Profesorul Mircea Coșea a realizat o analiză în exclusivitate pentru DC News despre fuziunea PMP - UNPR.
Economistul a vorbit despre cum poate fi folosit UNPR ca o adevărata trambulină pentru relansarea politică a lui Traian Băsescu.
Iată analiza lui Mircea Coșea:
Lada de zestre a UNPR
S-a vorbit după dispariția UNPR prin dizolvarea sa fără urmă în PMP ca dsespre o căsătorie în care UNPR ar fi venit cu lada sa de zestre în care avea câțiva senatori și deputați și, mai ales, o structură teritorială extrem de utilă partidului domnului Băsescu.
Da, se poate spune și așa. Eu am însă o altă părere despre conținutul lăzii de zestre a UNPR-ului. Lada conținea un lucru mult mai prețios chiar dacă își pierduse și strălucirea și atractivitatea. Conținea conceptul interesului național.
Nu numai pentru mine dar și pentru mii și mii de români UNPR a devenit un partid interesant prin promovarea acestui concept. Pe mulți ne-a atras posibilitatea practicării unei politici în interesul României, căci acesta este interesul național, adică în interesul românilor în condițiile în care națiunile sunt supuse multiplelor provocări și pericole ale procesului de globalizare. Toți eram preocupați de faptul că nu se acorda atenția necesară sprijinirii capitalului românesc și al economiei private, că nu era stimulată inițiativa și creativitatea întreprinzătorilor români, că nu era stimulat interesul tineretului de a rămâne și activa în propria țară. Speram că apariția UNPR va contribui prin politica sa la schimbarea situației.
Interesul național, o lozincă repetată oriunde
Din păcate, conceptual interesului national nu a reușit să devină un element al ideologiei UNPR ci doar o lozincă repetată oriunde și oricând până la golirea lui de esență, ba mai mult, s-a transformat încet dar sigur într-o motivare ipocrită a dorinței de a rămâne veșnic la guvernare. Se afirma de la cel mai înalt nivel că interesul national este reprezentat de către UNPR prin contribuiția la menținerea stabilității sociale și economice, spijinind guvernarea PSD, indiferent de calitatea guvernării acstuia. Deprecierea valorică și morală a conceptului a venit chiar din partea celor care l-au afirmat la apariția partidului și datorită alunecării vizibile a interesului de la national spre personal.
Aceasta este explicația pentru care un concept valoros și util politicii românești contemporane a devenit desuet și subiect de ironie pentru comunitatea analiștilor și a mass mediei. Mulți am părăsit UNPR din această cauză.
Și totuși, interesul national al României exsită și este din ce în ce mai mult nevoie ca el să devină un element important al politicii românești deoarece fenomenul de revigorare a interesului național sau al patriotismului economic este nesemnificativ în evantaiul factorilor de relansare a economiei. România suferă de o exacerbare a unui cosmopolitism de natură primitivă, de o pierdere a încrederii în propriile forțe, de o adormire a orgoliului și demnității naționale ca și de o generalizare a stării de apatie și non combat în fața marilor schimbări și provocări pe care le înregistrează economia globală și care au efecte directe asupra economiei românești.
Dezvoltarea economică trebuie privită, în primul rând, la nivel național căci, înainte de a fi globală sau europeană, economia este națională. Nu am intrat și nici nu vom intra prea curând în epoca în care naționalul se topește în internațional. Factorul național este ,și a devenit și mai mult de la declanșarea crizei, esențial în stimularea și motivarea mediului economic.Experiența țărilor din occident demonstrează cu prisosință acest lucru.
Nu se va putea debloca economia și transforma România într-o țară aptă de a valorifica resursele sale în folosul cetățenilor săi până când cetățenii nu vor deveni conștienți că interesul lor individual depinde direct de interesul național , până când nu vor înțelege că trebuie să fie reconstruită încrederea în capacitatea statului român de a-și susține și apăra cetățenii ca și a statului în loialitatea și responsabilitatea cetățenilor lui. În contextul actual al României interesul național s-ar putea ușor identifica prin comparație cu multitudinea de acte și fapte politice evident aflate în categoria "dezinteresului național".
Dezinteres național
Cum s-ar putea defini altfel decât dezinteres național vânzarea către firme străine a resurselor energetice ale țării, defrișarea patrimoniului național forestier, diminuarea până la dispariție a rolului capitalului bancar național, neglijarea agriculturii, infrasctructurii și sistemului sanitar românesc, umilirea cetățeanului prin perceperea lui doar ca alegător și contribuabil, promovarea contractuală a clientelismul politic în dauna eficienței utilizării banului public și a creșterii productivității și competitivității naționale, incapacitatea motivării elitei românești de a rămâne în țară, promovarea în intres electoral a unei politici excesive de asistare socială în dauna unor politici de promovarea a mediului de afaceri și a investițiilor, lipsa de susținere a culturii și cercetării științifice românești prin demotivarea materială și de statut social a creativității națioanle etc ?
În actuala situație economică și socială, se poate defini economic interesul național prin necesitatea urgentă a României de a concepe și pune în aplicare un sistem de reglementare și încurajare a acelor activități economice care permit națiunii române să preia direct și nemijlocit efectele pozitive ale activității economice naționale în termeni de creștere economică și creare de locuri de muncă, care permit crearea și păstrarea pe teritoriul național a centrelor de decizie majore referitoare la strategia de dezvoltare pe termen mediu și lung și care să garanteze autoritatea statului român asupra domeniilor și întreprinderilor importante din punctul de vedere al exercitării rolului decizional al statului național.
De ce a decis Valeriu Steriu dispariția UNPR
Trebuie subliniat că urmărirea interesului național nu presupune nici protecționism și nici refuzul globalizării ci, din contră, interesul național nu poate fi decât acela care accepta deschiderea piețelor și a circulației factorilor de producție pe care le concepe ca noi oportunități de a folosi avantajele acestora pentru promovarea producției și creativității naționale, pentru plasarea pe un loc cât mai avantajos a potențialului național în sistemul international al diviziunii muncii și schimblului de valori.
Nu se știe de ce domnul Valeriu Steriu a decis dispariția UNPR. A fost sfătuit, a fost încurajat, i s-a promis un loc în parlament sau pur și simplu i s-a ordonat dar indiferent de explicație, ar trebui să fie conștient că a greșit subestimând ideia interesului national. Ar fi trebuit să se gândească că oricât de subțiat și emasculat devenise UNPR, negocierile cu PMP ar fi trebuit să condiționeze fuziunea de preluarea conceptului de către partidul dominant.
Trambulină pentru Traian Băsescu
Interesul national al României devine în actualele condiții geopolitice și geoeconomice un concept politic de o importanță majoră și cu o din ce în ce mai mare atractivitate electorală. Este un culoar pe care partidul promotor al acestui concept poate avea succes în condițiile în care marile partide plutesc pe valurile internaționalismului european iar unele foarte mici confundă interesul national cu naționalismul extremist.
[citeste si]
Nu m-ar mira ca autenticul fler și talent politic al domnului Traian Băsescu să nu scotocească în lada de zestre a UNPR pentru a scoate la lumină interesul national pe care domnul Valeriu Steriu îl uitase în unul din colțurile ei. Ar avea o adevărată trambulină pentru relansarea sa politică.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu