Sâmbătă, 4 martie, la DC Conducem, am vorbit despre lecţia dată de Grecia Uniunii Europene în ceea ce priveşte reducerea numărului de victime în accidente rutiere. Titi Aur, expert în conducere defensivă şi fost pilot de raliuri, a explicat de la ce a pornit totul în Grecia, dar şi de ce în România societatea nu pune presiune pe autorităţi.
Potrivit datelor Asociației Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA) în Grecia în 2020, au fost înregistrate 54 de decese din accidente de circulație la un milion de locuitori, adică au scăzut cu mai mult de jumătate (54%) față de 2010 (113 decese). Astfel, Grecia a scăpat de penultima poziție a celor mai periculoase țări pentru șoferi, clasându-se cu 8 locuri mai sus și lăsând în urmă Croația, Lituania, Polonia, Bulgaria, Letonia și România.
"Din păcate, societatea românească nu percepe a fi o problemă cu accidentele rutiere. Societatea vede problemele cu gazul, cu energia, cu preţurile, cu toate alea. Dar cu accidentele nu. Pentru că societatea nu vede o problemă, presa nu insistă pe subiectul ăsta, ci lucrează doar punctual. Astfel, nu este forţată mâna autorităţilor pentru a face ceva.
Eu am auzit un politician care a spus "voi număraţi morţii, noi numărăm voturile". Atunci se punea problema de măsuri mai dure pe şosele. Şi a spus că nu poate, ca politician, să facă asta, pentru că va fi perceput ca un politician rău, care a mărit amenzi. De asta "voi număraţi morţii, noi numărăm voturile".
Ei bine, când societatea va face presiuni asupra autorităţilor, autorităţile vor fi nevoite să facă ceva", a declarat Titi Aur la DC Conducem.
"În Grecia, a avut loc un accident în care a murit copilul unei doamne. Asta se întâmplă peste tot, doar că doamna respectivă a transformat tragedia ei personală într-o luptă cu sistemul şi într-un semnal de alarmă puternic adus în societate. A spus cât de gravă este situaţia. Grecia, în 2010, avea 113 morţi la milionul de locuitori. Morţi pe şosele. Doamna aceasta a transformat un ONG într-un institut care "s-a legat" cu lanţuri de toate gardurile instituţiilor de stat şi a strigat peste tot cât de rău este în ţară. A reuşit să mişte societatea şi s-a ajuns la un masterplan, la o sumă de măsuri care înseamnă educaţie pentru şoferi, stricteţe pentru tot ce înseamnă repararea maşinilor, îmbunătăţirea drumurilor şi măsuri coercitive puternice.
Spre exemplu, înainte făceai ce voiai în Grecia pe şosea. De câţiva ani, nu mai poţi. Se confiscă maşinile, se dau amenzi de mii de euro, şoferii ştiu deja! S-a ajuns, astfel, în 10 ani, la 54 de morţi pe şosele la milionul de locuitori. La jumătate. Această doamnă a reuşit să mişte lucrurile!", a concluzionat Titi Aur.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News