Marina Ucrainei a anunțat, miercuri, că alte 12 nave sunt gata să intre într-un coridor de navigație prin Marea Neagră, către porturile ucrainene, în timp ce alte 10 nave sunt pregătite să plece din porturile țării, transmite Reuters.
Declarațiile au fost făcute de către purtătorul de cuvânt al Marinei Ucrainene, Dmytro Pletenchuk, în contextul în care Ucraina încearcă să înfrunte un blocaj de facto impus de Rusia asupra exporturilor ucrainene prin Marea Neagră, după ce Moscova s-a retras dintr-un acord în iulie, care permitea Kievului să exporte în siguranță cereale.
Săptămâna trecută, ONU transmitea că acest coridor nu ar trebui să înlocuiască acordul mai larg.
Rebeca Grynspan, în calitate de șef al comerțului la ONU, a afirmat că inițiativa Ucrainei de a crea un canal de navigație pentru exportul de cereale este un pas pozitiv pentru securitatea alimentară globală. Cu toate acestea, ea a menționat că eforturile continuă pentru a ajunge la un acord mai amplu privind un coridor în Marea Neagră. Rusia a părăsit în iulie un acord susținut de ONU care permitea exporturilor din Ucraina să plece din trei porturi.
De atunci, Kievul a inițiat ceea ce numește un coridor umanitar temporar, în încercarea de a sparge blocada de facto impusă de Rusia. Navele navighează din portul ucrainean Chornomorsk folosind acest canal, care se desfășoară de-a lungul coastelor României și Bulgariei.
"Privim cu optimism la alternativele pe care le cercetăm pentru export, deoarece cel mai important este să ajungă cerealele pe piețele globale", a declarat Rebeca Grynspan, care coordonează implementarea acordului ONU cu Rusia, în timpul unui eveniment ONU la Londra, conform Reuters.
Grynspan a menționat că, deși noul coridor pe care Ucraina încearcă să-l deschidă este un efort "foarte important", ea a adăugat că "riscurile sunt mai mari".
"Singurul lucru care va reduce aceste riscuri și va stabili situația este un acord care să fie susținut de toți partenerii", a afirmat ea, adăugând că nu poate oferi nicio estimare a momentului în care un astfel de acord ar putea fi încheiat.
Lloyd's of London este în discuții cu ONU pentru a oferi asigurare transporturilor de cereale din Ucraina, în cazul în care se va ajunge la un nou acord privind coridorul din Marea Neagră, a declarat CEO-ul John Neal pentru Reuters.
Grynspan a menționat că "se discută opțiuni", adăugând că "asigurarea reprezintă o parte semnificativă a soluției".
Ministrul de Externe rus, Sergei Lavrov, a afirmat pe 23 septembrie că, deși Moscova nu respinge eforturile ONU de a reactiva acordul privind cerealele din Marea Neagră, propunerea recentă a Secretarului General al ONU, Antonio Guterres, este nerealistă.
Grynspan a declarat că ONU nu este de acord cu această evaluare.
"Noi suntem convinși că am prezentat soluții reale la problemele ridicate de Rusia. Dorim să avem posibilitatea de a explica de ce credem că acestea sunt soluții reale", a spus ea.
Grynspan a declarat pentru Reuters în mai că ONU colaborează cu Banca Africană de Export-Import pentru a crea o platformă care să ajute la procesarea tranzacțiilor pentru exporturile rusești de cereale și îngrășăminte către Africa.
Ea a menționat miercuri că și pentru băncile ruse care nu au fost excluse din sistemul internațional de plăți SWIFT "diligenta este o problemă".
"Noi prezentăm platforme și soluții pentru aceste probleme - care sunt probleme de procedură, aversiune la risc în sectorul privat."
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu