În perioada 6-9 aprilie 2022 a avut loc cea de-a VII-a ediție aForumului Economic de la Delphi (Grecia). Evenimentul abordează provocările emergente care pot influența agendele naționale și regionale și promovează politici de creștere durabilă și responsabilă din punct de vedere social pentru Europa, zona de est a Mării Mediterane și Grecia.
Participanțidin peste 20 de țări, de la Italia, Marea Britanie, Statele Unite ale Americii, Germania, Israel, România, Elveția, Grecia și până la Turcia, Arabia Saudită sau Canada au acoperi toate unghiurile de discuție din zecile de teme ale conferinței, iar o lume întreagă a putut asista la sesiunile transmise live. Forumul a beneficiat de prezența marilor companii care influențează puternic economiile locale si globale, cum ar fi Microsoft, Google, Pfizer, Piraeus Bank sau Philip Morris International.
Președinți de stat și prim-miniștri, miniștri și parlamentari europeni, jurnaliști și profesioniști high-level din toate mediile de business, mari companii listate la bursă și afaceri antreprenoriale inovatoare – toți și toate și-au pus la bătaia experiența și experiențele pentru a acoperi cei șapte piloni tematici ai „maratonului” de comunicare de anul acesta: securitateamondială – o stare de flux, economia globală – calea spre înainte, urgența climatică, UE –viitorulUniunii, schimbările tehnologice și transformările economice, renașterea Greciei – caleacătre o revenire puternică și stabilă, respectiv oamenii și societatea.
Ideile prezentate de companiile participante pot fi deosebit de util de aplicat în orice economie. Dintre vorbitori s-au remarcat reprezentanții Philip Morris International (PMI) – compania prezentă la nivel global care trece prin probabil cea mai spectaculoasă si radicală transformare de business ce impactează nu doar investițiile companiei și bugetele guvernamentale din toată țările unde este prezentă, ci și viețile – la propriu – a milioane de consumatori. PMI a început cu pași vizibili tranziția de la o companie producătoare de țigări la una producătoare de soluții alternative mai puțin dăunătoare pentru cei peste un miliard de fumători ai planetei.
De asemenea, PMI este o voce care merită ascultată în mediul economic în zona tematicilor de inovație, decizii corporative sau dialog între diversele părți interesate pentru a adresa provocări globale. JacekOlczak, CEO-ul companiei a avut câteva intervenții care punctează exact conflictele ce stau în calea progresului economic și social: „Faptul că ai dreptate e un lucru, dar cum îi convingi pe ceilalți de dreptatea ta – asta e deja un alt lucru și foarte greu. Nu cu mult timp în urmă, cel care a spus că Soarele și nu Pământul se află în centrul Universului a sfârșit-o foarte prost. (...) Trăim în vremuri în care tehnologia și știința pot face cu adevărat multă magie. Cu toate acestea în bătălia dintre reglementări și inovație, știința e privită ca un soi de religie. Oamenii simt nevoia să creadă, deși știința e știință. Nu trebuie să crezi că 2+2=4. E 4 și gata. Adevărata bătălie ar trebui să fie cum să-i ajutăm pe oameni – pe fumători, în cazul nostru – nu cum să ne luptăm între noi, Guvernele cu Big Tobacco Industry. Când se polarizează discuțiile nu se rezolvă problemele.”În ciuda dificultăților cu care ne confruntăm în prezent, Olczak s-a arătat foarte optimist în ceea ce privește viitorul: „Lumea de mâine nu va mai putea fi niciodată ca cea de ieri. Iar în 10 ani de acum încolo, o să pot să vă arăt un pachet de țigări ca pe ceva straniu care nu se mai fabrică și care făcea parte dintr-o industrie care nu mai există.”
Despre soluționarea divergențelor spre binele general a vorbit și Alexia Bakoyannis, President& CEO AEA Relate, Grecia, într-un panel intitulat „Înțelegerea deciziilor corporative de-a lungul generațiilor”: „Ideea nu e ca toată lumea să fie de acord și nici să gândească la fel, ci să fie capabilă să combine feluri diferite de gândire care să ducă la progres.”. Ea a fost completată pertinent de către Tommaso Di Giovanni, vice președinte Marketing Activation&Supportîn cadrul PMI:„Trăim vremuri când aproape toată lumea are acces la date și tehnologii. Dar asta ar trebui să vină la pachet și cu talentul de a citi datele și a le interpreta într-un fel corect și moral. Există diferențe mari între democrația aplicată la nivelul unei țări și cea aplicată la nivelul unei companii. În cel de-al doilea caz, democrația nu se bazează pe puterea și votul majorității, ci pe descentralizare și oameni responsabili care se implică în fiecare aspect decizional pe bucățica la care se pricep.”
În cadrul aceluiași forum economic de la Delphi, Wayne Clarke – AssociatePartner, Crowe Global, din Marea Britanie, a justificat și mai bine presiunea societății și a democrației asupra companiilor: „În zilele noastre o companie nu mai poate pur și simplu doar să-și facă treaba bine și să producă bani, ci trebuie să integreze principii noi, ca de exemplu economia circulara, care afectează pentru totdeauna felul în care va lua decizii.” Apoi tot el a adăugat într-o notă mai amuzantă: „N-am întâlnit încă în toată cariera mea vreun CEO care să spună angajaților «Hei, anul viitor doar stați liniștiți și relaxați-vă!». Asta pentru că întotdeauna e ceva de îmbunătățit și inovat într-o companie.”
Cum era de așteptat într-un forum economic, s-a vorbit foarte mult despre inovație. Poate și pentru că inovația este în primul rând un apanaj al companiilor private și nu o responsabilitate a guvernelor pentru asigurarea prosperității. Dar asta nu înseamnă că sfera politică și administrație publică este scutită de îndatoriri. Din contră are ceva foarte important de rezolvat, așa cum bine a subliniat GregoireVerdeaux, Senior Vice PresidentExternal Affairs în cadrul PMI: „Cu toții iubim inovația, dar nu am luat în considerare faptul că poate produce multe inegalități între cei care beneficiază și cei care nu beneficiază de pe urma ei. E important să ne amintim că inovația nu va produce niciodată egalitate de șanse în mod natural. De aceea, guvernele și legislatorii trebuie să urmărească cum pot da legi și cum pot lua măsuri bine țintite astfel încât toate categoriile sociale să beneficieze de pe urma inovației existente în piață.”
Mai multe informații despre obiectivele, misiunea și speakeriiForumului Economic de la Delphi se găsesc lawww.delphiforum.gr
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu