a lui Trevithick, considerată de experți ca fiind primul motor feroviar din lume.
“Până atunci, aproape toți trăiau și mureau la mai puțin de 50 de kilometri de locul în care se nășteau și cea mai rapidă modalitate de deplasare era calul”, a adăugat Snow.
"Uită-te la lumea de acum. Mulți au familii în alte județe, oamenii se căsătoresc cu persoane din diferite părți ale lumii, lucrezi alături de oameni din toată lumea - suntem duși la muncă în trenuri, autobuze, mașini și chiar avioane. A fost un moment extraordinar pentru omenire, o mare realizare tehnologică. Acea revoluție a început în Merthyr Tydfil. Cel mai bun lucru este că el face asta ca răspuns la un pariu între antreprenorii bogați”, a spus Snow.
“Trevithick deja crease un motor numit Puffing Devil în 1801, care era practic un tren cu aburi pentru drum care se mișca cu propria sa putere”, a spus Snow. “Dar a luat foc și a fost distrus, așa că nu a funcționat prea bine. El reușise să pună în mișcare motoare cu aburi, dar visa să facă cumva ca vagoanele să se deplaseze.”
Antreprenorul Francis Homfray l-a încurajat pe Trevithick să pună un motor cu aburi pe o locomotivă montată pe șine pentru a călători pe o cale ferată nouă de la afacerea sa metalurgică din Penydarren la 16 km distanță, în Abercynon, astfel încât fierul lui Homfray să poată fi expediat de acolo în întreaga lume mai repede.
Richard Crawshay, un baron rival din industria fierului din Merthyr, era aparent sceptic în privința noului motor, așa că el și Homfray au plasat un pariu de 500 de ghinee - aproximativ 525 de lire sterline - dacă va funcționa. Banii aceștia erau atunci cam veniturile pe o viață pentru un om normal.
După aproximativ 12 luni de construcție, locomotiva revoluționară fără un nume a lui Trevithick, care cântărea cinci tone, a transportat 70 de oameni și 10 tone de fier de-a lungul malurilor râului Taff în vale până la Abercynon pe 21 februarie 1804.
Trevithick a spus după aceea: “Am continuat călătoria noastră cu motorul… motorul, în timp ce lucra, mergea aproape cinci mile pe oră; nu s-a pus apă în cazan de când am plecat până la sfârșitul călătoriei… cărbunele consumat: două sute de kilograme”.
La întoarcere, un șurub s-a rupt, provocând scurgeri la cazan. Focul a trebuit să fie stins, așa că locomotiva nu s-a întors la Merthyr până a doua zi.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu