Doar jumătate dintre elevii care au intrat în urmă cu 12 ani în clasa întâi au luat Bacul anul acesta
Salariile mici și lipsa de suport instituțional a degradat performanțele profesorilor în ultimii 30 de ani. Anul acesta, la examenul de Bacalaureat, au ajuns doar jumătate dintre elevii care în urmă cu 12 ani intrau în clasele primare. Și mai puțini de atât au luat Bacul. În perioada 2006 - 2010 s-au înscris în primul an de școală aproximativ un milion de elevi, iar anul acesta au ajuns la Bac și au promovat liceul doar 450.000.
Se pare că aceste performanțe negative ar fi rodul a subfinanțării din sistem, aici fiind vorba și de salariile mici ale profesorilor, cât și de infrastructura școlară învechită.
Școlile private ar fi putut să le fie exemplu guvernanților, scrie Business Magazin. Modelele turceşti, franceze, britanice sau europene existau în Bucureşti și ofereau o bază, însă liderii politici au ales să își trimită proprii copii la instituții private și să lasă sistemul public să se afunde și mai mult în propriile probleme. Dacă guvernarea PSD a lăsat în paragină învățământul, nu se poate spune același lucru și despre sănătate, mărind de trei ori salariile medicilor.
În prezent, în școli predau cei mai prost plătiți absolvenți ai ultimelor generații. Dacă a absolvit studiile superioare de resort și a intrat pe un post de debutant, un profesor este plătit la fel de ”bine” ca un lucrător comercial de la Lidl, adică 2.500 de lei net, spre deosebire de un medic rezident, care încasează până la 6.000 de lei net sau un ofițer de poliție debutant care are un salariu de până la 8.000 de lei net.
În 2022, 91.000 de elevi au primit rezultatul ”admis” la bacalaureat, însă în 2009/2010 au fost înscriși peste 200.000 de elevi.
Conform statisticii, din totalul de aproape 1.400 de licee, în 74 de unităţi au promovat Bacalaureatul toţi copiii.
La polul opus sunt 42 de licee cu rata de promovare zero şi 11 licee care au fiecare câte un candidat promovat. În liceele cu rezultate proaste vor fi făcute analize şi modificări a anunţat Cîmpeanu.
”Avem probleme foarte grave la nivelul acestor licee, nu poate fi doar vina elevilor... procesul de predare-învaţare trebuie să fie îmbunătăţit”, a declarat Sorin Cîmpeanu.
Probleme sunt şi în ceea ce priveşte modul în care au fost corectate lucrările candidaţilor. 120 de lucrări vor fi analizate deoarece diferenţa între nota iniţială şi cea după contestaţie este de câteva puncte.
”Vom analiza punctual lucrare cu lucrare, pentru a determina care au fost cauzele pentru aceste diferenţe mari”, a spus Sorin Cîmpeanu. Sunt patru cazuri în care diferenţa între note este între cinci şi şase puncte.
La cele patru este vorba despre erori de transcriere, a mai spus Cîmpeanu. Totuşi, în celelalte situaţii sunt şi erori de interpretare sau nu există explicaţii, a precizat ministrul.
”Avem erori materiale de transcriere în şi din borderou, erori de interpretare şi diferenţe pentru care nu găsesc explicaţii”, a explicat ministrul Educaţiei. Citește mai multe AICI.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu